تقدیر از برگزیدگان و پرگویی‌های دبیر جشنواره/ خبرنگارانی که حضورشان چندان اهمیتی نداشت
کد خبر: 2797145
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۲
گزارش تفصیلی از اختتامیه جشنواره «تئاتر فجر»؛

تقدیر از برگزیدگان و پرگویی‌های دبیر جشنواره/ خبرنگارانی که حضورشان چندان اهمیتی نداشت

گروه هنر: آئین اختتامیه سی و سومین جشنواره بین‌المللی «تئاتر فجر» شب گذشته یکشنبه ۱۲ بهمن در تالار وحدت با حضور وزیر ارشاد و معاونان وی و با اجرای بخش‌های مختلف از جمله معرفی و تقدیر از برگزیدگان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آغازگر آئین اختتامیه سی‌وسومین جشنواره «تئاتر فجر» که شب گذشته یکشنبه 12 بهمن با حضور علی جنتی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مرادخانی؛ معاون هنری ارشاد، حسین نوش‌آبادی؛ سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان عرصه تئاتر و هنرمندان و پیشکسوتان این هنر در تالار وحدت برگزار شد تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید و اجرای سرود جمهوری اسلامی ایران بود.

سپس یادبود درگذشتگان عرصه هنرهای نمایشی برگزار شد که در این بخش به دعوت مجری مراسم، برزو ارجمند به روی صحنه آمد و یاد پدر مرحومش انوشیروان ارجمند پیشکسوت عرصه تئاتر تلویزیون و سینما را گرامی داشت.

برگزیدگان بخش مرور تئاتر ایران
در ادامه برترین‌های بخش مرور تئاتر ایران، جوایز خود را  با حضور رحمت امینی، عطاء‌الله کوپال، دانیال حکیمی، حمید مظفری، مسعود دلخواه و برزو ارجمند به شرح زیر دریافت کردند:
در بخش موسیقی، ضمن تقدیر از حسین اصیلی و علی اسدی برای موسیقی نمایش «آقای قاضی صدایم را می‌شنوید؟» از بوشهر، احسان آنالویی برای موسیقی نمایش «هزار شلاق» از خرم‌آباد به عنوان نفر برتر معرفی شد.
در بخش طراحی صحنه، فاتح بادپروا برای نمایش «رقصی برای بازگشت عروس» از مریوان تقدیر شد و هادی حجازی‌فر برای طراحی صحنه نمایش «ملاقات بانوی سالخورده» عنوان برتر را از آن خود کرد.
در بخش بازیگری مرد، از فرید قبادی برای بازی در نمایش «سایه‌سار سکوت» از تهران و سعید محبی امین برای بازی در نمایش «چهار نمایشنامه منتشر نشده از مهران صوفی» از تهران تقدیر شد اما هیئت داوران هیچ کس را به عنوان برگزیده این بخش معرفی نکرد.
در بخش بازیگری زن،‌ طیبه نیک آزاد برای بازی در نمایش «بهشت پنجاه درجه بالای صفر» از آبادان، ژیلا آل رشاد برای بازی در نمایش «ترانه‌های تلخ تارا» از تبریز و بیتا آزادی برای بازی همین نمایش، موفق به دریافت تقدیرنامه شدند اما باز هیئت داوران کسی را شایسته عنوان برگزیده ندانست.
در بخش نمایشنامه‌نویسی، هیئت داوران ضمن تقدیر از محمدرضا عطایی‌فر برای نگارش نمایشنامه «سایه‌سار سکوت» از تهران و ابراهیم عادل‌نیا برای نگارش نمایشنامه «کافه سایه» از اردبیل، جایزه اثر برتر را به ناصر حبیبیان برای نگارش نمایشنامه «هزار شلاق» از خرم‌آباد اختصاص داد.
