تعیین قطعی سرنوشت نمایشگاه قرآن تا پایان اسفند/ منتقدان ایده‌های تحول‌آفرین ارائه دهند
کد خبر: 2896045
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۵
محمدرضا حشمتی:

تعیین قطعی سرنوشت نمایشگاه قرآن تا پایان اسفند/ منتقدان ایده‌های تحول‌آفرین ارائه دهند

گروه فعالیت‌های قرآنی:‌ معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد سرنوشت نهایی نمایشگاه قرآن و اینکه تعصبی بر روی مکان برگزاری آن ندارد، گفت: تا پایان اسفندماه سرنوشت بیست‌وسومین نمایشگاه قرآن مشخص می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی،‌ معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در مورد آخرین تحولات در مورد برپایی یا عدم برپایی نمایشگاه قرآن،‌ گفت: ما به عنوان گروه متخصص که در این زمینه تصمیم‌گیرنده است، حق داریم در مورد برپایی یا عدم برپایی نمایشگاه قرآن تصمیم درستی را اتخاذ کنیم.

مشاوره از بیش از 100 صاحب‌نظر
حشمتی تصریح کرد: ارزیابی ادوار گذشته و اتخاذ تصمیم‌های جدید در این زمینه حق ما به عنوان گروه و ستادی که نمایشگاه قرآن را برگزار می‌کند، ‌است. در این زمینه با بیش از 100 نفر از وزرا و مسئولان گذشته و نیز کارشناسان و صاحب‌نظران در زمینه نمایشگاه قرآن مصاحبه و مشاوره شده است.

تصمیم در مورد سرنوشت نمایشگاه جمعی است
وی خاطرنشان کرد: بحث‌ها و نشست‌های چالشی زیادی با این اساتید صورت گرفته است،‌ این مجموعه مباحث در خاتمه به شورای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی ارائه می‌شود تا یک تصمیم جمعی در مورد نمایشگاه قرآن اتخاذ شود. اینگونه نیست که تصمیم‌گیری در مورد نمایشگاه شخصی باشد بلکه نظر جمعی خواهد بود.
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سؤال که چه زمانی به یک جمع‌بندی نهایی در این زمینه خواهید رسید، گفت:‌ به طور طبیعی باید تا پایان اسفندماه بحث در مورد برپایی یا عدم برپایی نمایشگاه قرآن قطعی شود؛ چرا که با محدودیت زمانی مواجه خواهیم شد. اگر قرار باشد برپا کنیم باید هر چه زودتر مهیا شویم.

منتقدان ایده‌های تحول‌آفرین ارائه دهند
حشمتی بار دیگر با تأکید بر اینکه باید رویکردهای نمایشگاه قرآن را تعریف کنیم،‌ افزود: افرادی که انتقاداتی در مورد تصمیم‌گیری‌ها در زمینه نمایشگاه قرآن دارند،‌ به جای آن طرح و ایده‌های خود را در مورد بهترین شیوه اجرای نمایشگاه به گونه‌ای که تحول آفرین باشد، ارائه دهند.

تکراری شدن نمایشگاه در 20 سال گذشته
رئیس بیست و دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با بیان اینکه 20 سال برای برپایی یک نمایشگاه که همه چیز در آن تکراری باشد کافی است،‌ اظهار کرد: اگر بتوانیم حداقل 30 یا 40 درصد از اهداف و سازوکار نمایشگاه را متحول کنیم، ما به عنوان کارشناسان این کار راضی خواهیم شد. اگر نتوانیم چنین تحولی را ایجاد کنیم همه ناراضی خواهند بود. این کاری که صورت می‌گیرد حداقل کاری است که مردم انتظار آن را دارند، اما چرا ما باید همیشه به حداقل‌ها راضی باشیم.

