چرا زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) با زیارت امام حسین(ع) برابر است؟
کد خبر: 2755437
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۵
سلیمی تشریح کرد:

چرا زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) با زیارت امام حسین(ع) برابر است؟

گروه جامعه: معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) به تشریح ویژگی‌های شخصیتی حضرت عبدالعظیم(ع) پرداخت که موجب شد جایگاه زیارت این محدث بر اساس حدیثی از امام هادی(ع) با زیارت امام حسین(ع) برابر شود.

در آستانه فرارسیدن سالروز میلاد حضرت عبدالعظیم(ع) عباس سلیمی، معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به شرح زندگی حضرت عبدالعظیم(ع) عملکردی ایشان پرداخت.

این خادم القرآن در تبیین چرایی برابری ثواب زیارت ایشان با ثواب زیارت امام حسین(ع) اظهار کرد: این مسئله به ابعاد وجودی این امامزاده واجب‌التکریم باز می‌گردد.

وی ادامه داد: حضرت عبدالعظیم(ع) یک فقیه سترگ، مجاهد فی سبیل الله، مهاجر الی الله و یک ولایت‌مدار به تمام معنی بوده‌اند. دانش و علم ایشان در حد بالا و والایی است که علاوه بر مجاهدت علمی از برکات همنشینی و درک محضر چهار امام معصوم (ع) نیز برخوردار بوده‌اند.

حضرت عبدالعظیم(ع) در تبعیت از امامان معصوم(ع) یک نسخه منحصر به فرد بوده‌اند
سلیمی در ادامه گفت: عظمت روحی و معنوی حضرت عبدالعظیم به این مطلب باز می گردد که در تبعیت از امامان معصوم(ع) یک نسخه منحصر به فرد بوده‌اند به نحوی که در حدیث معروف «عرض دین» همه اصول اعتقادی و به تعبیر امروز مواضع ایدئولوژیکی خودشان را به محضر امام هادی(ع) عرضه می‌کنند و امام زمان ایشان مهر تأیید بر این عقاید می‌زنند و این یک درس برای ما است. حضرت عبدالعظیم(ع) علیرغم اینکه سنشان سال‌ها از امام هادی(ع) بیشتر بود اما بدون هیچ غرور علمی با اعتقاد کامل در برابر امام زمانشان کُرنش کردند و به دنبال این بودند که عقایدشان در مسیری باشد که مورد تأیید خداوند هست.

معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) ادامه داد: اگر ما بتوانیم امروز به این نحو زندگی کنیم که عقاید خودمان را با مراجع، علما، فقها و بزرگان دینی چک کنیم از بسیاری از آفات و کج‌روی‌ها در امام خواهیم بود.

این خادم القرآن کشور در ادامه به حکمت تشابه جایگاه زیارت حضرت عبدالعظیم با زیارت حضرت سیدالشهدا به فرمایشی که امام رضا(ع) و امام هادی(ع) در این خصوص فرموده‌اند، اشاره و عنوان کرد: علامه حلی از ساحت مقدس امام رضا(ع) نقل کرده‌اند که فرمود: هر کس قبر عبدالعظیم را زیارت کند بر خدا لازم می شود که او را داخل بهشت کند و در فرمایش دیگری فرمودند: هر کس نمی‌تواند مرا زیارت کند برادرم عبدالعظیم حسنی را در ری زیارت کند.

وی افزود: شیخ صدوق از محمد بن یحیی عطار که یکی از اهالی ری است اینگونه نقل کرده است که محمد بن یحیی می گوید خدمت امام هادی (ع) رسیدم ایشان فرمودند کجا بودی؟ گفتم حسین بن علی(ع) را زیارت کردم امام هادی فرمودند بدان که اگر قبر عبدالعظیم را در شهر خودتان زیارت کنی مانند کسی هستی که حسین بن علی را زیارت کرده باشد.

ایستادند تا ولایت علی(ع) را تبلیغ کنند
معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) در ادامه عنوان کرد: برای توضیح این مطلب می‌توان به این نکته اشاره کرد که مجاهدت حضرت عبدالعظیم (ع) در اینکه به عنوان نماینده و وکیل مورد اعتماد امام هادی(ع) برگزیده شدند، از وطن خودشان هجرت کردند و به ری آمدند و علی رغم فشارها و مصائب گوناگونی که در آن زمان از سوی مذاهب غیر شیعه بود، ایستادند تا ولایت علی(ع) را تبلیغ کنند و به عنوان یک مأمن و ملجأ برای شیعیان درآمدند، مقام ایشان را بسیار بالا برده است.

سلیمی ولایت مداری حضرت، علم ایشان، زهد ایشان، هجرت الی الله و شهامتی که در راه حریم ولایت داشتند را ابعاد مختلفی دانست که موجب شده این فرمایش از جانب امام معصوم(ع) در رابطه با ثواب زیارت ایشان و برابری آن با زیارت کربلا عنوان شود.

غفلت از فضاهای معنوی

وی در پایان سخنانش به غفلت‌های ما از این اماکن متبرکه اشاره و عنوان کرد: باید تلاش کنیم مدیریت زمان داشته باشیم تا از فضاهای معنوی که برای ما فراهم است استفاده کنیم.

captcha