مسابقه تفسیر قرآن توفیقاتش در کمیّت شرکت‌کنندگان نیست
کد خبر: 2619007
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۲
سیدحسین کوششی:

مسابقه تفسیر قرآن توفیقاتش در کمیّت شرکت‌کنندگان نیست

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مدیرعامل اتحادیه موسسات قرآنی در پاسخ به دلایل برخی مشکلات در برپایی آزمون نورالهدی 7 گفت: تعداد بالای شرکت‌کنندگان در یک آزمون تخصصی مانند تفسیر قرآن، توفیقی برای آن آزمون نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین کوششی، مدیرعامل اتحادیه موسسات قرآنی ـ مردمی کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، درباره زمان اعلام نتایج مسابقه نورالهدی 7 گفت: طبق قولی که داده بودیم اسامی برگزیدگان و جوایز آزمون هفتمین مسابقه تفسیر قرآن نورالهدی بین 20 روز تا یک ماه پس از برگزاری آزمون که 14 آبان‌ماه امسال بوده است، اعلام می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی از مدیران اتحادیه‌های مؤسسات استان‌ها از تعداد پائین شرکت‌کنندگان، اطلاع‌رسانی ضعیف، مشکلات در سامانه ثبت نامی جدید و تغییر زمان آزمون از 30 آبان به 14 آذر گله‌مند بودند، تصریح کرد: برگزاری آزمون نورالهدی برای اولین بار بود که به اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور واگذار شده بود و زمانی که بحث پذیرش مسابقه نورالهدی(7) آغاز شد، فاصله زیادی نبود.

کوششی ادامه داد: وقتی که سیستم اجرایی تغییر می‌کند، مجموعه‌ای از عوامل اجرایی جدید وارد عمل می‌شوند و از سوی دیگر بحث تغییر پایگاه اینترنتی ثبت نامی از دیگر مواردی بود که قابل تأمل بود.

مدیرعامل اتحادیه موسسات قرآنی ـ مردمی کشور عنوان کرد: تغییر پایگاه اینترنتی و سامانه ثبت، مقداری طولانی شد و علت آن هم اتحادیه نبوده است بلکه دلیل آن نیز سیستم بانکی و مجوزهایی که لازم بود از طریق بانک و وزارت بازرگانی دریافت شود بود که موجب زمان‌بر شدن این فرآیند شد و با توجه به فاصله کم زمانی هم که بود این امر طبیعی بود.

هم‌زمانی برگزاری آزمون نورالهدی 7 با ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع)

وی اضافه کرد: بحث دیگر نیز این بود که برپایی آزمون نورالهدی7 با محرم‌الحرام و ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) مصادف شده بود که مردم درگیر با مجالس، محافل عزاداری بودند و این دلیلی بود بر اینکه توجه مردم بیشتر به سوگواری باشد.

کوششی با تأکید بر اینکه در این دوره از مسابقات مؤسسات قرآنی سطح کشور فعال شده بودند، تأکید کرد: در برپایی مسابقات تفسیر به کمیت نمی‌شود توجه کرد چون کلاس روخوانی و قرائت قرآن نیست که بگویم تعداد شرکت‌کنندگان نسبت به سال گذشته زیاد شده‌اند بلکه تفسیر، فعالیت تخصصی است و اینطور نیست که توفیقاتش در عددش باشد.

مدیرعامل اتحادیه موسسات قرآنی ـ مردمی کشور اضافه کرد: نمی‌توان گفت که امسال مثلاً 10 هزار نفر شرکت کرده‌اند و  سال آینده باید 15 هزار نفر حضور پیدا کنند و این اصلاً منطقی نیست، چون ما خلأ وجود مراکزی که بیایند و متخصص تفسیر تربیت کنند را احساس می‌کنیم و افرادی هم که در این مسابقات تفسیر شرکت می‌کنند خودشان مطالعاتی داشته‌اند و یا دوره‌هایی را در مراکز محدود گذرانده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه در این مسابقات تفسیر، بحث کمیت اصلاً مطرح نیست، اظهار کرد: این مسابقه تفسیر، متفاوت با آموزش عمومی قرآن است و لذا نمی‌توانیم بگوییم اعدادمان نسبت به سال گذشته پایین آمد و یا افزایش داشته است بلکه کیفیت مد نظر است.

