تلاوت سوره زمر با صدای شیخ عمران + دانلود/ دعوت به توحید خالص
کد خبر: 2618873
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۴

تلاوت سوره زمر با صدای شیخ عمران + دانلود/ دعوت به توحید خالص

گروه فعالیت‌های قرآنی: شاهکاری از تلاوت استاد شیخ محمد عمران از آیات 61- 75 سوره زمر ارائه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، یکی از حزن‌انگیزترین موضوعات در تاریخ انشاد و غنای دینی کشور مصر، موضوع وفات استاد شیخ محمد عمران است. به طوری که وقتی او در ششم اکتبر 1994 از دنیا رفت، خبر مرگش در هیچ روزنامه و یا حتی رادیو و تلویزیون این کشور پخش نشد و حتی برخی از دوستان نزدیک او، پس از گذشت هفته‌ها از مرگ او مطلع شدند.

علت بروز این امر این است که وفات شیخ با سالگرد پیروزی‌های اکتبر اعراب بر اسرائیل مصادف بوده است و پخش ویژه‌برنامه‌ها و جشن‌ها از تلوزیون مصر، مانع از پوشش خبری در زمینه وفات او بوده است.

محتوای سوره زمر
این سوره در مکه نازل شده و 75 آیه دارد. چیزى که بیش از همه در سراسر این سوره منعکس است مسئله دعوت به توحید خالص است، توصیه در تمام ابعاد و شاخه‏‌هایش، توحید خالقیت، توحید ربوبیت و توحید عبادت، مخصوصاً روى مسئله اخلاص در عبادت و بندگى خدا بارها در آیات مختلف این سوره تکیه شده است و تعبیراتش در این زمینه آن‌چنان مؤثر است که قلب انسان را به سوى اخلاص مى‌کشاند و جذب مى‏‌کند.

مسئله مهم دیگرى که در مقاطع مختلف این سوره و تقریباً از آغاز تا انجام آن مورد توجه است مسئله معاد و دادگاه بزرگ عدالت خدا است، مسئله ثواب و جزا، غرفه‏‌هاى بهشتى و سایبان‌هاى آتشین دوزخى، مسئله ترس و وحشت روز قیامت، آشکار شدن نتایج اعمال، ظاهر شدن خود آنها در آن صحنه بزرگ، مسئله سیاه شدن صورت دروغگویان و کسانى که بر خدا افترا بستند، رانده شدن کافران به سوى جهنم، ملامت و سرزنش فرشتگان عذاب نسبت به آنها و دعوت بهشتیان به سوى بهشت و تبریک و تهنیت فرشتگان رحمت به آنها! این مسائل که بر محور معاد دور مى‏‌زند آنچنان با مسائل توحیدى آمیخته است که گویى تار و پود یک پارچه را تشکیل مى‏‌دهد. (تفسیر نمونه، ج 19، ص 360)

سپس بیان می‌کند که روسیاهى دروغگویان در قیامت نشانه ذلت و خوارى و رسوائى آنها است. بخش دیگرى از این سوره که تنها قسمت کوتاهى از آن را اشغال مى‌‏کند اهمیت قرآن مجید است، ولى این بخش کوتاه ترسیم جالبى از قرآن و تأثیر نیرومند آن در قلوب و جان‌ها در بردارد. سپس به بیان سرنوشت اقوام پیشین و مجازات دردناک الهى نسبت به تکذیب‏‌کنندگان آیات حق مى‏‌پردازد.

همچنین قسمتی دیگر از این سوره نیز پیرامون مسئله توبه و باز بودن درهاى بازگشت به سوى خداست و مؤثرترین آیات توبه و رحمت در این بخش بیان شده که شاید در قرآن آیه‏‌‌اى نویدبخش‌‌‏تر از آن در این زمینه نباشد. این سوره بنام سوره زمر معروف است و این نام از آیه 71 و 73 این سوره گرفته شده است. (تفسیر نمونه، ج 19، ص 361)

تلاوتی از سوره زمر، آیات 61-75 با صدای شیخ عمران

تا پایان سال جاری سه روز در هفته روزهای یکشنبه، سه‌شنبه، جمعه یک فایل از تلاوت قراء برتر جهان اسلام از گنجینه تلاوت‌های ناب شبکه رادیویی قرآن بر روی تارنمای خبرگزاری ایکنا قرار می‌گیرد.

captcha