مراسم تجليل از پيشكسوتان قرآنی برگزار شد/ اجرای استاد موسوی‌قهار پس از يكسال
کد خبر: 2604862
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۲

مراسم تجليل از پيشكسوتان قرآنی برگزار شد/ اجرای استاد موسوی‌قهار پس از يكسال

گروه فعاليت‌های قرآنی: پانزدهيمن مراسم بزرگداشت اساتيد و خادمين قرآن كريم منتخب شهر تهران شب گذشته، پنجشنبه، 25 مهرماه در مسجد امام صادق(ع) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا)، پانزدهمين مراسم بزرگداشت اساتيد و خادمين قرآن كريم، منتخب شهر تهران، يادبود هفتمين سالگرد درگذشت استاد مرحوم عبدالغنی ‌قيم شب گذشته، پنجشنبه، 25 مهرماه به همت دارالقرآن مسجد امام جعفر صادق(ع) برگزار شد.
بنابر اين گزارش، در ابتدای اين مراسم مرتضايی، قاری ممتاز كشورمان آياتی از كلام‌الله مجيد را قرائت كرد، سپس مسعود سياح‌گرجی، قاری بين‌المللی به اجرای برنامه پرداخت، بعد از تلاوت اين قاری بين‌المللی وحيد مرتضوی، مجری برنامه‌های قرآنی زندگی‌نامه استاد موسی‌قهار را خواند و اين دعاخوان و شاعر اهل بيت(ع) پشت تريبون قرار گرفت و اشعاری درباره فضيلت قرآن كريم و جايگاه حضرت علی(ع) سروده بود، خواند، اين در حالی است كه استاد موسوی‌قهار پس از يكسال و نيم بيماری برای نخستين بار برنامه خود را اجرا كرد.
در ادامه اين مراسم علی‌اكبر حنيفی، پيشكسوت قرآنی كشورمان با اشاره به زندگی استاد قيم، اظهار كرد: بنده 9 ساله بودم كه به جلسه استاد قيم راه يافتم ، در آن زمان امكانات يادگيری قرآن به هيچ عنوان قابل مقايسه با امكانات امروز نبود، در آن زمان ما قرآن را از طريق تلاوت‌های «عبدالباسط» ياد می‌گرفتيم.
وی ادامه داد: در آن دوران اكثر اساتيد جلسات قرآن به صورت سنتی و با لحن فارسی آموزش قرآن می‌دادند، اما بعد از ديدن جلسات استاد قيم، ايشان را فردی يافتم كه با لهجه اصيل عربی تلاوت قرآن می‌كرد، پس از اين ديدار آموزش‌های من تحت نظر استاد آغاز شد.
گزارش ايكنا حاكی است، در ادامه حبيب مهكام، داور و پيشكسوت قرآنی ضمن بيان خاطرات خود از اين استاد، عنوان كرد: ايشان در آن زمان كه نحوه آموزش قرآن به شكل امروزی نبود و اكثر جلسات به صورت سنتی برگزار می‌شود، نخستين كتاب را در زمينه آموزش قرائت قرآن كريم تاليف كرد، همچنين ما در اكثر رقابت‌ها با هم حضور داشتيم و من از نزديك شاهد سطح علمی وی بودم.
مهكام اضافه كرد: استاد قيم اين مباحث قرآنی را به صورت تخصصی و كاملاً علمی فراگرفته بود، در حالی كه من آنها را به صورت تجربی و شنيداری آموخته بودم، همچنين تاليفات اين استاد قرآن و روش تدريس آن در كشور باعث رشد چشمگير جامعه قرآنی آن دوران شد.
اين پيشكسوت قرآنی گفت: استاد قيم علاوه بر سطح علمی بسيار بالا، همواره جويای احوال قاريان قرآن بود، در يكی از مراسم حج پليس عربستان می‌خواست يكی از قاريان ايرانی را بازداشت كند، اما استاد قيم با جديت و قاطعيت در برابر پليس عربستان ايستاد و مانع بازداشت قاری جوان ايرانی شد.
اين مدرس قرآن ياد آور شد: استاد قيم اهتمام زيادی به آموزش قرآن كريم به صورت تخصصی و علمی داشت و در اكثر مسابقات سطح امتياز دهی و نمره ما به متسابقان بسيار به هم نزديك بود، همچنين استاد قيم بنيان‌گذار تواشيح و ابتهال در ايران بود.
در ادامه اين مراسم تعدادی از قاريان جوان و نوجوان كه در طرح قرآنی «اسرا» شركت كرده بودند، به اجرای برنامه تلاوت طبق سبك منشاوی، عبدالباسط، و مصطفی اسماعيل پرداختند و پس از آن گروه هم‌خوانی و تواشيح «محراب» قطعاتی را درباره عيد غدير و فضيلت قرآن كريم اجرا كردند.
در پانزدهيمن مراسم بزرگداشت اساتيد و خادمين قرآن كريم، منتخب شهر تهران از حبيب مهكام، علی‌اكبر حنيفی، موسوی‌قهار، حجت‌الاسلام و‌المسلمين موسوی‌دورچه‌ای، كريم منصوری، محمدحسين سبزعلی، مسعود سياح‌گرجی، علی سياح‌گرجی و همچنين دست‌اندركاران برنامه‌های قرآنی صدا و سيما و قاريان جوان و نوجوان شهر تهران با اهداء جوايز و لوح ياد بود تجليل به عمل آمد.
همچنين تلاوت كريم منصوری، قاری بين المللی و اجرای برنامه ابتهال‌خوانی توسط خشنود، ابتهال‌خوان جوان و ممتاز از ديگر برنامه‌های اين مراسم تجليل از قرآنيان شهر تهران بود.
captcha