سودآوری در بانک‌ها نهادینه شده است/ معضلات افزایش معوقات بانکی
کد خبر: 2614677
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۴
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

سودآوری در بانک‌ها نهادینه شده است/ معضلات افزایش معوقات بانکی

گروه اقتصاد: دهقانی با اشاره به اینکه سودآوری در بانک‌ها نهادینه شده است اظهار کرد: عدم تأمین مالی واحدهای تولیدی، بی‌اعتمادی به نظام بانکی و کاهش انگیزه سرمایه‌گذاری در صنعت از معضلات افزایش معوقات بانکی است.

الله‌وردی دهقانی، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به بررسی دلایل گسترش میزان معوقات در نظام بانکی کشور پرداخت و اظهار کرد: افزایش معوقات در نظام بانکی، دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد و محصول امروز نیست بلکه محصول ده‌ها سال فعالیت اقتصادی است که بر روی هم انباشته شده است اما یکی از دلایلی که برای گسترش معوقات بانکی وجود دارد ضعف قوانین در این زمینه است.

دلایل افزایش معوقات بانکی

وی ادامه داد: یکی دیگر از این موارد، روابط انسانی و توصیه‌ها در مورد اعطای تسهیلات و دیگری ارتباط با مراکز قدرت است. این عوامل باعث شده است، حجم عظیمی از ثروت مردم در اختیار تعداد اندکی از افراد قرار گیرد و متأسفانه اوضاع هم از این قرار است که بسیاری از این افراد امکانات زیادی در اختیار دارند و اینگونه نیست  که نتوانند بدهی‌های خود را پرداخت کنند بلکه نمی‌خواهند اینکار را انجام دهند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به پرسشی درباره راهکارهای مقابله با این پدیده اظهار کرد: به نظرم باید حاکمیت تصمیم جدیدی در این زمینه اتخاذ کند و حل این معضل تصمیم قاطع هر سه قوه را نیازمند است تا بتوانیم این معوقات را در شرایطی‌ که با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم اخذ کرده و آن را در خدمت بهبود وضعیت تولید و صنعت قرار دهیم.

سودآوری در بانک‌ها نهادینه شده است

دهقانی در پاسخ به پرسشی درباره تأثیر ارتباطات بانک‌ها با برخی شرکت‌های خاص در افزایش میزان معوقات بانکی اظهار کرد: این مورد صحیح است و در همین حیطه می‌گنجد که عرض کردم بانک‌ها در این زمینه دارای روابطی هستند و این‌ روابط، به جای تأمین منافع اقتصادی کشور، صرفا به دنبال تأمین منافع مجموعه بانک هستند؛ در حالیکه بانک‌ها خود نباید بنگاه‌دار و شریک شوند بلکه باید به عنوان یک منبع برای تأمین مالی واحدهای اقتصادی به فعالیت بپردازند.

نماینده ورزقان در خانه ملت ادامه داد: با وجود این شرایط، اما متأسفانه امروزه سودآوری در بانک‌ها نهادینه شده است و مشاهده می‌کنیم که بانک‌ها در بسیاری از شرکت‌ها سهامدار هستند و طبیعی است که در چنین شرایطی هرگز منابع خود را در اختیار بخش خصوصی که می‌تواند بهترین بازدهی را داشته بشد قرار نخواهند داد بلکه در پروژه‌های مربوط به خود سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

معضلات افزایش معوقات بانکی

دهقانی در پاسخ به پرسشی درباره معضلات وجود چنین پدیده‌ای در نظام بانکی عنوان کرد: یکی از معضلات چنین وضعیتی، این است که تأمین مالی با مشکل مواجه خواهد شد و همانگونه که می‌دانیم انتظار اصلی از بانک‌ها تأمین مالی پروژه‌های بزرگ است که ما در این زمینه با مشکل مواجه هستیم و این آسیب‌ مستقیما صنعت کشور را تحت تأثیر قرار خواهد داد، همچنین اعتماد مردم به نظام بانکی هم کمتر می‌شود و انگیزه سرمایه‌گذاری را در این شرایط در مردم کم می‌کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان اظهار کرد: از طرف دیگر کسانی‌که در تولید و صنعت سرمایه‌گذاری می‌کنند هنگامی‌که مشاهده کنند سود آن بسیار کمتر از زمانی است که در بانک‌های خصوصی سرمایه‌گذاری کنند به سمت سرمایه‌گذاری در صنعت نخواهند رفت.

مطالب مرتبط
captcha