در بخش کارگردانی، علی شفیعی برای کارگردانی نمایش «کسی دست به عصا توی شکمم راه می‌رود» از گچساران و احسان ملکی برای کارگردانی نمایش «هزار شلاق» از خرم‌آباد مورد تقدیر قرار گرفتند و هادی حجازی‌فر برای کارگردانی نمایش «ملاقات بانوی سالخورده» از تهران، عنوان کارگردان برتر را از آن خود کرد.
پس از اهدای جوایز بخش مرور تئاتر ایران جشنواره اردشیر صالح‌پور؛ دبیر سی‌و سومین جشنواره بین‌المللی «تئاتر فجر» به ایراد سخن پرداخت و در بخشی از این سخنرانی گفت: وقتی دبیر جشنواره شدم فرصت کافی برای بازنگری بر روند اجرایی جشنواره تا به آن لحظه از میان رفته بود اما باید با غرور اعلام کنم که آمار کمی شرکت‌کنندگان در این دوره از جشنواره 35 درصد نسبت به جشنواره سال قبل رشد داشته است.
صالح پور ادامه داد: ما امسال به دلیل مضایق مالی از حضور گروه‌های خارجی حاضر در جشنواره کمتر سود بردیم اما همین میزان همکاری بسیار ثمربخش بود که همینجا جا دارد از رایزن‌های فرهنگی سفارتخانه‌های کشورهایی که در این دوره از جشنواره شرکت کردند به دلیل حسن همکاری نهایت تشکر را ابزار کنم.
سیاستگذاری و تصمیمات شتابزده فرصت کمی در اختیار دبیرخانه گذاشت
وی به سیاستگذاری‌ها و تصمیم گیری‌های شتابزده این دوره از جشنواره به دلیل فرصت بسیار کمی که در اختیار دبیرخانه قرار داشت اشاره کرد و گفت: امیدوارم در دوره های آتی جشنواره شاهد حضور قشر فرهیخته و دانشگاهی تئاتر در حوزه مدیریتی و اجرایی این جشنواره البته به موقع باشیم تا جشنواره بار دیگر با کمی‌ها و کاستی‌های موجود ناشی از فقدان برنامه درست و اصولی مواجه نشود.
صالح‌پور تصریح کرد: از دولت تدبیر و امید و شخص آقای روحانی رئیس جمهور محترم ملتمسانه تقاضا دارم خود و همکارانشان حضور پر رنگ‌تری در عرصه تئاتر داشته باشند و حال که صحبت از دیپلماسی فرهنگی است، حمایت از این هنر فاخر را که می‌تواند طلایه‌دار تحقق این هدف باشد بیش از پیش در دستور کار قرار دهند.
دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی «تئاتر فجر» ادامه داد: تئاتر علاوه بر سیاستگذاری‌های روشن و هدفمند خود نیاز به حمایت‌های دستگاه اجرایی و در رأس آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است؛ حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را در این مجلس مغتنم شمرده و از ایشان عاجزانه می‌خواهم نسبت به افزایش بودجه تئاتر که شاید معادل هزینه ساخت یک سریال کوچک تلویزیونی است و البته تقاضای نابجایی نیست نیز تمام تلاش خود را به کار ببندند.
تئاتر نیاز به تقویت بن‌مایه‌های پژوهشی و علمی دارد
وی تأکید کرد: تئاتر طی این سالها رشد و بالندگی خوبی با توجه به حضور نسل جوان و پویا خود به دست آورده است و امیدوارم تأثیرات این هنر در جامعه با تقویت بن‌مایه‌های مطالعاتی، پژوهشی و علمی آن رشد روزافزونی داشته باشد.
صالح‌پور در پایان گفت: حال که شعار تئاتر فجر تئاتر برای همه است باید سعی و کوشش مدیران اجرایی بر این امر باشد که نسبت به فراگیری این فن شریف در عرصه‌های گوناگون اجتماعی اهتمام ویژه‌ای داشته باشند تا در آینده تأثیرات و تبعات مثبت  این امر  در اصلاح امور و تعالی فرهنگ جامعه در سطوح مختلف را شاهد باشیم.
