سهم خواهی ایران از بازار سوغات زیارت/ اجرای پروژه سوغات زیارتی مشهد و قم
کد خبر: 2911991
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۳
محمودیان تشریح کرد:

سهم خواهی ایران از بازار سوغات زیارت/ اجرای پروژه سوغات زیارتی مشهد و قم

گروه جامعه: مدیرکل بازرگانی و صادرات معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور با اشاره به اجرای پروژه سوغات زیارتی مشهد، تصریح کرد: صنایع دستی ایران جایگاه مناسبی به عنوان سوغات زیارت ندارد و ما اکنون به سهم خواهی جایگاهمان آمده ایم.

پویا محمودیان، مدیرکل بازرگانی و صادرات معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به تشریح وضعیت صنایع دستی مرتبط با مناسبات مذهبی و صنایع دستی که به عنوان سوغات زیارت از ایران به سایر کشورها برده می شود پرداخت و گفت: در بازار سوغات زیارتی، صنایع دستی ما جایگاه شایسته‌ای که می بایست داشته باشد را ندارد.

اجرای پروژه سوغات زیارتی مشهد مقدس

وی اعلام کرد: بر همین اساس از هشت ماه پیش پروژه سوغات زیارتی مشهد مقدس کلید خورد و مطالعه میدانی آن در بازار مشهد انجام و پرسشنامه‌ای تهیه شد. مصاحبه‌های رودر رویی نیز با کسبه بازار رضا انجام و سپس تیم کارشناسی ما با حضور در 31 استان کشور کارهای مطالعاتی را صورت داده و در نهایت 500 قلم کالایی را که در فاز اول می‌توان در سبد سوغات زیارتی مشهد مقدس قرار داد را انتخاب و روز دوم اسفند ماه در معرض دید تجار، اتحادیه فروشندگان طرقبه و شاندیز و ... قرار دادند.

محمودیان با اشاره به اینکه در انتخاب این 500 قلم کالا سه مبحث کیفیت، قیمت و طرح و نقش و رنگ از منظر جذابیت برای گردشگران داخلی و خارجی مورد توجه بوده است، اظهار کرد: در این 500 قلم کالایی که قابلیت قرار گرفتن در سبد سوغات زیارتی را داشت از جانماز، سجاده، رحل قرآن، تسبیح، تابلوهای «و این یکاد» گرفته تا کاشی هایی که اسماء الهی بر روی آن نوشته بود تا کاشی‌های سفالی و هر آنچه که یک زائر می‌توانست از مشهد مقدس ببرد را انتخاب کردیم.

وی از استقبال و سفارش کالای اصناف مختلف، کسبه بازار، تجار و ... از این نمایشگاه خبر داد و گفت: فاز اول بهره برداری از این پروژه انجام شد و قطعاً فاز دوم آن پربارتر خواهد شد و اقلام جدیدی به این گروه کالایی ما اضافه می شود و به این فکر هستیم که بتوانیم از اشیایی که در موزه آستان قدس رضوی نگهداری می شود یکسری نمادهایی را برای یادگاری زوار حرم امام رضا(ع) توسط صنعتگران و هنرمندانمان بسازیم.

ساخت نمادهایی از مسجد گوهرشاد و حرم رضوی برای سوغات زائران

مدیرکل بازرگانی و صادرات معاونت صنایع دستی افزود: همچنین شاید بتوانیم در مراحل بعدی با صنعتگران و طراحان صحبت کنیم تا نمادهایی از مسجد گوهرشاد، حرم رضوی از چوب یا فلز ساخته دست هنرمندان ما باشد تا بتوانند زوار با خود به کشورهایشان ببرند.

وی با تأکید بر اینکه این پروژه جای کار زیادی دارد، اظهار کرد: باید برای وسعت و بهتر شدن این پروژه کار کرد اما بحث رقابت پذیری با کالاهای خارجی که در بازار سوغات ما حضور دارند در این طرح برای ما بسیار مهم بوده است. ما می توانیم با کالاهای خارجی رقابت خوبی را داشته باشیم و به جایگاه مناسبی برسیم.

محمودیان اعلام کرد: فاز دوم این طرح در ماه‌های ابتدایی سال آینده اجرا می‌شود و تلاش داریم قبل از ماه مبارک رمضان فاز دوم این پروژه را افتتاح کنیم.

چه زمانی صنایع دستی ایران، سوغات زیارت در سطح جهان خواهد شد؟

وی در پاسخ به این سؤال که چه اقداماتی برای رساندن صنایع دستی ایران به عنوان سوغات زیارت در سطح جهانی صورت گرفته است، گفت: اولین کار در مشهد مقدس شروع شده است، پروژه بعدی قطعاً شهر مقدس قم را مد نظر خواهیم داشت و بعد از آن عتبات عالیات به دلیل زائران زیادی که دارد. اکنون در حال مطالعه بر روی بازار عتبات عالیات هستیم تا بدانیم چه نوع کالایی سلیقه زائر این شهرها است.

محصولات چرم ایران مورد توجه زائران میهمان ایران

مدیرکل بازرگانی و صادرات معاونت صنایع دستی در پاسخ به این سؤال که کدام صنایع دستی و محصولات ایرانی بیشتر مورد توجه زائران سایر کشورها است، گفت: سجاده‌ها، جانمازها، روسری ها و ... ما معمولاً به دلیل نقش و نگار و طرح و نقشی که دارند بسیار مورد توجه گردشگران قرار دارند اما یکی از کالاهایی که بیشتر مورد توجه زائران سایر کشورها قرار دارد، محصولات چرمی ایران است آن هم به دلیل ذبح اسلامی دام ها  که زائران با رضایت و اطمینان این کالاها را خریداری و استفاده می کنند.

وی در پایان گفت: برای اینکه صنایع دستی ما سهمی در بازار سوغات داشته باشد این پروژه تعریف شده است و معتقد هستیم صنایع دستی ما تا به امروز اصلاً جایگاهی که در خور شأن ما است و می‌توانسته به عنوان سوغات زیارتی داشته باشد را نداشته و سهم بازار ما برای سایر کشورها بوده  است. ما اکنون به سهم خواهی آمده‌ایم تا سهم بازارمان را در زمینه کالاهای زیارتی را افزایش دهیم.

captcha