پیوست حقوق معلولان برای پروژه‌های اجرایی تعریف شود/ محروم بودن دو‌سوم معلولان از تحصیل
کد خبر: 2614324
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۰
قدمی:

پیوست حقوق معلولان برای پروژه‌های اجرایی تعریف شود/ محروم بودن دو‌سوم معلولان از تحصیل

گروه جامعه: معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در آستانه روز جهانی معلولان اعلام کرد: اگر مشکل سرویس و ایاب‌وذهاب رفع شود، دانش‌آموزان ما دو تا سه برابر می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به مناسبت 12 آذر روز جهانی معلولان، نشست خبری مجید قدمی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور امروز سه‌شنبه 11 آذر ماه برگزار شد.

در این نشست خبری، قدمی یکی از شاخص‌های کیفیت نظام آموزشی را میزان توجه به تفاوت‌‌های فردی اعلام و عنوان کرد: تفاوت‌های فردی در نظام خلقت و جوامع به وضوح وجود دارد و در حالت عادی 10 درصد جمعیت کشورها معمولاً با دیگران متفاوت هستند.

رویکردهای ما لزوماً جداسازی گروه‌های خاص از عموم مردم نیست
وی با اشاره به اینکه در نظام آموزشی ما هم به تفاوت‌های فردی توجه و برای هفت گروه متفاوت، خدمات ویژه ارائه شده است، گفت: رویکردهای ما لزوماً جداسازی گروه‌های خاص از عموم مردم نیست؛ در یک مقطع زمانی توصیه می‌شد که افراد استثنایی در مراکز خاص و با مربیان خاص آموزش ببینند، اما طی 20 سال اخیر این مسئله مطرح شده است که آموزش و پرورش یعنی آماده کردن فرد برای زندگی در جامعه و دانش‌آموزان استثنایی هم باید در میان مردم آموزش ببینند.

38 هزار دانش‌آموز استثنایی در مدارس عادی تحصیل می‌کنند
قدمی تعداد دانش‌آموزان استثنایی که در سیستم آموزشی بچه‌های عادی در حال تحصیل هستند را 38 هزار نفر و تعداد دانش‌آموزان مشغول تحصیل در مدارس خاص را 72 هزار نفر عنوان و اعلام کرد: هزار و 600 مدرسه در سیستم خاص در حال فعالیت است.

وی در ادامه به تشریح گروه‌های بچه‌های مختلف کم‌توان ذهنی پرداخت و گفت: ضریب هوشی بچه‌های کم توان ذهنی 30 نمره از بچه‌های عادی کمتر است یعنی 50 تا 70 است و بچه‌های عادی ضریب هوشی 90 تا 110 دارند در میان این دو گروه، بچه‌هایی با ضریب هوشی 70 تا 90 هستند که دیرآموزان و به اصطلاح مرزی‌ها را تشکیل می‌دهند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اعلام کرد: این گروه دیرآموز می‌توانند در مدارس عادی تحصیل کنند و فقط باید معلم آموزش‌ برقراری ارتباط با این افراد را ببیند. که در همین راستا برای آموزش این معلمان طی سال آینده برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

بچه‌های نابینا، ناشنوا و معلولین جسمی حرکتی باید در مدارس عادی تحصیل کنند
وی با اشاره به اجرای طرح سنجش پیش‌دبستان زودتر از سال‌های گذشته، دلیل این اقدام را برنامه‌ریزی برای مداخله و آموزش اولیای بچه‌های استثنایی عنوان و در خصوص کتاب‌های درسی گروه‌های دانش‌آموز استثنایی گفت: کتاب‌های درسی نابینایان کتاب‌های عادی است که به خط بریل منتشر شده، کتاب‌های گروه ناشنوایان نیز کتاب‌های عادی است که معلم به روس خاص آنها را آموزش می‌دهد و کتاب‌های معلولان جسمی حرکتی نیز کتاب‌های عادی است که برای همه این گروه‌ها توصیه می‌کنیم در مدارس عادی تحصیل کنند.

قدمی اعلام کرد: فقط برای بچه‌های کم‌توان ذهنی کتاب‌های ویژه چاپ می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه آموزش‌های ضمن خدمت تخصصی باید به صورت دائمی برای معلمان ارائه شود، گفت: فقط در مدارسی که دانش‌آموز استثنایی حضور دارد باید برنامه کمک توانبخشی از جمله گفتاردرمانی و ... را اجرا کنیم که جذب کمک‌درمانگرها و ... در مدارس به ویژه مناطق محروم کار بسیار مشکلی است.

