قرآنیان، قرآن را نه با زبان که با عمل معرفی کنند
کد خبر: 2612584
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۸
ابوترابی فرد:

قرآنیان، قرآن را نه با زبان که با عمل معرفی کنند

گروه فعالیت‌های قرآنی: نائب رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: قرآنیان، حافظان و قاریان، قرآن را نه با زبان که با عمل خود به مردم معرفی کنند و خودشان به ارزش‌های آن آراسته شوند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد، نائب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم اختتامیه سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن استان تهران که عصر امروز، هفتم آذر در تالار شیخ صدوق آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) برگزار شد، گفت: یکی از نعمت‌هایی که خداوند در پرتو درخشش مشعل پرفروغ انقلاب اسلامی به ملت اسلامی عطا کرده است گشوده شدن راه انس با قرآن و حفظ و قرائت آیات قرآن بوده است.
وی در این بخش از سخنان خود با اشاره به آیات ابتدایی سوره بقره گفت: هر کتابی هدف و آرمانی را در دستور کار قرار دارد که هدف بلند قرآن، هدایت انسان است و این هدف بلند تنها در خور کتابی است که آموزگار و معلم آن شخص اول عالم امکان است، شخصی که تربیت‌یافته ذات خداوند است.
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد با بیان اینکه اگر طالب هدایت و در جستجوی سعادت هستیم باید در محضر قرآن زانو بزنیم، افزود: قرآن کریم در دو سطح و مقام عهده‌دار هدایت بشر است که مقام نخست آن ارائه راه و تبیین و تعریف مسیر حرکت بشر است؛ قرآن کریم راه را نشان داده و مسیر حرکت انسان را تعریف می‌کند.
وی ادامه داد: آفریدگار بشر با ظرفیت تکامل و استعدادهای انسان به معنای واقعی کلمه آشنا است و نیازهای او را می‌شناسد و به تهدیدهای پیش روی انسان نیز اشراف دارد و این ذات حق است که راه حرکت را فراروی ما می‌گذارد و اگر این مسیر را بپیماییم به هدف می‌رسیم.
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مقام نخست هدایت برای همه انسان‌ها است، گفت: همه انسان‌ها می‌توانند از این راه هدایت بهره بگیرند و مسیر حرکت خود را پیدا کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: مقام دیگر هدایت، دستگیری و رساندن به مقصد است. خداوند به عنوان هادی دست انسان را می گیرد و او را به بالاترین مقصد و منزل هدایت می‌رساند که این مرتبه ویژه است و هر انسانی نمی‌تواند از این شأن هدایتی قرآن بهره‌مند شود.
ابوترابی‌فرد ادامه داد: برای استفاده از این شأن که دستگیری و رسیدن به مقصد کمال و هدف عالی است انسان باید به کمالاتی آراسته شود و ارزش‌هایی را به دست آورد تا بتواند از این هدایت قرآن بهره بگیرد.
وی با عنوان این مطلب که انسان به میزان تقوای خود از هدایت قرآن بهره می‌گیرد، گفت: خداوند نفس انسان را به گونه‌ای آفریده است که راه تقوا را می‌شناسد، حتی قبل از آنکه با وحی آشنا شود اگر براساس هدایت نظری خویش در مسیر تقوا قدم برداشت و در پرتو مشعل پرفروغ عقل حرکت کرد نتیجه این حرکت راه یافتن به محضر وحی خواهد بود.
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: کلید بهره‌گیری از معارف وحی استفاده از نور عقل است و کسانی به محضر قرآن شرفیاب می‌شوند که راه فجور را کنار گذاشته و در سایه انس با قرآن به مراتب بالای تقوا برسند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه خداوند در آیات ابتدایی سوره بقره سه ویژگی برای متقین بیان کرده است، گفت: چگونگی ارتباط انسان متقی با خدا، چگونگی ارتباط انسان متقی با خویشتن و چگونگی ارتباط انسان متقی با سایر افراد این سه ویژگی هستند.
ابوترابی‌فرد ادامه داد: نماز، نماد رابطه انسان با خدا و خویشتن است؛ رابطه‌ای که انسان با خویشتن دارد رابطه بندگی است و این عبودیت پیوند او با خدا را تعریف کرده است؛ اگر انسان خود را شناخت به مقام عبودیت می‌رسد. همچنین در رابطه با ویژگی سوم، انسان‌های مومن باید با سایر افراد بشر رابطه‌ای براساس انفاق و خدمت داشته باشند.
وی در پایان خطاب به قرآنیان و قاریان و حافظان قرآن کریم اظهار کرد: قرآنیان و افراد منتسب به قرآن باید تلاش کنند در حد امکان به ارزش‌های قرآنی آراسته شوند زیرا مردم در سایه این ویژگی‌ها است که به قرآن نزدیک می‌شوند و به مدرسه قرآن می‌آیند. قرآن را نه با زبان که با عمل به مردم جامعه معرفی کنیم.

captcha