چگونگی ساختار بُرد تخصصی قرآن و سلامت/ مرکزیت؛ تهران یا قم
کد خبر: 2619102
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۱
واشیان تشریح کرد:

چگونگی ساختار بُرد تخصصی قرآن و سلامت/ مرکزیت؛ تهران یا قم

گروه سلامت: مسئول کمیسیون فقه پزشکی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه در خصوص ساختار بُرد تخصصی قرآن و سلامت گفت: می‌توان ساختار این بُرد را به سه بخش تقسیم کرد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین عباسعلی واشیان، مسئول کمیسیون فقه پزشکی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با تأکید بر لزوم ایجاد بُرد تخصصی در حوزه قرآن و سلامت، در خصوص دلایل لزوم راه‌اندازی این برد، عنوان کرد: از جایگاه علمی در رشته‌های علوم پزشکی بُرد تخصصی و در رشته‌های علوم انسانی گروه‌های علمی داریم.

وی ادامه داد: اکنون یک فضای میان رشته‌ای قرآن و سلامت ایجاد شده و همانطور که در گروه‌های علمی و بردها‌ی تخصصی گروه پزشکی بزرگان علمی این رشته دور هم جمع می‌شوند و به عنوان اتاق فکر و سیاست‌گذار کلان آن رشته تخصصی فعالیت می‌کنند، به نظر می‌رسد در فضای میان رشته‌ای قرآن و سلامت هم یک اتاق فکر تخصصی نیاز است.

حجت‌الاسلام‌ واشیان در خصوص ساختار این بُرد تخصصی گفت: می‌توان ساختار این بُرد را به سه بخش تقسیم کرد؛ هسته مرکزی آن از افراد دارای تحصیلات همزمان علوم پزشکی و علوم قرآنی و اسلامی تشکیل شود، لایه بعدی آن را اساتید علوم پزشکی که به دلیل علاقه‌ای که به حوزه‌های علوم قرآن و دین داشته‌ و تألیفاتی در این خصوص انجام داده‌اند و به اقتضای کارهای محتوایی که انجلم داده‌اند تبحر تجربی نیز در این حوزه به دست آورده‌اند، تشکیل شود و لایه سوم نیز کسانی باشند که یا تخصص علوم پزشکی محض و یا تخصص علوم اسلامی و خاصه قرآن و تفسیر به شکل محض دارند.

وی عنوان کرد: این برد تخصصی باید این اهتمام را داشته باشد که اساتید مشرف و مسلط به هر دو حوزه را تربیت کند، در این صورت است که می‌تواند به هسته‌های مرکزی و دانشگاه‌های علوم پزشکی غنای کافی بدهند تا هر کدام بتوانند منشأ تشکیل گروه‌های علمی باشند.

مسئول کمیسیون فقه پزشکی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه در پاسخ به این سؤال که مرکزیت این بُرد باید در کجا قرار داشته باشد، گفت: هر جایی که این برد مستقر باشد باید دو پتانسیل در آن دیده شود، هم پتانسل علمی و هم پتانسیل تشکیلاتی. اگر جایگاه علمی بردهای تخصصی علوم پزشکی همه تهران است، به سبب کار تشکیلاتی در وزارت بهداشت، این برد هم باید در وزارت بهداشت تشکیل شود.

وی خاطر نشان کرد: اما اگر از حیث علمیت بخواهیم آن را در نظر بگیریم هم از لحاظ حضور افراد و منابع انسانی که می‌توانند هسته مرکزی این برد را تشکیل دهند و هم از لحاظ سقف دسترسی به منابع علوم قرآن بهترین جایگاه آن می‌تواند شهر قم باشد.

captcha