اجرای ۳۵ برنامه فرهنگی به منظور تحقق الگوی فارغ التحصیل شایسته
کد خبر: 2611919
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۵
فیض خبر داد:

اجرای ۳۵ برنامه فرهنگی به منظور تحقق الگوی فارغ التحصیل شایسته

گروه جامعه: معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی از اجرای طرح هفت شهر شایستگی خبر داد و گفت: ۳۵ برنامه فرهنگی ذیل هفت المپیاد به منظور تحقق نقش‌های هفت شهر شایستگی در میان دانشجویان طی سال تحصیلی ۹۳ - ۹۴ در دانشگاه‌های سراسر کشور اجرایی می‌شود.

مهدی فیض، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، از اجرای طرح هفت شهر شایستگی خبر داد و گفت: در سال 89 - 90 الگوی فارغ التحصیل مطلوب نظام آموزش و پرورش ایران در هفت نقش طراحی شد.

وی ادامه داد: این طرح اشاره به منظومه رویدادهای دانش بنیان فرهنگی دارد که با هدف تحقق الگوی فارغ التحصیل شایسته در نظام آموزش عالی ایران اجرایی می‌شود. اگر در طول دوره دانشجویی زمینه رشد در این ابعاد برای دانشجو محقق شود بسیار ارزشمند و اثرگذار خواهد بود.

وی مجری این طرح را معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی معرفی کرد و گفت: بر طبق این الگو برای دانشجو هفت نقش اصلی «عبادی و مناسک»، «رشد فردی»، «خانواده»، «اخلاق اجتماعی»، «اشتغال دانش بنیان»، «سیاسی- اجتماعی» و «محیط زیست» در نظر گرفته شده است.

فیض هدف از اجرای این طرح را تربیت دانش آموختگانی دانست که در طول دوره دانشجویی، شایستگی‌های لازم را بر اساس هفت نقش اصلی یعنی نقش‌هایی که سبب رشد فردی و اجتماعی دانشجو شده و در صورتی که دانشجو بتواند وظایف خود را متناسب با آن نقشی که بر عهده دارد به بهترین نحو به انجام رساند، قابلیت، ظرفیت، توانمندی و در یک کلمه شایستگی خود را نشان خواهد داد، کسب کند.

وی از اجرای المپیادهای فرهنگی هفت گانه متناظر با هر یک از نقش‌های دانشجویی خبر داد و گفت: از طریق مجموعه فعالیت‌های پیش بینی شده در مراکز، سازمان‌ها و واحدهای تابعه جهاد دانشگاهی تحقق الگوی فارغ التحصیل شایسته را دنبال می‌کنیم.

اجرای 7 المپیاد

فیض ادامه داد: بر این اساس المپیاد فرهنگی دانشجویی آیه در راستای تحقق نقش عبادی و مناسک، المپیاد فرهنگی دانشجویی امید در راستای نقش رشد فردی، المپیاد فرهنگی دانشجویی آرامش در راستای نقش خانواده، المپیاد فرهنگی دانشجویی سیب در راستای نقش اخلاق اجتماعی، المپیاد فرهنگی دانشجویی کار به منظور تقویت نقش اشتغال دانش بنیان، المپیاد فرهنگی دانشجویی نظر به منظور تقویت نقش سیاسی- اجتماعی و المپیاد فرهنگی دانشجویی زمین همگام با نقش محیط زیست برگزار می‌شود.

فیض از تعریف 35 برنامه فرهنگی ذیل هفت المپیاد اشاره شده به منظور تحقق نقش‌های هفت شهر شایستگی در میان دانشجویان اشاره کرد و گفت: این برنامه‌ها طی سال تحصیلی 93 - 94 در دانشگاه‌های سراسر کشور اجرایی می‌شود.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی همچنین از اعلام فراخوان مسابقه طراحی لوگوی هفت شهر شایستگی خبر داد و افزود: شرکت کنندگان تا پایان وقت اداری 15 آذرماه جاری، فرصت دارند آثار خود را ارسال کنند.

captcha