این گزارش حاکی است در ادامه سه نهاد بنیاد شهید و امور ایثارگران، انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با حضور نمایندگانشان، جوایز خود را به آثار برگزیده خود به شرح زیر اهدا کردند:
تندیس، دیپلم افتخار و مبلغ 3 میلیون تومان از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران به گروه نمایش «آسمان روزهای ابری» به کارگردانی محمد رسائلی از رشت تعلق گرفت.
جایزه انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس شامل حمایت از اجرای عمومی، لوح تقدیر و هدایای نقدی به دو نمایش صحنه‌ای «آقای قاضی صدایم را می‌شنوید؟» به کارگردانی حسن سبحانی مینابی از میناب و «بهشت 50 درجه بالای صفر» به کارگردانی علی حیدری از آبادان و دو نمایش خیابانی «چرخ روز‌افزا» به کارگردانی علی‌محمد رادمنش از تهران و«صفر مرزی» به کارگردانی آرش سبحانی و علی بنائیان از اهواز اهدا شد.
جایزه پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم شامل حمایت از گروه نمایشی با مضامین مرتبط با فرهنگ ایرانی و اسلامی، تندیس و هدیه نفیس از صنایع دستی کشور به نمایش «بوقلمون» به کارگردانی خیراله تقیانی‌پور از تهران تعلق گرفت.
تجلیل از مقام 4 شهید عرصه هنرهای نمایشی
این گزارش حاکی است در ادامه این مراسم با پخش نماهنگی، از مقام چهار شهید انقلاب اسلامی و دفاع مقدس شامل مسعود سهیلی، قدرت الله طاهری بروجنی، احمد مقدم منش و غلامرضا کشتکار که در عرصه هنر نمایش فعال بودند تجلیل و لوح تقدیر و تندیس جشنواره به خانواده‌های آنها اهدا شد.
پس از آن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایراد سخن پرداخت و در ادامه از چهار هنرمند پیشکسوت هنرهای نمایشی شامل احمد سپاسدار، غلامرضا طباطبایی، بدرالسادات برنجانی و جعفر والی به پاس سالها فعالیت حرفه‌ای در عرصه هنر تئاتر تجلیل به عمل آمد.
برگزیدگان بخش مسابقه تئاتر خیابانی
تقدیر از برگزیدگان مسابقه تئاتر خیابانی جشنواره بخش دیگری از مراسم اختتامیه شب گذشته بود که به شرح زیر به انجام رسید:
در بخش موسیقی، حسین ضروری برای نمایش خیابانی «نی‌نی اخاذه و مداد رنگی» مورد تقدیر قرار گرفت و احمد صمیمی و حامد نساج برای نمایش خیابانی «نگرانم»، جایزه اول را دریافت کردند. 
در بخش طراحی فضا، از مهدی حبیبی برای نمایش «نبش کوچه بن‌بست» تقدیر و  مصطفی کولیوندی برای نمایش «از 59 تا چند؟» عنوان برگزیده را از آن خود کرد.
در بخش بازیگری مرد، امیرحسین شفیعی برای نمایش خیابانی «پازل زندگی»، حسین حسام‌نژاد برای نمایش خیابانی «آقای سیگار»، سیاوش وفایی‌نژاد برای نمایش «نبش کوچه بن‌بست» و علی غابشی برای نمایش خیابانی «صفر مرزی» مورد تقدیر قرار گرفتند و محمدهادی عطایی برای نمایش خیابانی «ستاره»، موفق به دریافت جایزه بازیگر برتر شد.  
در بخش بازیگری زن، از لادن قناد برای نمایش خیابانی «ستاره» تقدیر و فاطمه رادمنش برای نمایش خیابانی «چرخ روز افزا»، به عنوان نفر برگزیده معرفی شدند.
