شهدای قرآنی مجریان اَتمّ و اَکمَل حق تلاوت‌ قرآن هستند
کد خبر: 2620705
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۷
علی‌اکبر توپچی:

شهدای قرآنی مجریان اَتمّ و اَکمَل حق تلاوت‌ قرآن هستند

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس فرهنگ‌سرای قرآن با اشاره به آیه «الَّذینَ آتَیْناهُمُ الْکِتابَ یَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاوَتِهِ» گفت: به تعبیر قرآن، شهدای قرآنی مصداق حقیقی و اتم و اکمل حق تلاوت‌ قرآن هستند.

علی‌اکبر توپچی، رئیس فرهنگ‌سرای قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره کنگره «سوره‌های سرخ» و میزان تأثیرگذاری این کنگره در سطح جامعه و معرفی شهدای قرآنی به جامعه، گفت: این اقدامی مهم و تأثیرگذار بوده است و علت اصلی آن هم این است که یکی از مباحث مهم در حوزه اجتماعی، حلقه زدن به دور وجود عزیزانی است که به عنوان شاگرد مکتب قرآن بودند.
وی ادامه داد: اما علم و اطلاع این افراد از قرآن، انسان‌های تأثیرگذار در اجتماع، ساخته است و برهمین اساس اینها در اصلی‌ترین موضوع و مسئله روز آن مقطع زمانی در سطح جامعه، فعال ظاهر شدند و قرآن را نه فقط به عنوان یک کتاب روحانی و معنوی و استفاده از جنبه‌های عبادی و تأثیرات روحی و روانی آن خوانده‌اند، بلکه ارتباط با قرآن از این افراد، انسان‌هایی تأثیرگذار در اجتماع ساخته است.
این قاری قرآن تصریح کرد: این افراد در ایام دفاع مقدس و سختی‌ها و مشکلاتی که آن روز به جامعه ما تحمیل شده‌ بود، آمدند و جان خودشان را تقدیم انقلاب کردند و اینها مصداق اتم و اکمل قاریان قرآن بودند و به تعبیر خود قرآن در آیه 121 سوره بقره «الَّذینَ آتَیْناهُمُ الْکِتابَ یَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاوَتِهِ» مصداق حقیقی و اتم و اکمل تلاوت‌های قرآن بوده‌اند .
رئیس فرهنگ‌سرای قرآن اظهار کرد: اینها با نثار جان و وجودشان و سرمایه اصلی زندگیشان در خدمت قرآن و تلاوت قرآن قرار گرفتند و به تعبیر قرآن عمل اینها، تلاوت قرآن است؛ نه تنها تلاوت، بلکه حق تلاوت قرآن است و ما باید اینها را مدنظر قرار دهیم که مصداق یک قاری، خدمت‌گزار و نیروی قرآنی، این افراد بوده‌اند و همیشه در تاریخ ما می‌درخشند.
معرفی شهدای قرآنی موجب پویایی و زنده‌ نگهداشتن جامعه می‌شود
توپچی در پاسخ به اینکه برپایی کنگره سوره‌های سرخ چه میزان در تکریم خانواده‌های شهدای قرآنی مؤثر است، ادامه داد: خانواده‌های این افراد، هیچگونه توقعی از ما و از جامعه نداشته‌اند و ندارند و اما وقتی فرزندان و بستگانشان این گونه مورد توجه قرار می‌گیرند، احساس می‌کنند آن ارزش‌هایی که فرزندانشان بخاطر آن جان‌شان را داده‌اند در جامعه غریب نیست.
وی اضافه کرد: این تجلیل و تکریم خانواده‌ها، نقش بسیار مهمی را برای جامعه ما دارد و وقتی این شخصیت‌های بزرگ مطرح می‌شوند، جامعه ما زنده و پویا می‌شود و حیات پیدا می‌کند و بیان این نکته خالی از لطف نیست که گذشته از بحث خانواده‌ها، مطرح کردن قاریان شهید و ایجاد توجه و انطباقی که در جامعه نسبت به وجود مقدس این بزرگواران صورت می‌گیرد، ارائه الگوهای حقیقی به جامعه است.
توپچی عنوان کرد: ما به جامعه می‌گوییم که از این عزیزی که اهل قرآن هست و دغدغده‌اش مردم و جامعه بوده است، تجلیل می‌شود و جوانان امروز باید این را متوجه شوند که برای اینکه در وادی قرآن قرار بگیرند، این نیست که فقط قرآن بخوانند بلکه باید بدانند که قرآن از آنها چنین شخصیتی می‌سازد.
وی تصریح کرد: برگزاری این گونه کنگره‌ها، قدم کوچکی است برای توجه دادن افراد به مقام شامخ این عزیزان و برپایی این کنگره‌ها اثرات بالایی را در وجود خانواده‌های این افراد دارد که جامعه ما هیچ گاه اینها را فراموش نمی‌کند و نکرده است.
رئیس فرهنگ‌سرای قرآن عنوان کرد: درباره این کنگره باید مراقب باشیم که این کار در عین اینکه کار ارزشمند و گسترده‌ای است دچار جو آماری این موضوع نشویم و بیشتر بر روی این افراد کار کنیم و بیشتر این افراد را به جامعه معرفی کنیم.
توپچی افزود: تنها بردن اسامی این شهدا خوب است ولی کافی نیست. باید با سرعت پائین‌تر و با کیفیت بیشتری این شخصیت‌ها به جامعه معرفی شوند و کار بیشتری چون انتشار نشریه‌های مختلف، ایجاد نمایشگاهی از زحمات و خدمات شهدا و ساختن کلیپ‌ها و فیلم‌های کوتاه از زندگی این افراد صورت گیرد که حساسیت جامعه را نسبت به وجود این افراد بیشتر می‌کند.
وی در پاسخ به نقش اساتید قرآنی در جبهه رفتن شاگردانشان، افزود: اساتید در شکل‌گیری شخصیت سیاسی، اخلاقی، اجتماعی و حتی خانوادگی این افراد خیلی نقش به‌سزایی دارند. شاید  یک پدر یا مادر  نتوانند نکات را به خوبی به فرزندانشان انتقال دهند اما جوانان ما وقتی وارد جلسه قرآن می‌شوند یک احساس تعلق، وابستگی و امنیت نسبت به اساتیدشان پیدا می‌کنند.
توپچی اظهار کرد: برخی اساتید آنقدر نقششان در وجود و شخصیت دانش‌آموزانشان پررنگ است که خیلی از مسائل اخلاقی و بینش افراد را می‌توانند تغییر دهند این نکته را به عنوان اساتید قرآن باید در نظر داشته باشیم که جوانان و نوجوان هنگامی که به سراغ ما می‌آیند در همه زمینه‌ها از ما شکل می‌گیرند و ما الگوی شاگردانمان هستیم.
وی با تأکید بر اینکه اساتید قرآن بعد از خانواده‌ها ذهن، فکر و اندیشه و احساس  شاگردانشان را شکل می‌دهند، گفت: با توجه به اینکه بچه‌ها، کلاس قرآن و اساتید قرآنی را انتخاب می‌کنند و به اینها عشق می‌ورزند و خودشان، نگاهشان، زندگی، نگاه و رفتارشان را منتخب با خواست اساتیدشان می‌کنند که اینها بیانگر نقش بی‌بدیل اساتید برای حاضران در جلسات قرآن به ویژه برای نوجوانان و جوانان است.
رئیس فرهنگ‌سرای قرآن عنوان کرد: اساتید قرآن در ایجاد حس و توجه نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی علی‌الخصوص در آن مقطع زمان نسبت به مسئله جبهه و جنگ نقش داشتند و عموم اساتید این توجه را داشته‌اند و برخی از جلسات قرآنی در واقع با یاد و خاطره جنگ و بچه‌های دفاع و شهدا آمیخته بوده است.

