سوره نبأ با صدای استاد اللیثی + دانلود/ پاداش عظیم مؤمنان راستین
کد خبر: 2620273
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۱

سوره نبأ با صدای استاد اللیثی + دانلود/ پاداش عظیم مؤمنان راستین

گروه فعالیت‌های قرآنی: قطعه‌ای زیبا از تلاوت استاد محمد اللیثی از آیات ۳۱-۴۰ سوره نبأ، سوره تکویر و آیات ۱۸-۲۸ سوره مطففین ارائه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، استاد محمد اللیثی در سال 1952 میلادی در یکی از توابع شهر زقازیق مصر بدنیا آمد. وی که با تلاوت‌های زیبایش شوق وصف‌ناشدنی را در بین دوستداران قرآن کریم در ایران به راه انداخت، در سال 2006 میلادی و در هنگام بازگشت از ایران دار فانی را وداع گفت.

محتوای سوره نبأ
این سوره مکى است و داراى 40 آیه است. در این آیات به بیان بخشى از پاداش عظیم پرهیزکاران و مؤمنان راستین پرداخته است و از قسمتى از مواهب آنها در قیامت سخن مى‌‏گوید. در آیات 38 به بعد به معرفى قیامت و آن روز بزرگ پرداخته و بخشى از اوصاف آن روز و حوادث آن را شرح مى‏‌دهد، مى‏‌فرماید: اینها همه در روزى واقع مى‏‌شود که روح و تمام ملائکه در یک صف بپا مى‏‌خیزند و هیچیک جز به اذن خداوند رحمن سخن نمى‌‏گویند و آن کس که سخن مى‌‏گوید جز حق نمى‌‏گوید «یَوْمَ یَقُومُ الرُّوحُ وَ الْمَلَئکَةُ صفًّالا یَتَکلَّمُونَ إِلا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمَنُ وَ قَالَ صوَاباً»(تفسیر نمونه، ج 26، ص 47-56)

محتوای سوره تکویر
این سوره در مکه نازل شده و داراى 29 آیه است. در فضیلت تلاوت سوره تکویر از پیامبر اکرم(ص) آمده است «من احب ان ینظر الى یوم القیامة فلیقرأ اذا الشمس کورت؛ کسى که دوست دارد روز قیامت به من نظر کند سوره إِذَا الشمْس کُوِّرَت را بخواند».

محتوای این سوره در بردارنده دو محور است: محور اول آیات آغاز این سوره است که بیانگر نشانه‏‌هایى از قیامت و دگرگونی‌هاى عظیم در پایان این جهان و آغاز رستاخیز است و در محور دوم سخن از عظمت قرآن و آورنده آن و تأثیرش در نفوس انسانى مى‏‌گوید و این قسمت با سوگندهاى بیدارکننده و پرمحتوایى همراه است. (تفسیر نمونه، ج 26، ص167)

محتوای سوره مطففین
این سوره در مکه نازل شده و داراى 36 آیه است. در این آیات سخن از ابرار و نیکان است و بیان می‌کند که علیین در انتظار ابرار است و تأکید می‌کند که چنان نیست که درباره معاد مى‏‌پندارند، بلکه نامه اعمال ابرار و نیکان در علیین است «َکلا إِنَّ کِتَب الأَبْرَارِ لَفِى عِلِّیِّینَ».

عِلِّیِّینَ جمع على (بر وزن ملى) در اصل به معنى مکان بالا یا اشخاصى است که در محل بالا می‌نشینند و به ساکنان قسمت‌هاى مرتفع کوه‌ها نیز اطلاق شده است و در اینجا جمعى آن را به معنى برترین مکان آسمان یا برترین مکان بهشت تفسیر کرده‌‏اند و سپس به شرح بخشى از پاداش‌هاى عظیم ابرار و نیکان پرداخته است. (تفسیر نمونه، ج 26، ص271)

تلاوتی از سوره نبأ، آیات 31-40، سوره تکویر و سوره مطففین، آیات 18-28 با صدای محمد الیثی

تا پایان سال جاری سه روز در هفته روزهای یکشنبه، سه‌شنبه، جمعه یک فایل از تلاوت قراء برتر جهان اسلام از گنجینه تلاوت‌های ناب شبکه رادیویی قرآن بر روی تارنمای خبرگزاری ایکنا قرار می‌گیرد.

captcha