در بخش طرح و ایده، مجید قدیمی برای نمایش خیابانی «تلخند» و  علی‌محمد رادمنش برای نمایش «چرخ روز افزا» مورد تقدیر قرار گرفتند ضمن آنکه احمد صمیمی برای نمایش خیابانی «نگرانم» جایزه اول را از آن خود کرد. 
در بخش کارگردانی، مصطفی کولیوندی برای کارگردانی نمایش «از 59 تا چند؟» مورد تقدیر قرار گرفت و مهدی حبیبی برای نمایش خیابانی «نبش کوچه بن‌بست» موفق به دریافت جایزه اول شد.
برگزیدگان بخش مسابقه تازه‌های تئاتر ایران
اما برگزیدگان بخش مسابقه تازه‌های تئاتر ایران جشنواره نیز به شرح زیر مورد تقدیر قرار گرفتند:
در بخش طراحی نور،‌ از دیاکو خاکی برای نمایش «یک زندگی بهتر» تقدیر شد.
در بخش گریم، ماریا حاجی‌ها برای نمایش‌های «Tabes got talent» و «یک صبح ناگهان» مورد تقدیر قرار گرفت.
در بخش طراحی لباس، از داریوش پیرو برای نمایش «بوقلمون» تقدیر شد.
در بخش موسیقی، آرش عزیزی برای نمایش «یک زندگی بهتر» مورد تقدیر قرار گرفت و جایزه برتر به سهند تاکی برای نمایش «بوقلمون» رسید.
لوح تقدیر بخش طراحی صحنه به میثم نویریان برای نمایش «مروارید» تعلق گرفت و سعید یزدانی برای نمایش «یک زندگی بهتر»، به عنوان نفر برتر جایزه خود را دریافت کرد.
در بخش بازیگری مرد، نادر فلاح برای نمایش «پذیرایی» و سیروس همتی برای نمایش «بوقلمون» تقدیر شدند و شهروز دل افکار نیز برای بازی در نمایش «باد شیشه را می‌لرزاند»، جایزه نخست را به خود اختصاص داد.  
در بخش بازیگری زن، لوح تقدیر به ساناز نظری برای نمایش «وقتی کنار پنجره می‌ایستم» و  فروغ قجابگلی برای نمایش «پذیرایی» تعلق گرفت و مه‌لقا باقری برای نمایش «بوقلمون» حائز رتبه برتر شد.
در بخش نمایشنامه‌نویسی، از قطب‌الدین صادقی برای «مروارید» و هاله مشتاقی‌نیا برای نگارش «تقدیربازان» تقدیر شدند و خیرالهی تقیانی‌پور جایزه اول را برای نگارش نمایشنامه بوقلمون دریافت کرد.
در بخش کارگردانی، سروش طاهری برای نمایش «مروارید» و شهاب‌الدین حسین‌پور برای نمایش «یک زندگی بهتر» مورد تقدیر قرار گرفتند و خیرالله تقیانی‌پور برای نمایش «بوقلمون»، عنوان کارگردان برتر را از آن خود کرد.
برگزیدگان بخش مسابقه بین‌الملل
در بخش پایانی یعنی مسابقه بین‌الملل جوایز به شرح زیر به برگزیدگان اهدا شد:
در بخش موسیقی، بهار ایلچی برای نمایش «wow» از ایران، جایزه نخست را دریافت کرد.
در بخش طراحی صحنه،‌ ایمان اسکندری برای نمایش «بیرون پشت در» از ایران، به عنوان طراح برتر معرفی شد.
در بخش بازیگری،‌ خسرو شهراز برای نمایش «اولیور توویست» از ایران و  توماج دانش بهزادی برای نمایش «بیرون پشت در» از ایران، عناوین برتر را از آن خود کردند.
در بخش بازیگری زن، جوایز برتر به الهام کردا و ستاره اسکندری، به خاطر بازی در نمایش «هم هوایی» از ایران تعلق گرفت.
