تخفیف کتاب‌های دینی در ایجاد رغبت خرید بی‌تأثیر است/ دلایل کم بودن سرانه مطالعه
کد خبر: 2694120
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۵
یک ناشر دینی:

تخفیف کتاب‌های دینی در ایجاد رغبت خرید بی‌تأثیر است/ دلایل کم بودن سرانه مطالعه

گروه ادب: مدیر انتشارات طوبای محبت فرهنگ کتابخوانی را مشکل اصلی در کم بودن سرانه مطالعه دانست و گفت: تخفیف کتاب‌های دینی در ایجاد رغبت خرید بی‌تأثیر است.

محمد قربان‌پور، مدیر انتشارات طوبای محبت، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره کاهش سرانه مطالعه در کشور گفت: آماری که در رابطه با سرانه مطالعه اعلام می‌شود به نظر می‌رسد بیشتر مربوط به کتب درسی است و کتب غیردرسی بسیار کمتر از مقدار 76 دقیقه‌ای است که گفته می‌شود.

وی افزود: اگر مخاطبان امروز را با چندین سال گذشته مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که توان خرید مردم بسیار پایین آمده و از سویی رغبت مردم نسبت به کتابخوانی نیز بسیار کاهش یافته است که دلایل متعددی می‌تواند سبب این مشکل شود.

رغبت به خرید کتاب وجود ندارد

قربان‌پور ادامه داد: معتقدم کتاب نسبت به سایر کالاها افزایش قیمت کمتری داشته است و این افزایش قیمت را در کالاهای دیگر بسیار بیشتر شاهدیم و از سوی دیگر در مقایسه با سایر کشورها قیمت کتاب در کشورمان پایین‌تر است، حتی در میان ناشران دینی نیز کتاب‌های با موضوع دین قیمت پایین‌تری دارند و قیمت پشت جلد کتاب را نیز با تخفیف 30 – 40 درصد عرضه می‌کنند.

وی در ادامه گفت: با وجود این موارد، رغبت به خرید کتاب وجود ندارد که بخشی از این موضوع به مشکلات اقتصادی مردم بازمی‌گردد و بخشی دیگر مربوط به فرهنگ کتابخوانی در کشورمان است و یا مطالبی که منتشر می‌شود، نیاز خوانندگان را تأمین نمی‌کند.

قربان‌پور تصریح کرد: متولیان امر باید نسبت به ارتقای فرهنگ کتابخوانی تدابیر جدی بیندیشند و این موضوع را از دوران کودکی در افراد نهادینه کنند و این امر را می‌توان به شکل‌های گوناگون با مسابقات کتابخوانی در میان دانش‌آموزان و راه‌اندازی نمایشگاه‌های دائمی کتاب در مدارس و محلات اجرا کرد.

احساس بی‌نیازی مخاطبان در مراجعه به کتاب

مدیر انتشارات طوبای محبت در ادامه عنوان کرد: در دهه اخیر توجه و گرایش به فضای مجازی افزایش یافته است و آنچه افراد در فضای مجازی به دنبال آن هستند، در کتاب آن را نمی‌یابند و یا حتی خواندن کتاب در این فضا برای آنها جذابیت بیشتری دارد. هر چند بسیاری از کتاب‌ها در فضای مجازی وجود ندارند.

وی درباره تأثیر کتاب‌های الکترونیک و دیجیتال در کاهش سرانه مطالعه در کشور بیان کرد: متأسفانه یک نوع احساس خودکفایی کاذب در حوزه کتاب و کتابخوانی دیده می‌شود و یکی از علت‌ها این است که فرد خود را بی‌نیاز از مراجعه به کتاب می‌داند. 

به دنبال نشر معارف اسلامی و نه منفعت مالی هستیم

قربان‌پور در پاسخ به اینکه آیا با وجود فقدان قانون حق کپی‌رایت در کشور حاضر به الکترونیک کردن کتاب‌های خود هستید؟ گفت: بحث کپی‌رایت مهم است و با توجه به اینکه ما در حوزه چاپ کتاب‌های دینی فعالیت می‌کنیم، از این رو تلاش می‌کنیم تا آثار خود را به دست مخاطبان خود برسانیم و هدفمان این است که این محتوا به دست مخاطبان داخل و خارج از کشور برسد. در این راستا اگر احساس کنیم مخاطبان دسترسی به کتاب کاغذی ندارند، آن را در فضای مجازی منتشر کرده و در اختیار مخاطبان قرار می‌دهیم.

وی یادآور شد: درد ما این نیست که فقط به دنبال منفعت مالی باشیم و به دنبال نشر معارف اسلامی به هر شکلی که امکان‌پذیر باشد، هستیم.

مطالب مرتبط
captcha