مسجد مظهر آمیختگی دین و سیاست است/ نقش مسجد در انقلاب اسلامی
کد خبر: 2790498
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۴
حمیدرضا ارباب سلیمانی:

مسجد مظهر آمیختگی دین و سیاست است/ نقش مسجد در انقلاب اسلامی

گروه اندیشه: رئیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد معتقد است که اگر به این نکته توجه شود که مسجد صرفا معبد نیست، می‌توان شاهد کارکرد‌های واقعی مسجد بود.

حمید‌رضا ارباب‌سلیمانی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، گفت: هنر حضرت امام‌(ره) این بود که مسجد و روحانیت را به صحنه آورد. این حرکت از مسجد شروع شد، امام توانستند پیام‌های خودشان را از طریق مساجد منتقل کنند و به مردم این موضوع را بیان کنند که مسجد معبد نیست.
سلیمانی ادامه داد: مسجد علاوه بر اینکه محل عبادت است، باید به سیاست و مسائل روز نیز توجه داشته باشد. این تفکر جدید بود که مسجد را از وضعیت گذشته به پایگاه انقلاب تبدیل کرد. لذا باید امروز هم کسانی که دست‌اندر کار مساجد هستند، چه ائمه محترم جماعات، چه هیئت امنای مساجد، چه دستگاه‌هایی که در کمک به مساجد تلاش می‌کنند، توجه داشته باشند که مسجد مظهر آمیختگی دنیا و آخرت است.
رئیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد افزود: اگر به این مسئله توجه شود، مسجد می‌تواند کارکرد‌های واقعی خود را پیدا بکند و همان‌طور که امام از این ظرفیت برای شکل‌گیری انقلاب استفاده مدد گرفت، امروز هم برای ادامه انقلاب و حرکت چه در داخل و چه در خارج از کشور استفاده کنیم.
سلیمانی تصریح کرد: روشن است که در این مسیر نقش ائمه محترم جماعات نقش تعیین‌کننده‌ای است، ثانیا نو‌جوانان و جوانان بسیار نقش بالایی دارند. در واقع این‌ها موتور محرک مسجد هستند و حضورشان مسجد را به شادابی و پویایی می‌رساند.
وی ادامه داد: محتوایی که در مسجد ارائه می‌شود، باید محتوایی حساب شده و حکمیانه‌ باشد که بتواند نیازهای مخاطب را برطرف بکند و این محتوای اصیل باید از قرآن استخراج شده و به دست بیاید.
رئیس ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد با بیان اینکه از سویی دیگر محتوای ارائه شده در مساجد باید از فرهنگ متعالی اهل بیت که امروز در اختیار ماست تامین شود، گفت: اگر ما بتوانیم این منظومه را آن طور که بیان شد شکل دهیم، یعنی اولا مسجد از لحاظ شکلی و ظاهری و رفتار و منش امام جماعت جذابیت‌های لازم را داشته باشد، هیأت امنای مسجد به رفتار خودشان آشنا باشند و درست عمل بکنند و حتی خادم مسجد نقش سازنده‌ای را ایفا کند و نقش تخریبی و غیر سازنده ایفا ننماید و جوانان نیز مسجد را پایگاه خود بدانند و احساس کنند مسجد منزل دوم آن‌هاست، و ازسوی دیگر ما در این ظرف محتوای سالم و زلالی را سرازیر کنیم، قطعا مسجد می‌تواند مسجدی پویا و در تراز اسلامی باشد. این مسجد می‌تواند نجات‌بخش و هدایت‌گر نسلی باشد که ما امروزه گاهی نسبت به آینده آن نگران هستیم.
سلیمانی در پایان گفت: می‌توان با این برنامه‌ریزی بر اساس چنین مساجدی در هر محله‌ای بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را کاهش داده و حتی بافت‌های فرسوده هر محل را ترمیم کرد.

captcha