عاملی که باعث شد تا در مورد برگزاری نمایشگاه بازنگری شود
وی در پاسخ به این سؤال که چه عاملی باعث بازنگری شما در برپایی نمایشگاه قرآن شده است، گفت:‌ نمایشگاه قرآن باید یک رویکرد داشته باشد، اگر رویکرد ما ارائه محصولات قرآنی است که وضعیت مشخص است و ما هیچ محصول قرآنی حائز اهمیتی نداشته‌ایم که در قالب نمایشگاه قرآن عرضه کنیم. مردم به خاطر محصولات و دستاوردهای جدید به نمایشگاه قرآن می‌آیند در صورتی که ما هیچ محصولی نداشته‌ایم.
وی در پاسخ به این سؤال که قبل از آغاز به کار نمایشگاه بیست و دوم از دائمی شدن فعالیت اجرایی دبیرخانه و نیز تلاش در برگزاری هرساله نمایشگاه قرآن در مجموعه اراضی عباس‌آباد سخن گفتید، وی افزود: در حال حاضر در این مجموعه قرار است تا 10 هزار متر از اراضی به تهران سرای قرآن، اختصاص داده شود.

تقیدی بر برگزاری نمایشگاه در مجموعه اراضی عباس‌آباد نیست
معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد با بیان اینکه در این مجموعه گالری‌های مختلفی ایجاد خواهد شد، اظهار کرد: ما هیچ تقیدی به برگزاری نمایشگاه قرآن در اراضی عباس‌آباد نداریم و قبلاً نیز بحثی در این زمینه نشده است. اگر هم اظهارنظری شده است منظور این بوده است که مجموعه عباس‌آباد این آمادگی و ظرفیت را دارد که هر سال میزبان نمایشگاه قرآن شود و خود مسئولان این مجموعه نیز بارها این مطلب را بیان کرده‌اند.

توجه به راحتی مردم در تعیین محل برپایی نمایشگاه
حشمتی با تأکید بر اینکه هیچ تعصبی نسبت به محل برگزاری نمایشگاه قرآن نداریم، بیان کرد:‌ در بحث مکان برپایی نمایشگاه قرآن بیشترین توجه به راحتی رفت و آمد مردم است و هر جا تسهیلات دسترسی بیشتر باشد در اولویت خواهد بود. در این زمینه شورای سیاست‌گذاری تصمیم‌گیرنده است به این صورت که سه مکان از سوی ما پیشنهاد می‌شود و این شورا تصمیم نهایی را می‌گیرد.
وی در مورد دبیرخانه این نمایشگاه نیز خاطرنشان کرد:‌ سایت و دبیرخانه نمایشگاه همیشه فعال بوده است اما در برخی ادوار تنها چند روز قبل از آغاز نمایشگاه به صورت جدی فعالیت خود را آغاز کرده است. امسال حداقل پنج ماه است که دبیرخانه فعالیت مستمر دارد و با رویکردهای مختلف، کارها و ایده‌های مختلف را سفارش داده است تا شاهد تغییراتی باشیم.

ادامه برگزاری همایش «شکوه شکیبایی» در سال‌های آینده

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به جشنواره «شکوه شکیبایی» در روزهای گذشته در استان زنجان گفت: این همایش با شکوه و استقبال خاصی برگزار شد و قرار شد سال‌های آینده با اهتمام بیشتری برگزار شود.

همایش «استاد شهریار و قرآن» با همکاری معاونت قرآن وزارت ارشاد
حشمتی در پایان به همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در برپایی همایش استاد شهریار و قرآن اشاره کرد و گفت:‌ در حاشیه سی‌وهفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم همایش استاد شهریار و قرآن برگزار می‌شود. فعالیت‌های ما بیشتر باید در این حوزه باشد. بسیاری از مردم بُعد قرآنی شهریار را نمی‌شناسند و بیشتر با اشعار این شاعر گرانقدر در مورد حضرت علی(ع) آشنا هستند در صورتی که مفاهیم و مضامین قرآنی در اشعار شهریار حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

captcha