71 موسسه قرآنی در همدان فعالیت می‌کنند
کد خبر: 2572748
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۳

71 موسسه قرآنی در همدان فعالیت می‌کنند

گروه فعالیت‌های قرآنی: مسئول مركز توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی اداره ارشاد همدان با بیان اینکه تعداد 71 موسسه قرآنی در همدان فعالیت دارند، گفت: علاوه بر اين موسسات، جامعة‌القرآن نیز با 12 موسسه در همدان و زير نظر وزارت فرهنگ اسلامی فعالیت دارد.

مصطفی بادامی، مسئول مركز توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در گفت‌و‌گو با خبر‌گزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) شعبه همدان، گفت: تعداد 71 موسسه قرآنی در استان همدان فعالیت می‌کنند که 34 مو‌سسه در همدان، 5 موسسه در بهار، 10 موسسه در نهاوند، 5 موسسه در تويسركان، 2 موسسه در فامنين، 4 موسسه در اسد‌آباد، 6 موسسه در ملاير، 3 موسسه در رزن است، كه علاوه بر اين مؤسسات جامعه قرآن است كه شامل 12 ‌موسسه در همدان و زير نظر وزارت فرهنگ اسلامی هم‌اكنون مشغول فعاليت هستند.
وی با بیان اینکه به زودی قسمتی در فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان قرآن و عترت در استان‌ها ایجاد می‌شود که شامل دو اداره، تبليغ و ترويج قرآن و مجامع و فعاليت قرآن است، افزود: از فعاليت‌های شاخصی که توسط مركز توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان امسال انجام شده برگزاری آزمون جامع قرآن است که امسال 7/1‌ درصد رشد داشته و یک هزار و 150 نفر در آن شرکت کردند و در حال حاضر منتظر نتيجه آزمون هستند.
بادامی خاطر‌نشان كرد: برگزاری 5 دوره تربيت مربی حفظ و مفاهيم قرآن با شرکت 200 نفر و صدور کارنامه برای آنها، دعوت از 23 نماينده قرآنی برای بازديد از نمايشگاه قرآن و شركت در همايش سالانه موسسه قرآن و ارائه 16 ميليون بن كارت الكترونيكی برای خريد از نمايشگاه از دیگر فعالیت‌های صورت گرفته است.
مسئول مركز توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی ارشاد استان همدان بیان کرد: برگزاری طرح 1447با ثبت نام یک هزار نفر و با محوريت حفظ جز 29 قرآن كريم نیز امسال صورت گرفت، همچنين از كارشناس قرآن همدان به عنوان كار‌شناس موفق تجليل به عمل آمد، همچنین در حوزه عوامل فرهنگی یک هزار جلد كتاب اهدا و بيمه فعالان قرآنی نیز 340 نفر بود كه از اين تعداد درخواست بيمه تكميلی 40 نفر انجام شده است.
بادامی اظهار كرد: از جمله فعاليت‌هايی كه در ماه مبارك رمضان انجام شد مشاركت در برگزاری مراسم ترتيل‌خوانی، برگزاری سه نمايشگاه قرآن در تويسركان، كبودر‌آهنگ و نهاوند، برگزاری مراسم جزء‌خوانی قرآن در موسسات فرهنگی قرآن، برگزاری محافل انس با قرآن با مشاركت كانون‌های مساجد، برگزاری كلاس‌های رو‌خوانی و روان‌خوانی، حفظ تدبر در آيات و بيان احكام، برگزاری كلاس‌های شرح و تفسير سخنان امير‌المومنین(ع) است.
مسئول مركز توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی ارشاد استان همدان خاطرنشان کرد: در رابطه با صدور مجوز فعالیت قرآنی نيز اتفاقات خوبی افتاده است به طور مثال در سال 90 تعداد موسسات 35 موسسه بوده كه این رقم پايينی بود و اكثر آنها مجوز فعاليت نداشتند که خوشبختانه اين مسئله حل شده است.
وی اضافه کرد: از جمله مشكلات موسسات قرآن این است که به دليل نو پا بودن آنها در مقايسه با دارالقرآن كه از سابقه زيادی برخوردار است نياز به حمايت مالی دارند، و لزوم فرهنگ‌سازی بین خانواده‌ها است كه به جای ثبت نام فرزندانشان در كلاس‌های غيرقرآنی كه به مسائل اين دنيايی مربوط می‌‌شود فرزندانشان را در كلاس‌های رو‌خوانی و روان‌خوانی ثبت نام كنند.
بادامی تصریح كرد: از جمله دیگر برنامه‌هایی كه اجرا خواهد شد تجليل از قرآن آموزان برتر استان برگزاری كلاس‌های تربيت مدرس نهج‌البلاغه، پيگيری حمايت‌های مالی موسسات در زمينه تجهيزات و كمك هزينه خريد و ساخت مكان، پيگيری برگزاری منظم جلسات شورای هماهنگی و گسترش فرهنگ قرآنی در شهرستان‌ها، گسترش موسسات فرهنگ و عترت قرآن مخصوصا در شهرستان‌ها است.
captcha