دردِ دل‌های یک نارنجی‌پوش با ایکنا/ راضی‌ام به یک لقمه نان حلال
کد خبر: 2856188
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۲

دردِ دل‌های یک نارنجی‌پوش با ایکنا/ راضی‌ام به یک لقمه نان حلال

گروه اجتماعی: مهم نیست چه‌کار انجام می‌دهی مهم این است که هدفت کسب روزی حلال باشد خواه شغلت کارمندی باشد یا کارگری، معلمی باشد یا رفتگری... فقط آنچه که باید در شغلت به آن بیندیشی رزق حلال و طیب است. از این‌رو در این گزارش بر آن شدیم تا پای درد دل یک رفتگر بنشینیم.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، یکی از موضوع‌های انشاء دوران مدرسه ما این بود: دوست دارید در آینده چه کاره شوید؟ بیشتر بچه‌ها شاید اندکی بعد از فکر کردن به موضوع می‌خواستند دکتر، مهندس و یا معلم شوند.



روز‌ها از پی هم گذشت و خیلی از ما نه دکتر شدیم نه مهندس و نه معلم. همیشه فکر می‌کردیم خدمت به جامعه یعنی معلم بودن، دکتر بودن، مهندس بودن و هیچ وقت به این فکر نبودیم که اگر همه ما دکتر، مهندس و معلم شویم، روزگارمان بدون کارگر، بنا، نجار، مکانیک و رفتگر چگونه خواهد گذشت.



چنان در این افکار و کارهای روزمره خود غرق شدیم که ندیدیم کسانی در کنار ما هستند که نه دکتر هستند و نه مهندس و ...، اما در لباس ساده‌ کارگری صادقانه‌ترین خدمت‌ها را نثار جامعه می‌کنند.



افرادی که در لباس ساده‌ کارگری صادقانه‌ترین خدمت‌ها را نثار جامعه می‌کنند



رفتگران خادمان واقعی، صمیمی و بی‌ادعای جامعه ما هستند. شاید آن‌ها هم در دوران کودکی می‌خواستند دکتر شوند، اما دست روزگار از او یک رفتگر ساخت، که با‌‌ همان دستان ترک خورده و پینه بسته، کوچه و محله‌ ما را غرق پاکی کند و زباله‌هایی که عابران بی‌توجهی روی زمین می‌ریزند را بردارد.



ناگهان به نظرم رسید که او جارویش را بسیار دوست دارد چون سال‌هاست که همراه اوست، صبح زود و نیمه‌های شب، ظهرهای گرم تابستان و شب‌های سرد زمستان همیشه همراهش بوده و می‌داند چقدر برای پاکیزگی این شهر تلاش کرده و زحمت کشیده است.





اگر واقع‌بینانه به این شغل بنگریم می‌توانیم رد پای رفتگران را در همه جای شهر، کوچه‌، خیابان‌ و پیاده‌رو مشاهده کنیم. وجب به وجب این کوچه‌، خیابان‌ و پیاده‌رو‌ها رفتگران، این زحمت‌‌کشان جامعه را می‌شناسند و با آن‌ها غریبه نیستند.



هر روز صبح که از خانه قدم بیرون می گذاریم کوچه‌ها و خیابان‌ها را نظافت شده و تمیز می‌بینیم. بارها شاهد تلاش رفتگران سخت کوش بوده‌ایم که سرگرم نظافت معابر بوده اند و بعضاً بسیاری از ما، حتی یک بار هم با رفتگر محله هم صبحت نشده و یک خدا قوت خشک و خالی هم به او نگفته‌ایم.



«نارنجی پوشان» کارگرانی صدیق و زحمت‌کش هستند که اگر یک روز کارشان را انجام ندهند، کثیفی کوچه‌ها و محله‌ها و بوی تعفن زباله‌ها، همه را کلافه می‌کند.



تلاش رفتگران شرکت های خدماتی و شهرداری بر هیچ یک از شهروندان پوشیده نیست و این بار برای عرض سلام و خسته نباشید به سراغ یکی از یاوران شهر رفته‎‌ایم، کارگرانی که در سرما و گرما از خروس‌خوان صبح تا پاسی از شب کار نظافت، جمع‌آوری و انتقال زباله‌های شهری را به عهده دارند.



محسن شهدادی رفتگر بیرجندی که 39 سال سن دارد



محسن شهدادی 39 سال سن دارد و 8 سال است که یکی از رفتگران صمیمی و زحمتکش شهر بیرجند است.



وی به ساعت کاری خود اشاره کرد و گفت: ساعت کاری ما متغیر است در زمستان از 5 صبح و در تابستان از 4 صبح شروع می‌شود.



این رفته‌گر بیان کرد: شغلش را دوست دارد و بهترین لحظه‌های زندگی‌ وی زمانی است که مشغول کار است.



وقتی از او می‌پرسم از مردم چه انتظاری داری؟ جواب می‌دهد: مردم اگر نظافت را رعایت کنند و کمتر در معابر و جدول‌ها آشغال بریزند هم به نظافت شهر و هم به ما کمک می‌کنند تا بهتر بتوانیم به نظافت شهر و رفت و روب محلات برسیم.





