وقف، بهترین راهکار جاودانه ساختن اموال است
کد خبر: 2623249
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۱

وقف، بهترین راهکار جاودانه ساختن اموال است

گروه اجتماعی: امام جمعه خمام با بیان اینکه عمل به وقف یکی از بهترین کارهایی است که انسان می تواند به منظور جاودانه ساختن اموال خودش انجام بدهد، گفت: در واقع وقف، صدقه جاریه است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا عاشوری، امام جمعه خمام روز گذشته، 28 آذر در خطبه‌های نماز جمعه این شهر، با بیان اینکه پذیرش توبه از سوى خدا، تنها براى کسانى است که از روی جهالت کار بدى را انجام داده‌اند، اظهار کرد: منظور از جهالت، طغیان غرایز و تسلط هوس‌هاى سرکش و چیره شدن آنها بر نیروى عقل و ایمان است، و در این حالت، علم و دانش انسان به گناه، تحت تأثیر آن غرائز سرکش قرار گرفته و عملا بی‌اثر مى‌گردد.

وی بی‌اثر شدن علم را مساوی با جهل و نادانى دانست و افزود: پس از ارتکاب گناه، عموما آن تمایل شدید به انجام دوباره آن از بین می‌رود و در این حلت است که علم و ایمان انسان بر سر جای خودش بر می گردد و شخص را به خاطر شکست در مقابل تمایلات نفسانی مذمت و ملامت می کند؛ لذا آن شخص از کرده خود، پشیمان شده و توبه می کند و چنین توبه ای را هم خدا می پذیرد.

حجت الاسلام عاشوری ادامه داد: اگر گناه بر اثر انکار حکم پروردگار و عناد و دشمنى با خداوند انجام گیرد، چنین گناهى حکایت از کفر مى کند و به همین جهت توبه آن قبول نیست، مگر این که از این حالت بازگردد و دست از عناد و انکار بشوید.

وی گفت: درست است که توبه بعد از زمان طولانى نیز پذیرفته مى شود، اما توبه کامل نیست و خداوند وظیفه ای برای پذیرش چنان توبه ای ندارد. ولی برای پذیرش توبه ای که خیلی زود و در اولین فرصت امکان صورت گیرد، تعبیر به«على الله» یعنی «توبه اى که بر خدا لازم است آن را بپذیرد» کرده است و مفهوم آن این است که پذیرش این گونه توبه ها از حقوق بندگان مى باشد؛ در حالى که پذیرش توبه هاى دور دست از طرف خداوند یک نوع تفضل است نه حق.

امام جمعه خمام با بیان اینکه یکی از راه های کسب و حفظ تقوا، بزرگداشت هر آن چیزی است که یادآور خداوند باشد، تصریح کرد: اینم بدین معناست که انسان کاری انجام دهد که ثمره اش زنده نگه داشتن یاد خدا باشد. برای این منظور راه های زیادی در شرع مقدس اسلام قرار داده شده است. یکی از این راه ها، سنّت حسنه وقف است کاری که در اسلام، بسیار سفارش شده و نبی مکرم اسلام(ص)، خودش اولین واقف بوده است.

حجت الاسلام عاشوری بیان کرد: از صدر اسلام تاکنون، مؤمنین جهت ترویج شعائر دینی مخصوصاً زنده نگه داشتن یاد اهل بیت(ع) موقوفات زیادی اختصاص داده اند و همینطور برای ساخت مساجد، حسینیه ها، کانون های قرآنی، مراکز علمی و بهداشتی و همچنین کمک به فقرا اقدامات ارزنده ای داشته اند.

وی با بیان اینکه عمل به وقف یکی از بهترین کارهایی است که انسان می تواند به منظور جاودانه ساختن اموال خودش انجام بدهد، یادآور شد: در واقع وقف، صدقه جاریه است. یعنی وسیله ای است برای استمرار کار خیر و بهره مندی همیشگی از ثواب آن حتی برای بعد از مرگ تا روز قیامت مورد استفاده قرار می گیرد.

امام جمعه خمام با بیان اینکه ماه های محرم و صفر، زمان یادگیری درس سیاست از ولایت اهل بیت(ع) است همانطور که ماه رمضان زمان یادگیری درس عبادت از قرآن کریم است ، گفت: مخصوصاً دهه آخر ماه صفر یعنی از اربعین اباعبدالله(ع) تا ارتحال نبی مکرّم اسلام(ص) و سبط اکبرشان، حضرت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت عالم آل محمد، امام رضا(ع) اوج یادگیری اصول ناب اسلامی است.

حجت الاسلام عاشوری با بیان اینکه ارتحال پیامبر اسلام، اوج مصیبت عالم بشریت است، افزود: اگر بعثت پیامبر(ص) تجلی اعظم «هو الظاهر» بود، رحلتشان هم تجلی اعظم «هو الباطن» است. بشر، توان فراموشی این خاطره تلخ را ندارد.

وی با بیان اینکه اسلام، تنها دین برگزیده خداوند است که می تواند جهان را با عدل و داد اداره کند، اضافه کرد: آنهایی که دم از مسیحیت می زنند تاکنون جز جنگ و ظلم و بی عدالتی در جهان، کاری نکرده اند. همین دنیای غرب مسیحی که به منظور عوام فریبی، شعار صلح طلبی و حقوق بشر سر می دهد، فقط در قرن گذشته، دو جنگ جهانی بزرگ را با میلیون ها کشته و معلول و خسارات نامحدود بر بشر تحمیل کرده است.

captcha