پیام عاشور با تعزیه ماندگارتر و عمیق تر در اذهان مردم نفوذ می کند
کد خبر: 2612581
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۰

پیام عاشور با تعزیه ماندگارتر و عمیق تر در اذهان مردم نفوذ می کند

گروه هنر: استاد و محقق برجسته کشوری با اشاره به اینکه تعزیه‌خوانی جایگاه تاثیرگذاری در حفظ و انتقال فرهنگ قیام عاشورا به مردم دارد، گفت: بیان پیام‌های عاشورا از طریق هنر به ویژه تعزیه ماندگارتر و عمیق‌تر در اذهان مردم نفوذ می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، قاسم رضایی، استاد و محقق برجسته کشوری دیروز، ششم آذرماه در اختتامیه سومین سوگواره تعزیه و مرثیه راویان عشق که با حضور مرثیه‌خوانان برتر کشوری و مداحان استانی کردستان در مجتمع امیرنظام گروسی بیجار برگزار شد، با اشاره به جایگاه هنر تعزیه و مرثیه‌خوانی در کشور، اظهار کرد: هنر تعزیه‌خوانی و مرثیه‌خوانی نقش ویژه‌ای در زنده نگه‌داشتن قیام عاشورا دارد.
وی با اشاره به اینکه تعزیه‌خوانی جایگاه تاثیرگذاری در حفظ و انتقال فرهنگ قیام عاشورا به مردم دارد، افزود: بیان پیام‌های عاشورا از طریق هنر به ویژه تعزیه ماندگارتر و عمیق‌تر در اذهان مردم نفوذ می‌کند.
رضایی با بیان اینکه تعزیه یکی از جمله آیین‌های کهن ایرانیان است، عنوان کرد: تعزیه بهترین روش برای انتقال آرمان‌ها و ارزش‌های دینی و مذهبی و پیام عاشورای حسینی است.
وی با اعلام اینکه مداحی دارای هشت اصل است، عنوان کرد: اصل اول مداحی پیام است و باید به آن توجه کنیم که در تمامی نوحه‌ها و مداحی‌ها پیام معنوی نهفته است.
رضایی با اشاره به اصل محتوایی و اصل عزت و مبارزه در نوحه‌ها و مداحی، افزود: اشعار و مرثیه‌ها از خواندن صفر تا صد آن باید با درستی و صدق بیان شود و اصل عزت ائمه نیز باید در اشعار رعایت شود.
وی به اصل واقعیت و تعقل در مداحی اشاره و عنوان کرد: خیلی از اشعار را در مداحی نباید خواند بلکه واقعیت‌ها را باید با مداحی به اذهان مردم انتقال داد.
رضایی با بیان اینکه متناسب با درک مردم در ادوار مختلف شیوه مداحی‌ها متفاوت است، تصریح کرد: اما باید اصل مداحی‌ها بر بیان اصل و واقعیت باشد.
این استاد و محقق برجسته کشوری در عرصه مذهبی افزود: اصل پنجم در مداحی، اصل تفهیم است و باید به گونه‌ای باشد که مردم متوجه پیام مداحی شده و در آنان تلنگری ایجاد کند.
رضایی اصل دیگر در مداحی را اصل زمان بیان کرد و گفت: باید مطابق زمان اطلاعات و آگاهی مداحان ارتقا یابد تا بتوانند مردم را با واقعیت‌های روز جامعه آگاه سازند.
وی درپایان یادآور شد: مداحان باید با دقت فراوان و با توجه به مرجع‌های ارائه شده برای مقتل‌خوانی با آگاهی کامل به مصیبت‌خوانی بپردازند.

captcha