شرایط ویژه‌تر برگزاری کیفی مسابقه نورالهدی 7

کوششی ادامه داد: امسال شرایط برگزاری کیفی مسابقات ویژه‌تر بوده است و سهولت را برای مراجعه افراد و محل برپایی آزمون برقرار کرده‌ایم. چنانکه مراکز حوزه‌های آزمون را افزایش دادیم به دلیل اینکه مردم مجبور نباشند در هوای سرد از محل شهرستان و روستاها به مراکز استان‌ها بیایند تا در آزمون شرکت کنند.

مدیرعامل اتحادیه موسسات قرآنی ـ مردمی کشور با اشاره به اینکه امسال چند صد حوزه آزمون در هفتمین دوره مسابقت تفسیر نورالهدی در سطح کشور داشتیم، گفت: برپایی این حوزه‌ها اگرچه حجم کار اجرایی ما را به دلیل نظارتی، اجرایی و پراکنده شدن نیروها بالا برد اما این‌ها به این دلیل بود تا متسابقان بتوانند به راحتی در آن مراکز حضور پیدا کنند و آزمون دهند.

وی با تأکید بر اینکه ما از طرفی سهولت کار برای شرکت‌کنندگان و از سوی دیگر کیفیت مسابقات نورالهدی7 را بالا بردیم، ادامه داد: همچنین امکان حضور افراد علاقه‌مند در مناطق محروم و افرادی که مشکلات مالی داشتند و تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی بودند با برداشتن شهریه ثبت‌ نامی مهیا شد.

کوششی اظهار کرد: این امر به صورت کتبی به مدیران اتحادیه مؤسسات ابلاغ شده بوده که باید حتما انجام می‌گرفته است و بی‌خبری برخی از استان‌ها، کوتاهی خود آنها را می‌رساند و ما حتی ستاد اجرایی فرعی در استان‌ها داشتیم که از این طریق با اداره تبلیغات استان‌ها هماهنگی‌های لازم انجام شده بود.

رضایت‌مندی از تلاش اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی در سطح استان‌ها

مدیرعامل اتحادیه موسسات قرآنی ـ مردمی کشور عنوان کرد: در برخی از استان‌ها به دلیل شرایط آب و هوایی، فصلی، جمعی و مدیریتی شدت و ضعف داشته‌ایم اما در مجموع خودمان از تلاش و زحمتی که اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی در سطح استان‌ها کشیده‌اند، تشکر می‌کنم و فکر می‌کنم که خروجی خوبی نیز داشته باشد اما در مجموع معدلی که گرفته‌ایم که تسهیلات و کیفیت برگزاری نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی در پاسخ به اینکه آیا تغییر زمان آزمون نیز اطلاع‌رسانی شده بود؟ تصریح کرد: تمام اطلاع‌رسانی‌ها نورالهدی 7 از طریق شبکه اینترنت و سایت بوده است و به مرور افرادی که ثبت نام می‌کردند، اطلاعاتشان در فضایی که پیش‌بینی شده بود قرار می‌گرفت و سپس در لیست سامانه پیامکی قرار می‌گرفتند.

کوششی یادآور شد: علاوه بر سایت و ارتباط و ابلاغ به اتحادیه‌های استان‌ها ما حتی از طریق سامانه پیامکی به شماره‌ای که توسط خود شرکت‌کننده ثبت شده است، جزء عده قلیلی که شماره همراه نداشتند، اطلاعات لازم داده شد.

مدیرعامل اتحادیه موسسات قرآنی ـ مردمی کشوردر پایان تأکید کرد: درخواست تغییر زمان آزمون از 30 آبان‌ماه به 14 آذرماه براساس تقاضای برخی از استان‌ها انجام گرفت تا امکانات و تمهیدات لازم جهت برپایی کیفی‌تر هفتمین دوره مسابقات تفسیر نورالهدی فراهم شود که این تغییر پس از تصمیم‌گیری‌های نهایی قطعی شد و اطلاع‌رسانی مناسب انجام گرفت.

captcha