هشدارهای اختتامیه یک جشنواره که جدی گرفته نشد
کد خبر: 2917667
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۱

هشدارهای اختتامیه یک جشنواره که جدی گرفته نشد

گروه جامعه: نبود پویایی و آثار تأثیرگذار در زمینه ازدواج مهم‌ترین نتیجه‌ای است که از برگزاری جشنواره ملی ازدواج و خانواده جوان نصیب مسئولان شد، آیا گوش شنوایی هست؟

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) مراسم اختتامیه جشنواره ملی ازدواج و خانواده جوان روز گذشته با حضور وزیر ورزش و جوانان و معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده برگزار شد.

در این مراسم نیز مانند سایر مراسم‌های مشابه مسئولان سخنرانی کردند و از نفرات برتر تجلیل به عمل آمد. صحبت‌های سخنرانان تیتر رسانه‌ها شد به ویژه انتقاد وزیر ورزش و جوانان از 18 دستگاهی که موظف به انجام اقدامات در حوزه جوانان هستند اما اشتیاقی به انجام کار و وظیفه خود ندارند و اسامی نفرات برتر نیز اعلام و گزارش‌های تصویری از این جشنواره در سایت‌های مختلف جای گرفت.

اما، مهم‌ترین بخش این جشنواره که توجه به آن می‌تواند (و البته باید) مورد توجه قرار گرفته بر اساس آن برنامه‌ریزی فرهنگی صورت گیرد تقریباً مورد توجه هیچ کس قرار نگرفت: بخش «بیانیه هیئت داوران جشنواره ملی ازدواج و خانواده جوان».

هشدار: پویایی و ارائه مطالب تاثیرگذار در حوزه ازدواج و جوان وجود ندارد

بیانیه‌ای با محتوای نگران کننده که به خوبی ضعف‌های کارهای فرهنگی در حوزه جوانان و ازدواج را نشان می‌دهد. این جشنواره در حوزه‌های «نشر کتاب، ادب و هنر و فرهنگ، اطلاع رسانی، خدمات، تبلیغ و نیز حوزه‌های اجرایی، حقوقی، مشاوره تخصصی و علمی در مقیاس ملی و گسترده» برگزار شده بود اما هیئت داوران این جشنواره اعلام کردند: «متاسفانه با بررسی روند مطالب و آثار ارسالی در بازه زمانی 1392 در حوزه ازدواج به عنوان یکی از دغدغه‌های بزرگ جوانان کشور و با توجه به فراگیری گسترده آن شاهد پویایی و ارائه مطالب تاثیرگذار مناسبی نبودیم». یعنی در کشور ایران با این تعداد تحصیل کرده، هنرمند، نویسنده و ... مطالب تأثیرگذاری در حوزه زادواج و جوان تولید نمی‌شود.

هشدار: کتاب برگزیده نداریم

«در بخش کتاب از میان 500 اثر 15 کتاب به مرحله بالاتر راه یافتند که برخلاف انتظار هیئت داوران به اثر برگزیده‌ای دست نیافت». یعنی در حوزه ازدواج و جوان کتاب برگزیده‌ای نداریم.

هشدار: در حوزه فیلم هم نگران باید بود؛ شاید سال‌های بعد

«در بخش فیلم که خود عنوان یک جشنواره مستقلی را می‌طلبد و جایش در میان جشنواره‌های سینمایی خالی است کمیته داوری به این نتیجه رسید فعلا در سال جاری، درون مایه و محتوای آثار را به قضاوت بنشیند و داوری همه جانبه از جمله ارزیابی فنی فیلم‌های بلند و کوتاه را به سال‌های بعد موکول کند.
هشدار: در حوزه رسانه‌های مجازی اثری که حائز شرایط داوری باشد نداریم؛ فقط وام ازدواج

«در بخش رسانه‌های مکتوب و مجازی اساتید و مجربین این حوزه تعداد 250 اثر را در زمانی فشرده ارزیابی کردند که فقط در بخش رسانه‌های مکتوب 18 اثر برگزیده و شایسته تقدیر معرفی شدند. متاسفانه در گروه رسانه‌های مجازی اثری که حائز شرایط داوری باشد به دست نیامد. زیرا بررسی‌ها نشان داد که در بازه زمانی فراخوان جشنواره، حجم مطالب مربوط به موضوع وام ازدواج بیش از10  برابر سایر موضوعات و دغدغه‌ها و آسیب‌های حوزه ازدواج پوشش رسانه‌ای داشته است».

هشدار: رسانه‌ها قوی‌تر عمل کنند

«هیئت داوران ضمن قدردانی از تمامی خبرنگاران و روزنامه نگاران فعال در این عرصه امیدوار است در جشنواره بعدی شاهد آثاری به مراتب قوی تر باشد».