در بخش نمایشنامه‌نویسی، مهین صدری برای نگارش «هم‌هوایی» از ایران، موفق به دریافت جایزه نخست شد. 
جایزه اول کارگردانی نیز برای نمایش «خانه واده» از ایران به سیدمحمد مساوات رسید.
جایزه ویژه این بخش نیز به نمایش «بیرون پشت در» به کارگردانی «ایمان اسکندری» اهدا شد هر چند که هیئت داوران این بخش هیچ نمایشی را برای دریافت جایزه بزرگ معرف نکرد.
حواشی مراسم
اما مراسم اختتامیه سی و سومین جشنواره بین‌المللی «تئاتر فجر» حواشی نیز در پی داشت که در ادامه به ذکر چند مورد اشاره می‌کنیم:
- تأخیر بیش از اندازه آغاز مراسم که با وجود آنکه اعلام شده بود ساعت 19:30 شروع خواهد شد اما مدعوین و هنرمندان  ساعت 20:20 وارد سالن برگزاری مراسم شدند؛ گویا این مسئله در حال جا افتادن به عنوان یکی از مرسومات برنامه‌هایی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی آن است که با توجه به دیر وقت بودن زمان برگزاری و به درازا کشیدن آن شایسته مسئولان برگزاری و شأن هنرمندان تئاتری نیست.
- با وجود تأخیر در آغاز برگزاری مراسم توقع این می‌رفت که حداقل اگر بخش‌های زائد این مراسم قابل حذف شدن نیست، سخنرانی سخنرانان به درازا نکشد که این مسئله در مورد سخنرانی دبیر جشنواره تحقق پیدا نکرد و آنچنان صحبت‌های وی که با ادبیات ثقیل و پرطمطراق و اصطلاحات دانشگاهی از حوصله برنامه و حضار خارج بود که بارها به علامت اعتراض صدای سوت و دست و هورا در فضای سالن طنین‌انداز شد.
- همراهی موسیقی در خلال آیتم‌های یک مراسم و برای پر کردن خلأ‌های آن دلنشین است به ویژه اینکه این موسیقی اجرای زنده روی صحنه باشد، متأسفانه مدتی است که موسیقی نواخته شده در آئین‌های اختتامیه برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ویژه در حوزه تئاتر با سازهای کوبه‌ای همچون طبل و سنج همراه می‌شود که علاوه بر گوشخراش بودن معمولاً به دلیل تداخل با صحبت‌های اشخاص روی سن، مخاطب به ویژه خبرنگاران در جریان صحیح اظهارات ایشان قرار نمی‌گیرند.
- نکته آخر که لازم است دوستان مسئول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ویژه معاونت هنری این وزارتخانه به آن توجه و اهتمام ویژه‌ای داشته باشند حرمت قائل شدن به مقام و جایگاه اصحاب رسانه و جامعه خبرنگاری است، متأسفانه با وجود اختصاص جایگاه ویژه سالن تالار وحدت برای استقرار خبرنگاران، در بدو ورود با اشغال صندلی‌های این بخش توسط افراد ناشناس مواجه شدیم که با کمال تأسف در مقابل صحبت‌های منطقی خبرنگاران و حتی گروه حراست سالن واکنش منفی از خود نشان داده که بعد مشخص شد که ایشان میهمانان ویژه مقامات عالی وزارتخانه و معاونت هنری ارشاد هستند که حتی حراست تالار وحدت نیز با اطلاع از این موضوع به جای حمایت از جامعه خبرنگاری، میهمانان را محق دانست که این امر با اعتراض خبرنگاران خبرگزاری‌های گوناگون مواجه شد و باز با کمال تأسف با موضع منفعلانه روابط عمومی جشنواره در رسیدگی به این امر مواجه شدیم که در نهایت نه به دلیل دلجویی از جامعه خبری که برای حفظ آبرو، دوستانی پا درمیانی کردند و خبرنگاران با تأخیر در سالن حاضر شدند.

captcha