شرکت‌کنندگان کدام استان‌ها در پی کسب رتبه نخست تلاوت هستند؟/ توصیه‌هایی به قاریان
کد خبر: 2903322
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۵
داور بخش لحن مسابقات قرآن پاسخ می‌دهد؛

شرکت‌کنندگان کدام استان‌ها در پی کسب رتبه نخست تلاوت هستند؟/ توصیه‌هایی به قاریان

گروه فعالیت‌های قرآنی: یکی از داوران بخش لحن مسابقات سراسری قرآن به ارائه پیش‌بینی خود از شانس‌های کسب رتبه در این دوره از مسابقات پرداخت و توصیه‌هایی نیز برای قاریان جوان داشت.

هاشم روغنی، داور بخش لحن در رشته قرائت تحقیق، در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به اینکه 29 سال است در بخش لحن، داوری مسابقات قرآن را انجام می‌دهد، گفت: برای اینکه در مورد کیفیت شرکت‌کنندگان این دوره از مسابقات صحبت کنیم باید تا روز پایانی مسابقات صبر کرد و در انتها یک تحلیل اجمالی را انجام داد.
وی افزود: با یک دور قرائت، نمی‌توان در مورد کیفیت تلاوت متسابقان نظر داد؛ چرا که هر شرکت کننده‌ای نسبت به سایر شرکت‌کننده‌ها شرایط متفاوتی دارد. اگر بخواهیم نظر دقیقی ارائه دهیم باید صبر کرد تا حداقل دو دور تلاوت توسط شرکت‌کننده‌ها صورت بگیرد.
این داور بخش لحن سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم بیان کرد: آنچه که مهم است این است که جونان نشان داده‌اند علاقه وافری به قرآن دارند و برای حضور در این عرصه تلاش فراوانی انجام داده‌اند. در این دوره از مسابقات شاهد این امر هستیم که از استان‌های مختلف تعداد بیشتری شرکت‌کننده حضور دارند در صورتی که سابق بر این اینگونه نبود.
روغنی اختصاص سهمیه به برخی رقابت‌ها همچون مدهامتان و مسابقات نیروهای مسلح را یکی از کارهای خوب برای دادن سهمیه به استان‌های مختلف عنوان و تصریح کرد: این کار خوبی است که برای افرادی که آرزوی حضور در این رقابت‌ها را دارند نویدبخش خواهد بود.
وی در ادامه در مورد اینکه چه توصیه‌ای برای شرکت‌کنندگان و قاریان جوان حاضر در این مسابقات جهت حضور قوی‌تر دارید؟ گفت: تمنایی که از دوستان دارم این است که توجه داشته باشند که قرآن خواندن کار بسیار سختی است و به هیچ وجه سطحی نیست. نباید به گونه‌ای باشد که آمادگی خود را تنها برای حضور در مسابقات محک بزنند بلکه باید در تمام طول سال خود را در آمادگی کامل نگه دارند.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان با تشبیه این مسابقات به رقابت‌های دو و میدانی و شنا، افزود: اگر در مسابقات ورزشی شرکت کننده‌ای بعد از مسابقات تمرینات خود را رها کند سال بعد دیگر توان شرکت را نخواهد داشت؛ چرا که بدن جوابگو نخواهد بود، در قرائت نیز همین گونه است.
روغنی با بیان اینکه حنجره، ضعیف‌ترین جای بدن است، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم حنجره خودمان را قوی کنیم باید مدام تمرین کنیم و با تمام وجود مراقب آن باشم. باید از خواندن‌هایی که صدا را دورگه و تکه تکه می‌کند خودداری کنیم. با توجه به حساس بودن صدا باید به آن توجه ویژه شود.
وی با بیان اینکه در وزنه‌برداری اگر وزنه‌ای بیش از توان ورزشکار زده شود باعث مصدومیت ورزشکار خواهد شد، گفت: در تلاوت نیز این شرایط حاکم است و اگر قاری صدایی بیش از ظرفیت حنجره‌اش تولید کند آسیب خواهد دید. برای تولید صدای بالا باید با تمرینات تخصصی این کار را انجام داد که تمرین کردن مداوم می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.
این داور بخش لحن سی وهفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در مورد پیش‌بینی شانس‌های کسب رتبه، افزود: تجربه ادوار گذشته می‌گوید که نمایندگان استان تهران و خراسان رضوی حرف بیشتری برای گفتن دارند. از استان‌هایی همچون خوزستان و ... نیز حضور دارند ما آنچه که بیشتر از همه مورد انتظار است استان‌های تهران و خراسان رضوی است.
روغنی در ادامه بیان کرد: البته این را هم بگویم که در سال‌های اخیر شهرستان‌ها و استان‌هایی غیر از تهران و خراسان رشد بسیار خوبی داشته‌اند که برگزاری مسابقات قرآن یکی از دلایل این رشد خوب بوده است.
این پیشکسوت قرآنی در پایان با بیان اینکه خواسته‌ای از قاریان قرآن دارد، گفت: خواسته من از همه این است که در وهله اول قرآن را به خاطر قرآن تلاوت کنند و در این راه توکل بر خدا کنند. اگر متوجه نباشیم قرآن را برای چه چیزی می‌خوانیم هیچ اثرگذاری نخواهد داشت.

مطالب مرتبط
captcha