وی دارای دو فرزند است و آرزویش این است تا بتواند شرایطی فراهم کند که فرزندانش درس بخوانند و به مدارج بالا‌تر علمی برسند.



همین که می‌توانم لقمه‌ای نان حلال برای خانواده‌ام تهیه کنم راضی هستم



شهدادی ادامه داد: هیچ خواسته‌ای ندارم و همین که تنم سالم است و می‌توانم لقمه‌ای نان حلال برای خانواده‌ام تهیه کنم راضی هستم.



وی رفتگری را یکی از مشاغل سخت بیان کرد و گفت: متأسفانه بعضی از شهروندان نه تنها انتظارات خارج از وظایف از ما دارند بلکه با ریختن ظروف یکبار مصرف به کوچه و خیابان در مراسم مذهبی و ملی با رفتگران همکاری نمی‌کنند.



این رفته‌گر بیان کرد: سطح شهر پس از برگزاری مراسم‌ خاص نازیبا می‌شود چرا که ظروف یکبار مصرف شهر را قبضه می‌کند و کار ما در این ایام چندین برابر می‌شود.



شهدادی با بیان اینکه از زمانی که مشاغل سخت به بخش خصوصی واگذار شد سنوات کارگر صفر شد، افزود: در دوره قبلی سنوات کارگران نادیده گرفته شد.



وی اظهار کرد: این امر در خیلی از کارگرانی که می‌خواستند بازنشسته شوند تأثیر گذاشت زیرا زمانی که پایه حقوقی پایین می‌آید سنوات صفر م‌ شود.





شهدادی با بیان اینکه شغل اصلیش دامداری بوده و به‌خاطر مشکلات خشکسالی و رفع نیازهای خانواده وارد این حرفه شده؛ بیان کرد: با معرفی یکی از دوستان وارد این کار شدم زیرا چندین سال پیش ورود به این شغل مشکلی نداشت و متقاضی زیادی هم نبود.



خواستار لحاظ حُسن سابقه کارگران



وی خواستار لحاظ حسن سابقه کارگران شد و اظهار کرد: در پیگیری‌های به عمل آمده به ما گفته‌اند که این امر مشکل قانونی دارد که برطرف می‌کنیم ولی تا‌کنون هیچ کاری انجام نداده اند.



این رفته‌گر دارای یک پسر و یک دختر است که پسرش در سال گذشته در مسابقات شطرنج نفر اول و در سال‌جاری نفر دوم در رده سنی زیر 14 سال را کسب کرده است.



وی با بیان اینکه متأسفانه رعایت نشدن فرهنگ و حقوق شهروندی از سوی گروهی از مردم هزینه‌های نگهداشت شهر را افزایش می‌دهد، افزود: مردم باید در برگزاری مراسم و جشن‌های تکریم مقام شامخ بزرگان دین، پاکیزگی و نظم چهره‌ شهر را حفظ کنند.



شهدادی متذکر شد: افرادی که در مناسبت‌های مختلف به توزیع شربت و شیرینی در بین شهروندان اقدام می‌کنند بهتر است برای حفظ نظافت شهر و جلوگیری از نازیبا شدن آن تعدادی پاکت زباله در مقابل واحدهای صنفی خود قرار دهند تا شهروندان پس از پذیرایی، ظروف خالی خود را در پاکت‌های زباله بریزند.



حالا که این عزیزان بی هیچ گلایه‌ای سختی رفت و روب خیابان‌ها را به جان می‌خرند، بهتر این است ما به عنوان یک شهروند سعی کنیم تا با تحمل کمی سختی زباله خود را در کوچه و خیابان رها نکنیم تا هم کسی را آزرده خاطر نکرده باشیم و هم اینکه لبخندی را به خادمان شهر هدیه کرده باشیم‌.



گزارش از لیلا لیمویی، خبرنگار ایکنای خراسان جنوبی

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
عرفانی
|
-
|
۱۳۹۳/۱۱/۲۷ - ۱۰:۲۹
0
0
با سلام و خداقوت
مصاحبه خوب و مفیدی بود برای بیان شرایط و وضعیت کار و زندگی یک رفتگر محترم شهرداری و خواسته های او از اجتماع و مسئولین.
اگر بتوان به نحوی اخبار و مصاحبه هایی از این قبیل که نیاز ها و مشکلات مختلف جامعه را مطرح می کند به نحوی به گوش سازمانهای ذیربط و مرتبط با موضوع برسانید یا به شکلی غیر مستقیم راهکاری جهت پیگیری رفع معضلات را به آنها ارائه نمایید تاثیر بسزایی در حل بسیاری از مشکلات شهر و استان ایفا خواهید نمود.
کاری که بعضی از مجموعه های خبری پر مخاطب مانند بیست و سی یا مجله خبری در صدا و سیما انجام می دهند.
هرچند که این وظیفه خبرگزاری نیست ولی ممکن است بتوان با رابطه ها و یا مخاطبینی که دارید بتوانید هرچند کم در انجام این امر قدمی بردارید.
موفق باشید
عباسی
|
-
|
۱۳۹۳/۱۱/۲۷ - ۱۹:۳۴
0
0
گزارش خوبی بود.
اینکه به شغل های شریف اما به دید مردم کم اهمیت اشاره می کنید از شما متشکریم
captcha