جشنواره امام رضا(ع) غبار محروميت را از چهره امامزادگان زدوده است
کد خبر: 2584205
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۲:۴۱

جشنواره امام رضا(ع) غبار محروميت را از چهره امامزادگان زدوده است

معاون فرهنگی ــ اجتماعی سازمان اوقاف و امورخيريه كشور گفت: جشنواره بين‌المللی امام رضا(ع) كه برگزاری كنگره تجليل از امامزادگان بخشی از آن خواهد بود، غبار محروميت و كم‌توجهی را از چهره امامزادگان كشور زدوده است.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا)، حجت‌الاسلام احمد شرفخانی، معاون فرهنگی ــ اجتماعی سازمان اوقاف و امورخيريه كشور در نهمين جلسه شورای بين‌الملل جشنواره بين‌المللی امام رضا(ع) كه در سازمان اوقاف و امورخيريه برگزار شد، گفت: اين جشنواره پيوند خوبی بين دهه كرامت و موضوع امامزادگان ايجاد كرد.
وی بيان كرد: نخستين كنگره بين‌المللی امامزادگان در چهار محور كلی نقش سياسی، اجتماعی، فرهنگی و توسعه هنر اسلامی و ۳۲ موضوع مرتبط ديگر همزمان با دهه كرامت و در فاصله ۱۹ تا ۲۱ شهريور‌ماه جاری در اصفهان برگزار خواهد شد.
شرفخانی اظهار كرد: در سال‌های گذشته همايش‌های موضوعی و مناسبتی در مورد امامزادگان برگزار می‌شد كه برهه زمانی خاصی به اين مهم اختصاص نداشت اما امسال روز پنجم ذی‌القعده با عنوان روز تكريم امامزادگان در تقويم رسمی كشور درج شد و بستر لازم برای توجه هرچه بيشتر به اين مسئله فراهم شد.
وی گفت: با توجه به تخريب مزار شخصيت‌های بزرگ اسلام از سوی جريان تكفيری و هجمه‌های سنگين جريان وهابيت عليه مسئله زيارت اماكن مقدسه مقرر شد كنگره امام رضا(ع) در سطح بين‌المللی برگزار شود، اما با توجه به شرايط حساس بين‌المللی دايره فعاليت در اين زمينه به چند كشور خاص محدود شد.
معاون فرهنگی ــ اجتماعی سازمان اوقاف و امورخيريه كشور با بيان اينكه تاكنون بيش از ۵۲۰ مقاله از داخل و خارج از كشور به دبيرخانه كنگره امامزادگان ارسال شده است، اظهار كرد: راه‌اندازی پايگاه اطلاع‌رسانی كنگره به سه زبان فارسی، عربی و انگليسی، راه‌اندازی دبيرخانه علمی كنگره به مركزيت دانشگاه اصفهان و دبيرخانه حوزوی كنگره به مركزيت حوزه علميه قم از اقدامات انجام گرفته برای برگزاری نخستين كنگره بين‌المللی امامزادگان است.
شرفخانی گفت: در دهه كرامت امسال چهار نشست علمی در موضوع امامزادگان در شبكه چهار و شبكه قرآن سيما با محوريت كنگره بين‌المللی امامزادگان برگزار می‌شود. همچنين همزمان با برگزاری كنگره بين‌المللی امامزادگان برای نخستين بار از پورتال جامع و آلبوم تصويری امامزادگان رونمايی می‌شود و در آينده نزديك آستان هر يك از اين امامزادگان صاحب پايگاه اطلاع‌رسانی اختصاصی خواهد شد.
وی افزود: هم اينك هشت هزار و ۵۰۱ امامزاده در كشور شناسايی و اطلاعات كامل مربوط به آنان از جمله تاريخچه اين بقاع متبركه جمع‌آوری و به‌صورت مصور در اين پورتال بارگذاری شده است.
معاون فرهنگی ــ اجتماعی سازمان اوقاف و امورخيريه كشور رونمايی از منتخب ادعيه مربوط به امامزادگان و تجليل از ۲۰۰ خادم آستان آنان را از ديگر برنامه‌ های جنبی نخستين كنگره بين‌المللی امامزادگان عنوان كرد و گفت: برای نخستين بار منتخب ادعيه امامزادگان كه حاوی آداب زيارت، زيارتنامه مخصوص امامزادگان و ساير ادعيه است در روز پنجم ذی‌القعده رونمايی و در آستان آنان در سراسر كشور توزيع خواهد شد.
شرفخانی عنوان كرد: در حاشيه كنگره بين‌المللی امامزادگان برای نخستين بار نشان خادم افتخاری به اعضای هيئت امنا، پيشكسوتان و خدام آستان‌ مقدس امامزادگان اعطا خواهد شد.
وی خاطرنشان كرد: هم‌اينك ۲۵۰ مدير اجرايی، هفت هزار خادم افتخاری و دو هزار و ۷۰۰ خادم ثابت در بقاع متبرك امامزادگان مشغول فعاليت هستند كه ۲۰۰ نفر از اين خادمان در حاشيه كنگره بين‌المللی امامزادگان مورد تجليل قرار می‌گيرند.
معاون فرهنگی ــ اجتماعی سازمان اوقاف و امورخيريه كشور بيان كرد: همزمان با برگزاری كنگره بين‌المللی امامزادگان در دو هزار بقعه متبركه در سراسر كشور نمايشگاه فرهنگی مربوط به دهه كرامت، حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) برگزار می‌شود.
شرفخانی با تأكيد بر اينكه آستان امامزادگان به قطب‌‌های فرهنگی تبديل خواهد شد، افزود: با توجه به تأكيدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر ظرفيت بالای فرهنگی بقاع متبركه و لزوم انجام كارهای فرهنگی زيربنايی در اين زمينه، برنامه‌‌های گسترده‌ای طراحی شده كه به مرور عملياتی خواهد شد.
حميد عسگری، مديركل امور اجتماعی سازمان اوقاف و امورخيريه كشور نيز در اين نشست گفت: برگزاری نخستين كنگره بين‌المللی امامزادگان پاسخی محكم به فضاسازی غربی‌‌ها در زمينه ايرانی‌گری است.
وی افزود: رسانه‌های بيگانه در غرب جريانی باطل به راه انداخته‌‌اند و تمدن و فرهنگ مردمان ايران را صرفا به قبل از ورود اسلام به اين سرزمين نسبت می‌دهند كه كنگره بين‌المللی اما‌مزادگان پاسخی كوبنده در رد اين ادعای واهی خواهد بود.
عسگری با بيان اينكه آهنگ توسعه و رشد امامزادگان و تبديل آنها به قطب‌های فرهنگی آغاز شده است، ادامه داد: به غير از هزار و ۴۰۰ بقعه متبركه در كشور كه زير پوشش سازمان ميراث فرهنگی است، آستان هشت هزار و ۵۰۱ امامزاده ديگر در حال نوسازی است.
مديركل امور اجتماعی سازمان اوقاف و امورخيريه كشور يادآور شد: كنگره بين‌المللی امامزادگان برای خارج از كشور مستندسازی خواهد شد.
captcha