امنیت کامل مرزهای غربی از مشکلات تروریستی/ تهدیدهای تروریستی در مرز غربی نداریم
کد خبر: 2790551
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۵
سردار رضایی تصریح کرد:

امنیت کامل مرزهای غربی از مشکلات تروریستی/ تهدیدهای تروریستی در مرز غربی نداریم

گروه سیاسی: فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی با اشاره به اینکه زمانی داعش اقداماتی را داشته است، گفت: با پیش بینی‌ها و هماهنگی‌های نظامی، امنیتی و همکاری همه دستگاههای امنیتی همچون سپاه و ارتش اکنون در مرزهای غربی مشکلات و تهدیدهای تروریستی وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، سردار قاسم رضایی فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی امروز 11 بهمن در جریان سفر به خوزستان در جمع خبرنگاران در اهواز با بیان اینکه مرزبانان، امانتدار رزمندگان دفاع مقدس هستند، اظهار کرد: آن رزمندگان به درستی از کشور و مرزهای ایران اسلامی دفاع کردند و سرافرازی به دست آوردند که آن را به ملت عزیزمان هدیه کردند و این امانت بزرگی در دست ما است.

وی افزود: علی‌رغم اینکه استکبار جهانی در کشور عراق، توطئه‌ و فتنه‌هایی ایجاد کرده و ناامنی‌هایی به مردم کشور عراق تحمیل می‌کند اما روابط و تعامل این کشور با جمهوری اسلامی ایران از جمله در بخش مرزبانی عالی است.

رضایی با اشاره به برگزاری سه نشست مشترک با مرزبانی عراق در دوم ماه محرم امسال گفت: وضعیت ارتباطی و تعاملات با کشور عراق خوب است و فردا نیز نشستی در بصره خواهیم داشت.

ایجاد سازوکارهای متناسب برای مراسم سالانه اربعین در نشست با مرزبانی بصره

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی ادامه داد: همچنین سفر ما به استان خوزستان با هدف دیدار با استاندار، نماینده ولی فقیه و مرزبانی این استان در راستای ارتقای توانمندی، هماهنگی و تعاملات در منطقه است. هدف دوم ما نیز برای نشست مرزی با کشور عراق است که فردا در بصره برگزار می‌شود و در این نشست ایجاد سازوکارهای متناسب برای مراسم سالانه اربعین یکی ازموضوعات قابل طرح است.

وی عنوان کرد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته، رقمی بالغ بر 8 هزار میلیارد تومان در برنامه ششم برای مرزبانی کشور پیش‌بینی شده است. 5 هزار میلیارد تومان این رقم برای تجهیزات و 3 هزار میلیارد تومان جهت نگهداری و ساخت ساختمان مرزبانی است که بخشی از این اعتبارات نیز برای استان خوزستان در نظر گرفته شده است.

تاکید مرزبانی بر تجهیزات محوری

رضایی با تاکید بر اینکه راهبرد مورد تاکید ما، تجهیزات‌محوری است و نه انسان‌محوری، گفت: از این جهت استان خوزستان به لحاظ مرز خشکی و دریایی برای مرزبانی، استانی مهم است.

وی افزود: نظارت ستادی یا هرگونه نظارت دیگر، ضرورت هرگونه برنامه‌ریزی است. در یکسال گذشته دستورالعمل‌هایی برای ارتقای امنیت مرز و موارد مختلف ابلاغ شد که در یک سال گذشته بازرسی‌هایی در منطقه حاضر شدند و عملکردها را ارزیابی کردند. خوشبختانه ارتقاء آمادگی عملیاتی و تعاملات با مرزبانان کشورهای مقابل احساس شده است، به نحوی که در خوزستان شکوفایی و پویایی در بحث مدیریت مرزهای دریا و خشکی دیده شده است.

رضایی به اشاره به موضوع اربعین و تردد زوار، گفت: در آغاز ماه محرم امسال نشستی در بغداد با مسئولان وزارت خارجه و پایانه‌های عراق برگزار شد و در نهایت بیشترین تعاملات در طول تاریخ با کشور عراق در ایام اربعین برقرار شده است و آنها نیز بهترین هماهنگی و همکاری را با ما داشتند. از این جهت از مسئولان عراقی قدردانی شده و گمان نمی‌رود هیچ کشوری این گونه همکاری‌ها را برای تردد در مرزها داشته باشد.