هشدار: در بخش دیداری و شنیداری شروع‌های خوب یا پایان‌های خوب نداریم

در بخش دیداری و شنیداری از 78 اثر 28 اثر پس از ورود به مرحله بالاتر مورد ملاحظه قرار گرفت و دو اثر شایسته تقدیر معرفی شدند و مابقی به این دلیل که یا شروع خوبی نداشتند و یا در پایان از اشکال برخوردار بودند از گردونه رقابت خارج شدند.

هشدار: اغلب مضامین موسیقی هجران و دوری از معشوق است اما!

در بخش موسیقی به رغم اینکه وجه غالب این هنر را مضامینی همچون هجران و دوری از معشوق شکل می‌دهد، لذا هیئت داوران با تکیه بر مضمون و محتوای آثار، سه اثر فاخر را در جشنواره شایسته تقدیر معرفی کردند.

هشدار: دستگاه اجرایی برتر هم نداریم

«در بخش دستگاه‌های اجرایی برتر این کارگروه پس از بررسی عملکرد دستگاه‌های متقاضی شرکت در جشنواره، هیچ یک از آنها را برتر ندانست ولی تعداد هفت دستگاه اجرایی در سه محور زیر را شایسته تقدیر انتخاب کرد:

ـ محور فرهنگ سازی ازدواج آسان، به هنگام و پایدار جوانان: یک دستگاه اجرایی
ـ محور توانمندسازی جوانان در حوزه ازدواج و تحکیم خانواده: سه دستگاه اجرایی
ـ محور تسهیل ازدواج جوانان: سه دستگاه اجرایی

از نکات قابل تأمل در انتهای بیانیه هیئت داوران جشنواره ملی ازدواج و خانواده جوان این بود که عنوان شد: «بگذارید و بگذاریم چراغ دبیرخانه همچنان روشن بماند و ما و شما در کنار وظایف جاری‌مان در دبیرخانه دائمی جشنواره به حفظ و تقویت فرهنگ ازدواج اهتمام ورزیم».

اگر قرار است جشنواره‌ای در خصوص یکی از مهم‌ترین موضوعات اجتماعی گشور برگزار و هزینه‌هایی زیادی برای برگزاری آن صرف شود (از دادن هدیه به نفرات برتر گرفته تا دعوت از یکی از خواننده‌های کشور برای اجرای زنده موسیقی و ...)، آیا بهتر نیست نتایج این جشنواره و ضعف‌هایی که در خصوص آثار دریافتی استخراج شده است مورد کارشناسی قرار گیرد و برای رفع خلاء‌های موجود در حوزه آثار فرهنگی ازدواج و جوانان برنامه‌ریزی مناسب صورت گیرد؟

نکته نگران کننده دیگر این است که به اذعان مسئولان شرکت کننده در این مراسم دولت، مجلس، مسئولان فرهنگی و ... همه در خصوص مشکلات مرتبط به ازدواج جوانان آگاه هستند اما کسی کاری نمی‌کند.

هشدار: 18 سازمان و نهاد اشتیاق ندارند شما چطور؟

در اختتامیه جشنواره ملی ازدواج و خانواده جوان از بسیاری از سازمان‌ها و نهادها در خصوص بی‌توجهی به موضوع ازدواج جوانان انتقاد و از سوی گودرزی وزیر ورزش و جوانان عنوان شد: «متاسفانه اکثر این نهادها (بیش از 18 نهاد مسئول در حوزه جوانان) هیچگونه احساس مسئولیتی در حوزه جوانان نمی‌کنند و همه کار به بخش کوچک و ضعیف از نظر اعتبار مالی و کم توان از نظر قوانین اجرایی (وزارت ورزش و جوانان) موکول شده و تا این روحیه وجود دارد، وضعیت بهتر نخواهد شد».

اما آیا به راستی تمام همت این وزارت‌خانه برگزاری یک جشنواره در خصوص ازدواج جوانان است آن هم جشنواره‌ای که نشست‌ خبری آن در کمال بی‌نظمی برگزار و مسئول حاضر در همایش در پاسخ به بسیاری از سؤال‌های مطرح شده از سوی خبرنگاران از واژه «حضور ذهن ندارم» استفاده می‌کرد.

اگر تمام اقدامات وزارت ورزش و جوانان در خصوص ازدواج جوانان همانند برگزاری اختتامیه این جشنواره باشد که با یک ساعت و 10 دقیقه تأخیر برگزار شد، باز هم باید نگران بود، نگران تأخیر این وزارت‌خانه و سایر نهادها در حوزه توجه، برنامه‌ریزی و عمل به موقع به موضوع ازدواج جوانان.

captcha