بانک مرکزی مانع خودسری بانک‌ها در تعیین نرخ سود شود
کد خبر: 2666250
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۳
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

بانک مرکزی مانع خودسری بانک‌ها در تعیین نرخ سود شود

گروه اقتصاد: میرمحمدی اظهار کرد: بانک مرکزی باید از ابزارهایی که در اختیار دارد برای مقابله با خودسری بانک‌ها در تعیین نرخ سود استفاده کند؛ چراکه چنین اقداماتی از جانب بانک‌ها باعث دامن زدن به مشکلاتی همانند تورم می‌شود.

سیدمحمدحسین میرمحمدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به بحث درباره کاهش نرخ سود بانکی در نشست مشورتی بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌ها پرداخت و اظهار کرد: مُسَلم است که نرخ سودهای بانکی باید کاهش پیدا کند و درباره دلیل آن و تأثیرش بر اقتصاد کشور باید گفت که نرخ سود باید به گونه‌ای باشد که تسهیلات‌گیرندگان بتوانند از آن استفاده کرده و علاوه بر فعالیت اقتصادی اصل سرمایه را نیز به بانک بازگردانند

سودهای کلان بانکی به تورم دامن می‌زند
نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایط فعلی و با سودهای کلانی که بانک‌ها بابت اعطای تسهیلات دریافت می‌کنند، این تسهیلات با هزینه سنگین به دست تولیدکنندگان می‌رسد لذا این پدیده باعث تأثیرگذاشتن بر مشکلاتی همانند تورم می‌شود.

میرمحمدی در پاسخ به پرسشی درباره دلیل عدم تمکین بانک‌ها به مصوبات بانک مرکزی و نرخ‌های ناهماهنگ بین سود تسهیلات و سپرده‌ها از جانب بانک‌ها اظهار کرد: اساسا بانک باید محل نگهداری پول باشد نه محل تجهیز سپرده‌ها؛ چراکه در اینصورت سپرده‌ها مردم در بانک‌ها بلوکه شده و از تولید فاصله گرفته و به جای حمایت از فعالیت‌های تولیدی، صرفا عده‌ای سود دریافت کنند.

از ظرفیت بانک برای ممانعت از دلالی‌گری استفاده شود
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: چنین کاری فی‌النفسه موضوعیتی ندارد بلکه بانک محل نگهداری پول و اوراق بهادار است و باید از ظرفیت بانک به این طریق استفاده شود تا سرمایه‌های سرگردان مردم وارد بازارهایی همانند دلالی نشده بلکه به سمت تولید روانه شوند که می‌تواند باعث شکوفایی اقتصادی و کاهش مشکلاتی همانند تورم شود.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در خانه ملت در پایان تأکید کرد: برای حل مشکل عدم تمکین بانک‌ها از مصوبات، بانک مرکزی باید از ابزارهای که در اختیار دارد در این زمینه استفاده کند که نرخ سودهای بانکی همسو شود. بانک مرکزی باید نظارت و کنترل کافی برای کنترل چنین اقداماتی داشته باشد؛ چراکه اگر دخالت نکند بانک‌ها خودسری‌های خود در این زمینه را ادامه خواهند داد.

مطالب مرتبط
captcha