وی با اشاره به خاطره‌ای، عنوان کرد: در برخی از جلسات قرآن، خاطرم هست که هنگامی که فردی شهید می‌شد، جای آن را خالی می‌گذاشتند و یا بر جایگاهش گلی می‌نهادند و یاد و خاطره آن شهید را زنده نگه می‌داشتند و اساتید بچه‌ها را به مسئله جنگ توجه می‌دادند.
توپچی بیان کرد: آیاتی که در جلسات تلاوت می‌شد و برداشتی که از آیات صورت می‌گرفت و مباحث مفهومی که در حوزه آیات صورت می‌گرفت سعی می‌شد که مناسب با مسئله جنگ، دفاع مقدس، جایگاه شهدا و تکالیف اجتماعی باشد و از این طریق روح جهاد و دفاع مقدس را زنده می‌کرد.
جلسات قرآن گمشده رزمندگان
وی اضافه کرد: در جلسات قرآن سیدمحسن خدام‌حسینی در دهه 60 که در مسجد سیدالشهدای قلعه‌مرغی و بعدها در مسجد ابوذر محله فلاح بود، برخی از شاگردان هنگامی که از جبهه می‌آمدند قبل از اینکه به خانه بروند، اول به جلسه قرآن می‌آمدند در حالی که هنوز گرد و خاک جبهه بر روی سروصورتشان بود و با همان ساک‌های برزنتی جنگ و با پوتین به جلسه می‌آمدند و این جلسات قرآن انگار گمشده‌شان بود.
رئیس فرهنگ‌سرای قرآن با اشاره به اینکه در دهه 60 توفیق این را داشته است تا هم جلسات قرآن داشته باشد و هم برهه‌ای از زمان در جبهه حق علیه باطل حاضر شود، بیان کرد: خیلی از اوقات با سایر قاریان، کاروانی که شامل حافظان و قاریان قرآن بود، راه می‌انداختیم تا از طریق این کاروان‌ها  فضای قرآنی را در جبهه‌ها ایجاد کنیم.
توپچی با تأکید بر اینکه البته بخشی از افراد هم بچه‌های جبهه و جنگ بوده‌اند، یادآور شد: برخی از این افراد چون فریدون بدر، اسماعیل میرزانژاد، رضا سخاوتی، محمد سخاوتی، مداح، صالحی، محمدی،  پورزرگری و اربابی پسر مرحوم علی اربابی به فیض شهادت نائل شدند که عطر و بوی جبهه و جنگ را در جلسات قرآن ساطع می‌کردند و خاطراتشان همیشه زنده است.

captcha