مشارکت ۵۰۰ فیلم خارجی در جشنواره فیلم علمی اهواز
کد خبر: 2774741
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۸

مشارکت ۵۰۰ فیلم خارجی در جشنواره فیلم علمی اهواز

گروه اجتماعی: معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهیدچمران اهواز گفت: ۵۰۰ فیلم از قاره‌های آسیا، آمریکا و استرالیا به نخستین جشنواره بین​المللی فیلم​های علمی اهواز رسیده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، خسرو نشان ​معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهیدچمران اهواز، در نشست خبری نخستین جشنواره بین​المللی فیلم​های علمی اهواز که امروز چهارشنبه 8 بهمن در  مرکز آموزش​های کوتاه‌مدت جهاد دانشگاهی خوزستان برگزار شد، با بیان اینکه مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و هیات رئیسه دانشگاه شهیدچمران اهواز توجه شایسته و عمیقی نسبت به مسایل فرهنگی و هنری در دانشگاه داشته​اند، گفت: دانشگاه فقط محدود به حصاری که دور آن کشیده شده نباید باشد بلکه باید در حوزه​های مختلف صنعتی، ​اقتصادی و فرهنگی تعاملی را با جامعه و نهادهای بیرونی داشته باشد.

وی با بیان این که از جمله زمینه​هایی که دانشجویان، جوانان و دیگر اقشار جامعه به آن علاقه نشان می​دهند، فیلم و سینما است، خاطرنشان کرد: سینما از جذابیت​های خاصی برخودار است و کشور ما نیز در این زمینه غنی است. در جشنواره​های بین​المللی و مهم جهانی وجود فیلم​های ساخت ایران یک امتیاز برای جشنواره​ها محسوب می​شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهیدچمران اهواز تصریح‌ کرد: ​خوزستان در جریان فیلم‌سازی در کشور در مقایسه با دیگر مناطق امتیاز ویژه​ای دارد و بخش وسیعی از فعالان سینمای کشور شامل کارگردانان، فیلمنامه‌نویسان، بازیگران و غیره از خطه خوزستان برخاسته‌اند که دلیل این امر نیز کاملا مشخص است؛ به‌خاطر حضور نفت در این استان زمینه مدرنیته در استان ما فراهم آمده است.

وی خاطرنشان‌کرد: به‌علت جذابیت فیلم برای اقشار مختلف، فیلم برگزیده شد تا دانشجویان را آموزش داده و به تولید فیلم بپردازیم و جشنواره برای فیلم​هایی که جنبه عمومی و پشتوانه اقتصادی ندارند فرصت خوبی برای دیده‌ شدن است.

نشان با اشاره به تولید فیلم​های علمی در سطح کشور گفت: تولید فیلم​های علمی دانشگاه​ها تاکنون فعال نبوده​اند و به صورت یک جریان رسمی شناخته‌ شده نیستند اما باتوجه به بکر بودن آن این موضوع برگزیده شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهیدچمران اهواز عنوان کرد: به این جشنواره به عنوان یک پدیده اجتماعی نیز نگاه می​کنیم و فرصتی برای ایجاد نشاط در جامعه است و حتی می​تواند جنبه​های آموزشی برای آحاد مختلف جامعه داشته باشد.

وی گفت: جشنواره فیلم علمی کارکردهای بسیاری دارد اما برای اینکه جشنواره محدود به یک رویداد کوتاه نباشد قرار شد هدف اصلی را برگزاری جشنواره قرار ندهیم و با توجه به استعدادی که خوزستان دارد به نظر می​رسد خوزستان این پتانسیل را دارد تا تبدیل به قطب تولید فیلم علمی در کشور شود.

نشان با اشاره به برگزاری این جشنواره برای نخستین بار، گفت: دریافت آثار فیلم‌سازان تنها با استفاده از فراخوان چندان موثر نیست. تقریبا بیش از 500 فیلم از خارج از کشور به دست ما رسید که اعلام این تعداد فیلم در سال اول آن هم با یک موضوع تخصصی بسیار باور​ناپذیر بود.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهیدچمران اهواز افزود: آرژانتین، مکزیک، کانادا، استرالیا، مالزی، چین، ژاپن و کره از جمله کشورهایی هستند که آثارشان رسیده است.

وی با بیان اینکه ملاک تعریف فیلم​های علمی عرف سینمای جهان است، اظهار کرد: دبیرخانه این جشنواره به صورت دائمی در اهواز قرار دارد و سعی بر آن است تا دبیرخانه‌ای مستقل از دانشگاه برای جشنواره تعریف شود. مکان نمایش​ها فیلم‌های جشنواره تالار اقتصاد دانشگاه شهید‌چمران اهواز و سینما هلال در نظر گرفته شده است البته در سال‌های آینده دامنه پخش فیلم​ها به شهرهای مختلف نیز برده می​شود.

captcha