بازنشستگی معلمان مدارس استثنایی مشکل اصلی است/ باید معلم جذب کنیم
معاون وزیر آموزش و پرورش مشکل اصلی سال آینده مدارس استثنایی را پایان خدمت نیروهای آموزشی اعلام و عنوان کرد: باید نیروهای جدید جذب کنیم. همچنین در حال سرمایه‌گذاری بر روی آموزش اولیای کودکان استثنایی هستیم که این اقدام امری در راستای پیشگیری از تولید کودکان استثنایی در همین خانواده‌ها است.

وی تصریح کرد: فرزند‌دار شدن (در خانواد‌هایی که کودک معلول دارند) و آموزش نحوه ارتباط با فرزند معلول از مباحث مهمی است که باید آموزش داده شود به ویژه به خانواده‌هایی که یک فرزند معلول دارند و یا در خانواده‌ آنها فرد معلول وجود دارد.

قدمی به هزینه‌های بالای آموزش و پرورش استثنایی کشور نیز اشاره و عنوان کرد: نظام آموزشی ما بین سه تا چهار برابر بیش از نظام آموزش عادی هزینه دارد که ما این هزینه‌ها را پرداخت می‌کنیم اما آنچه امروز به عنوان مشکل در مدارس با آن روبه‌رو هستیم معضل ایاب‌و ذهاب است.

اگر مشکل سرویس و ایاب‌وذهاب رفع شود، دانش‌آموزان ما دو تا سه برابر می‌شوند
وی تصریح کرد: اگر مشکل سرویس و ایاب‌وذهاب رفع شود، دانش‌آموزان ما دو تا سه برابر می‌شوند. چرا که حتی هم‌اکنون در شهر تهران خانواده‌هایی را داریم که به دلیل ضعف فرهنگی معلول خود را پنهان می‌کنند و یا به دلیل فقر مالی نمی‌توانند بچه‌های خود را به مدرسه بفرستند.

قدمی با تأکید بر اینکه شهرداری‌ها می‌توانند در این حوزه به ما کمک کنند، اظهار کرد: شهرداری تهران قول‌هایی در این خصوص داده است که امیدواریم به مرحله اجرایی برسد.

وی بر لزوم توسعه مراکز اختلالات یادگیری نیز اشاره کرد و گفت: وجود این مراکز موجب می‌شود بچه‌های استثنایی که در مدارس عادی تحصیل می‌کنند دچار افت تحصیلی نشوند. البته بحث کیفیت بخشی به خدمات آموزشی نیز جزو برنامه‌های ما است.

جای خالی مرکز جامع یادگیری به شدت احساس می‌شود
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: جای خالی مرکز جامع یادگیری به شدت احساس می‌شود؛ محلی که دانش‌آموزان در آنجا سنجش و اولیا آموزش‌های لازم برای ارتباط درست با کودکان استثنایی خود را یاد بگیرند که البته در همین راستا در حال فراهم کردن مقدمات کار هستیم.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا در خصوص آموزش همکلاسی‌های بچه‌های استثنایی برای ارتقای فرهنگ عمومی ارتباط با معلولان، گفت: هدف اصلی از آموزش فراگیر(نرمالیزیشن) این است که بچه‌های سالم نحوه ارتباط با بچه‌های معلول را یاد بگیرند و تعامل اجتماعی درستی بین معلولان و اجتماع ایجاد شود تا معلولیت جایگاه خود را در جامعه پیدا کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش خواستار همراهی و همکاری رسانه‌ها در ارتقای فرهنگ عمومی ارتباط با معلولان شد و گفت: ما تلاش می‌کنیم آموزش‌های مناسبی را به خانواده‌های افراد معلول ارائه کنیم اما رسانه‌ها نیز باید فرهنگ کل اجتماع را در این خصوص ارتقا دهند.

قدمی در خصوص ورود تکنولوژی‌های جدید برای آموزش گروه‌های استثنایی نیز گفت: در توسعه پایدار جوامع باید جایگاهی را برای معلولان در نظر گرفت چرا که فناوری‌های جدید در ارائه خدمات به معلولان تأثیرات شگرفی ایجاد کرده و رشد تکنولوژی محدودیت‌های معلولان را به حداقل نزدیک کرده است.

وی تصریح کرد: این تکنولوژی‌ها بسیار گران هستند و باید سایر بخش‌ها برای تأمین این هزینه‌ها وارد شوند، اما ما تلاش داریم آنها را به خانواده‌ها معرفی کنیم.

قدمی با تأکید بر اینکه توجه به حقوق معلولان باید در همه پروژه‌ها مورد توجه قرار داشته باشد، گفت: برای همه پروژه‌های اجرایی باید پیوست حقوق معلولان وجود داشته باشد به نحوی که اگر این حقوق مورد توجه قرار نگیرد جلوی اجرای پروژه گرفته شود.

captcha