عدم تعیین اولویت‌ها در جهان اسلام؛ زمینه‌ساز اختلاف بین مسلمانان
کد خبر: 2691998
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۴
فعال اجتماعی و فرهنگی عربستان:

عدم تعیین اولویت‌ها در جهان اسلام؛ زمینه‌ساز اختلاف بین مسلمانان

گروه بین‌الملل: مهم‌ترین عامل زمینه‌ساز اختلاف‌ در منطقه و جهان اسلام، عدم تعیین اولویت‌ها است؛ زمانی که اولویت‌ها مشخص و تعیین نگردند خود به خود تمرکز به امور حاشیه‌ای می‌رود.

دکتر «عدنان الشخص»، استاد بازنشسته دانشگاه و فعال اجتماعی و فرهنگی عربستان و از شرکت‌کنندگان حاضر در بیست‌وهشتمین کنفراس بین‌المللی وحدت اسلامی که 17 تا 19 دی‌ماه در تهران برگزار شد، ضمن بیان این مطلب در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) تصریح کرد: بدون شک برگزاری کنفرانس‌ بین‌المللی وحدت اسلامی و دیگر کنفرانس‌ها در این زمینه، نقش مهمی در تحکیم وحدت اسلامی دارند.

وی افزود: البته باید متذکر شوم، برگزاری این کنفرانس در ایجاد تغییر مؤثر است؛ کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی به‌عنوان یک انگیزه اساسی برای مجموعه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط و تأثیرگذار در جهان اسلام عاملی مهم در جهت تغییر به‌شمار می‌رود.

استاد دانشگاه عربستان عنوان کرد: به‌طور یقین برگزاری این کنفراس‌ها جرقه تغییر را در سازمان‌ها و مجموعه‌های تأثیرگذار در جهان اسلام می‌زند تا به یک تغییر حقیقی و واقعی برای مبارزه با افراط‌‌گری و مقابله با گروه‌های تکفیری و تروریست‌ها دست یابند. 

وی با اشاره به تأثیر برگزاری کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در بالا رفتن انگیزه و اعتماد به‌ نفس افراد میانه‌رو، تأکید کرد: این کنفرانس‌ها اعتماد به‌ نفس افراد میانه‌رو را ارتقاء می‌بخشد تا به آنها ثابت شود که یک اقلیت نیستند؛ بلکه بیشتر جهان اسلام را پیروان اعتدال‌گر و میانه‌رو این دین مبین تشکیل می‌دهند. 

عدنان افزود: در این کنفرانس‌ها بر همبستگی و وحدت افراد میانه‌رو تأکید می‌شود تا بتوانند گامی عملی و جدی برای مواجهه با افکار تکفیری و جنایات تروریست‌ها بردارند.

وی افزود: اینگونه گردهمایی‌ها بر تحکیم نماد اعتدال در تمامی فعالیت‌ها تمرکز می‌کند و به‌طور حتم در ایجاد وحدت و اعتدال تأثیرگذار است.

الشخص در ادامه به دو عامل اصلی و اساسی اختلاف‌های موجود در جهان اسلام اشاره و بیان کرد: مهم‌ترین عامل زمینه‌ساز اختلاف‌ در منطقه و جهان اسلام، عدم تعیین اولویت‌ها است؛ زمانی که اولویت‌ها مشخص و تعیین نگردند خود به خود تمرکز به امور حاشیه‌ای می‌رود.

وی توضیح داد: تمامی مسلمانان باید بر امور اساسی و مشترک تمرکز کنند و تجمع ما در سالروز ولادت با سعادت پیامبر اکرم(ص) دال بر این وحدت است؛ همه ما زیر پرچم «لا اله الا الله» با یکدیگر متحد هستیم.

الشخص بیان کرد: عامل دوم را می‌توان در شکاف‌های موجود در داخل امت اسلامی دانست؛ این شکاف‌ها فرصت سوء‌استفاده کردن را برای دشمنان و افراط‌گرایان مهیا می‌کند و در نهایت افراد آگاه باید هوشیار باشند، تا به سمت این افراط‌گری‌ها و اختلافات کشیده نشوند.

مطالب مرتبط
captcha