آمادگی دانشگاه علمی ـ کاربردی برای تأسیس رشته‌های قرآنی مهارت‌محور
کد خبر: 2909735
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۶
محمد اخباری عنوان کرد:

آمادگی دانشگاه علمی ـ کاربردی برای تأسیس رشته‌های قرآنی مهارت‌محور

گروه دانشگاه: سرپرست دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی در رابطه با برنامه‌های این دانشگاه برای اضافه کردن رشته‌های قرآنی جدید گفت: اگر رشته‌ها منجر به مهارت‌آفرینی شود، آمادگی داریم که آنها را گسترش دهیم.

محمد اخباری، سرپرست دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در رابطه با تخصصی‌سازی علوم قرآنی در زمینه رشته‌های مهارتی، گفت: نظام این دانشگاه،‌ نظام مهارتی است و با نظام نظری سایر دانشگاه‌ها تفاوت اساسی دارد.

وی افزود: باید بتوانیم از دروس اسلامی، آیات قرآن، احادیث و مباحثی که در رابطه با بحث‌های مهارتی است، دیدگاه اسلام را استخراج کنیم. به‌طور مثال در رابطه با صنعت دیدگاه اسلام چه چیزی است؟ کسی که در حال آموزش مهارت صنعتی است باید بتواند از دیدگاه اسلامی هم در این رابطه مطلع شود یا دانشجویی که در رابطه با فرهنگ و هنر آموزش می‌بیند بتواند از دروس مهارتی این بحث نیز مطلع شود.

سرپرست دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی ادامه داد: این را از طریق احصای آیات و احادیث در آن حوزه انجام می‌دهیم. دفتر ویژه معارف نیز برای همین در این دانشگاه ایجاد شده است و با انجام کار پژوهشی که توسط اساتید علوم قرآنی و احادیث در حوزه علمیه و در تهران انجام خواهد شد امیدواریم بتوانیم اینها را احصا کنیم و توسط مدرسان شایسته این دروس به جای دروسی که قبلاً در دانشگاه‌های نظری تدریس می‌شد، تدریس شود.

اخباری در رابطه با برنامه‌های این دانشگاه برای راه‌اندازی مراکز علمی ـ کاربردی قرآنی و اضافه کردن رشته‌های قرآنی جدید در این دانشگاه، گفت: در حال حاضر رشته‌های تربیت مربی قرآن و مبلغ قرآن در این دانشگاه ارائه می‌شود. اگر رشته‌ها منجر به مهارت‌آفرینی شود ما آمادگی داریم که اینها را گسترش دهیم ولی اگر مبانی نظری باشد این باید در دانشگاه‌هایی مثل علوم قرآنی و دانشکده حدیث و ... اتفاق بیفتد.

وی اظهار کرد: اگر بتوانیم در این دانشگاه مهارت‌های قرآنی را احصا کنیم، آمادگی داریم که رشته‌ها را گسترش دهیم ولی رشته‌هایی که منجر به مهارت‌آفرینی نمی‌شوند و فقط آموزش‌محور هستند را در اینجا نمی‌توانیم گسترش دهیم.

سرپرست دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی در مورد ارتقای جایگاه قرآن در دانشگاه علمی ـ کاربردی گفت: وظیفه‌مان این است که در خدمت قرآن باشیم. برنامه‌ای بلندمدت را در این رابطه داریم که بعد از هماهنگی با نهاد رهبری، رسانه‌ای خواهد شد.

احصای نظر قرآن در رابطه با مهارت‌ها و صنعت

وی افزود: برنامه‌هایی را داریم که بتوانیم بحث قرآن را بیش از پیش احیا کنیم؛ یکی از این برنامه‌ها این است که رشته‌های مهارتی قرآن را احصا کنیم. این خیلی موضوع مهمی است که قرآن روی مهارت‌ها چه دیدگاهی دارد. دانشجویان باید اینها را یاد بگیرند و در بحث‌های مهارتی پیاده کنند. موضوع دوم خود گسترش فرهنگ قرآنی و اسلامی در دانشگاه‌هاست که توسط معاونت فرهنگی ـ اجتماعی الان به جد پیگیری می‌شود. طرح‌هایی نیز برای سال 94 داریم که ان‌شاء‌الله به مرحله اجرا درخواهد آمد.

اخباری در رابطه با نیاز این دانشگاه به مدرس معارف، عنوان کرد: در حال حاضر در تمامی رشته‌ها 45 هزار مدرس در سراسر کشور داریم؛ اما از نظر مدرس گروه معارف یک مقدار مشکل داریم. به این دلیل که می‌خواهیم افرادی بیایند و در رابطه با بحث‌های مهارتی صحبت کنند و دیدگاه‌های اسلام را در مورد صنعت، فرهنگ و بحث‌های کشاورزی و .. بگویند که در این زمینه دارای تخصص باشند.

وی افزود: حدود هفت، هشت هزار نفر مدرس معارف نیاز خواهیم داشت. در حال حاضر به نظرم می‌رسد که حدود سه هزار نفر مدرس در اختیار داریم که باید این تقویت شود. افراد استخدامی نیستند بلکه «آی دی» می‌گیرند، آموزش می‌بینند و بر مبنای آن به کار گرفته می‌شوند. از طریق رئیس دفتر ویژه معارف فراخوان خواهیم داد. از طریق فراخوان، افرادی که مراجعه می‌کنند مورد امتحان و گزینش و مراحل تأیید صلاحیت مدرسی قرار می‌گیرند. وقتی تأیید صلاحیت شدند «آی دی» می‌گیرند و بر مبنای آن کار تدریس خود را آغاز خواهند کرد.

اخباری در رابطه با بحث اشتغال دانشجویان، گفت: ما وظیفه اشتغال دانشجویان را نداریم؛ اما تلاش می‌کنیم که آن‌ها طوری مهارت‌ها را بیاموزند که بتوانند بعد از فارغ‌التحصیلی خود به خود جذب شوند. آمارها نشان می‌دهد‌ آن‌هایی که در بحث‌های مهارتی خوب آموزش می‌بینند، سریعاً جذب بازار کار می‌شوند.

captcha