توفیق اقتصاد مقاومتی منوط به کاهش نرخ سود بانکی است
کد خبر: 2640392
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۸
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

توفیق اقتصاد مقاومتی منوط به کاهش نرخ سود بانکی است

گروه اقتصاد: به گفته زمانیان، اگر بخواهیم اقتصادی مقاومتی در زمینه‌های مختلف به‌خصوص در زمینه سرمایه در گردش تحولی در تولید ایجاد کند، راهش پایین آوردن نرخ سود بانکی است.

سیدسعید‌ زمانیان‌ دهکردی، عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به بحث درباره کاهش نرخ سود بانکی در نشست مشورتی بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌ها، پرداخت و اظهار کرد: بنده معتقدم که راه رشد اقتصادی کشور در بخش صنعت و کشاورزی در پایین آوردن سود بانکی است و اگر بخواهیم تولید رشد پیدا کرده، صنعت جان بگیرد و کشاورزی رونق پیدا کند، با این سودهای سرسام‌آور بانکی برای اعطای تسهیلات غیرممکن است.

موفقیت اقتصاد مقاومتی نیازمند کاهش سود بانکی است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: اگر بخواهیم اقتصادی مقاومتی در زمینه‌های مختلف بخصوص در حوزه سرمایه در گردش تحولی در زمینه تولید ایجاد کند، راهش پایین آوردن نرخ سود بانکی است و اگر اینکار انجام نشود، بانک‌ها به دنبال بنگاه‌داری خواهند رفت و قطعا کمکی به تولید کشور نخواهند کرد؛ در نتیجه هیچ پیشرفت و توسعه‌ای هم در اقتصاد کشور رخ نخواهد داد.
زمانیان تأکید کرد: ادامه چنین رویه‌ای باعث ضربه زدن به سیستم اقتصادی کشور خواهد شد و پائین آوردن سود‌های بانکی باعث خواهد شد که وضعیت تعادل‌بخشی به نظام اقتصادی کشور در زمینه‌های مختلف به وجود بیاید، چراکه با وجود سود 30 درصدی برای اعطای تسهیلات، هیچ توجیه اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های اقتصادی از جانب سرمایه‌گذاران وجود ندارد.

نرخ سود بانکی باعث آسیب به واحدهای تولیدی نشود

نماینده شهرکرد در خانه ملت ادامه داد: بنده معتقدم برای اینکه تسهیلات بانک‌ها بتواند خدمتی را به تولید انجام دهد، باید نرخ سودهای بانکی به گونه‌ای تعیین شود که هم نقدینگی را کاهش داده و هم آسیبی به واحدهای تولیدی کشور وارد نکند؛ بنابراین باید بانک مرکزی برای موفقیت در این زمینه و هدایت منابع به سمت تولید باید این منابع را با نرخ سود پایین‌تر در اختیار فعالان اقتصادی قرار دهد.

بانک‌ها به دستورات بانک مرکزی بی‌توجهند

عضو کمیسیون برنامه و ‌بودجه مجلس در پاسخ به این پرسش که دلیل ناهماهنگی میان نرخ سود سپرده و تسهیلاتی چیست؟ اظهار کرد: مشکل اساسی بانک‌ها در شرایط کنونی، عدم توجه به دستورات بانک مرکزی است و به نظرم بانک‌ مرکزی باید به شیوه مقتدرانه‌تر و قانونمند‌تر رفتار کرده و با کسانی‌که مرتکب تخلفی می‌شوند، برخورد جدی کند تا بانک‌ها به مصوبات بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار تمکین کرده و قوانین را به شیوه مناسب و نه به صورت خودسرانه اجرا کنند.
زمانیان در پایان تأکید کرد: بانک مرکزی می‌تواند از سپرده‌های چنین بانک‌هایی برداشت کرده یا حساب‌های آن‌ها را مسدود کند یا جرایم سنگینی برای آنان در نظر بگیرد که به نظرم تنها در اینصورت مبارزه با بانک‌های متخلف به نتیجه می‌رسد اما اگر برخورد با متخلفین فقط در حد حرف باشد و سیستم اجرایی خوب عمل نکند قطعا نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد.

مطالب مرتبط
captcha