عدم تناسب زیرساخت‌های ایران و عراق در تردد زوار اربعین

وی بیان کرد: به هر حال زیرساختهای هر دو کشور پاسخگوی نیازها نیست. پیش‌بینی ما این است کنگره بزرگ مسلمانان در ایام اربعین حسینی سال‌های بعد نیز رخ دهد و باید پیش‌بینی‌هایی در این خصوص انجام شود. فردا در جلسه‌ای که در بصره خواهیم داشت یکی از موضوعات مورد بحث موضوع اربعین خواهد بود و امید است بتوانیم با زیرساخت‌هایی که طرفین ایجاد می‌کنند، بسترسازی لازم انجام شود.

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی گفت: در ایران نیز ستادی با مسئولیت وزرات کشور و دستگاه‌های ذیربط تشکیل شده که این ستاد دو جلسه برگزار و کارگروههایی مشخص کرده است تا این کارگروهها بتوانند نیازمندی‌های رفاهی، خدماتی و تسریع در ترددهای زائران در سالهای بعد را در مرزهای مهران، چذابه و شلمچه پیش‌بینی کنند.

وی اظهار کرد: پیشنهاد ما این است که مرزی دیگر تحت عنوان مرز سومار در استان کرمانشاه ایجاد شود که اگر این امر محقق شود، حداقل چهار مرز رسمی در ایران خواهیم داشت. این مساله در دستور کارگروه مرزی قرار دارد و در حال پیگیری است.

رضایی با بیان اینکه ایران، هدف اصلی استکبار است، گفت: در مقابل ناامنی هایی که در عراق، افغانستان و پاکستان رخ می‌هد، ایران باثبات، برای استکبار ناخوشایند است و به جد دنبال این هستند تا برای ایران ایجاد ناامنی کنند.

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی ادامه داد: در چنین شرایطی، نظام جمهوری اسلامی در شرق کشور امکانات خوبی به وجود آورده است. ما 2 هزار کیلومتر مرز مشترک با افغانستان و پاکستان داریم و این کشورها هم که وضعیت مشخصی دارند و اشرافیت آنها در مرزها در حد حداقلی است. به عبارتی ما مرزبان پاکستان و نیز افغانستان هستیم.

وی گفت: در نشستهایی که سه ماه پیش با مرزبانی پاکستان داشتیم، با توجه به قولهایی که به ما دادند، اقداماتات خوبی را آغاز کرده‌اند. مطالبه جدی ما از پاکستان چرایی اسکان اشرار در این کشور است که در ایران به جنایت دست می‌زنند.

رضایی عنوان کرد: امسال بیش از 70 میلیارد تومان در جنوب سیستان و بلوچستان برای ایجاد جاده و پاسگاه و برجک هزینه شده است. امید است در اعتبارات 94 و برنامه ششم، دولت اعتباراتی تامین کند تا کل مرز شرق در اختیار و اشرافیت مرزبانی قرار گیرد.

وی بیان کرد: هر جا کشوری غنی در مجاورت کشوری نیازمند باشد، قاچاق صورت می‌گیرد. در ایران سوخت ارزان است و در کشورهای حاشیه خلیج فارس قیمت این سوختها بالا است و به این ترتیب، قاچاق سوخت انجام می‌شود. اما برای ما ارزانی یا گرانی سوخت مهم نیست؛ بلکه مبارزه با قاچاق و کنترل منابع و ذخیره‌های کشور مهم است. هر کالایی که قاچاق شود، مرزبانان در کنترل آن وظیفه دارند و وظیفه مرزبانی این است که از منابع دولت و مردم دفاع کند.

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی افزود: در هر صورت مرزبان متولی کنترل مرز است و دیگر سازمانها کمک‌کننده هستند. خوشبختانه ما در مرزهای غربی مشکلات و تهدیدهای تروریستی نداریم. یک زمانی داعش اقداماتی را داشته است اما با پیش‌بینی‌ها و هماهنگی نظامی و امنیتی و همکاری همه دستگاه‌های امنیتی همچون سپاه و ارتش اکنون تهدیدی احساس نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه استان خوزستان به کربلای ایران معروف و مشهور است، گفت: فرماندهی مرزبانی در این استان در سطح مرزهای خشکی و دریایی و رودخانه‌ای، بسیار خوب عمل کرده و در بحث تعاملات و اشرافیت، ارتقاء داشته است. امیدواریم با هماهنگی‌های دولت و مجلس، به مرزها از جمله مرزهای خوزستان توجه بیشتری شود که این توجهات، بحث چگونگی حضور مرزبانان در مرزها و تامین امکانات و تجهیزات آن‌ها را شامل می‌شود.

captcha