ارائه گزارش سال ۹۳ و برنامه‌های سال آتی اتحادیه مؤسسات قرآنی
کد خبر: 2917741
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۱
کوششی طی نشستی خبری تشریح کرد:

ارائه گزارش سال ۹۳ و برنامه‌های سال آتی اتحادیه مؤسسات قرآنی

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور طی نشستی خبری گزارش عملکرد سال ۹۳ و فعالیت‌های سال ۹۴ این اتحادیه را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری سالیانه اتحادیه موسسات قرآنی ـ مردمی کشور صبح امروز 11 اسفندماه، با حضور حجت‌الاسلام سیدحسین کوششی، مدیرعامل اتحادیه و با موضوع ارائه گزارش سال 93 و توضیح برنامه‌های سال 94 این اتحادیه برگزار شد.
کوششی ضمن خیرمقدم به حاضران در جلسه گفت: در دوره سوم انتخابات هیئت مدیره، اینجانب به عنوان مدیرعامل اتحادیه انتخاب شدم که کارهای زیربنایی و اساسی در این حوزه انجام گرفت و خوشبختانه همکاری خوبی در این زمینه با همفکری اعضای هیئت مدیره اتحادیه انجام شد.
وی ادامه داد: یکی از کارهایی که در این مدت انجام گرفت تنظیم سند راهبردی برای اتحادیه بود که بر این اساس نقشه راه مشخصی برای اقدامات اتحادیه باید انجام دهیم لذا هر چند تنظیم این سند پر حجم بود اما در نهایت به تایید هیئت مدیره رسید و تصویب شد.
مدیر عامل اتحادیه موسسات قرآنی ـ مردمی کشور اضافه کرد: تشکیل کارگروه تخصصی در اتحادیه به جهت بررسی مباحث مرتبط با قرآن تشکیل شد که این کارگروه طی انجام فعالیت کارشناسی در مباحث قرآنی آن را به تصویب هیئت مدیره رساند. در حال حاضر این کارگروه‌ها که شامل آموزش، فعالیت‌های پژوهشی، فعالیت تبلیغی و ترویجی، توسعه و ساماندهی در اتحادیه، مشارکت‌های مردمی و کارگروه اطلاع‌رسانی و فضای مجازی هستند، فعال‌اند و به عنوان بازوان فکری مناسبی برای هیئت مدیره قرار گرفته‌اند و جلساتی را برگزار می‌کنند.

 


وی عنوان کرد: برگزاری مجمع عمومی عادی و فوق‌العاده با رویکرد تبیین برنامه‌های اتحادیه و همچنین برپایی جلسه‌ هم‌اندیشی با اتحادیه استانها از دیگر مواردی بود که در سال 93 انجام گرفت.
کوششی با اشاره به اینکه 31 اتحادیه استانی در سراسر کشور داریم اظهار کرد: هر کدام از موسسات و خانه‌های قرآن استانها و اتحادیه‌ها، اقتضائات، آسیب‌ها و موفقیت‌هایی را دارند و برای اینکه بتوانیم برنامه‌های قرآنی هر استان را متناسب با آن اقتضائات بسنجیم هر دو ماه یکبار جلسات هم اندیشی را برگزار کردیم که تعامل خوبی در این راستا بود.
کوششی ادامه داد: همفکری با شخصیت‌های حقیقی و مسئولان و نهادها و ارگانهای قرآنی مرتبط و همچنین پیگیری بودجه برای اتحادیه از دیگر موارد امسال بود.
کوششی افزود: اتحادیه تمام اعتباراتش را از محل گرفتن کارها از دستگاه‌های مختلف دریافت می‌کرد که با اجرای برنامه‌ها درصدی از اعتبارات برای اتحادیه باقی می‌ماند و حال اینکه اتحادیه یک تشکل ملی با این همه نیرو که به عنوان بزرگترین شبکه‌ قرآنی از جنس مردم است ضروریست که بودجه‌ای داشته باشد. پیگیری تهیه بودجه انجام شد که با سازمان دارالقرآن و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای شورای توسعه و جلسات کمیسیون‌ها، ردیف اعتبارات بودجه از محل شورای توسعه حل شد و ردیف بودجه‌ای که برای اعتبارات قرآنی وجود دارد می‌توان اعتباراتی را دریافت کنیم و مشکلاتی به اندازه گذشته نداشته باشیم. هر چند که اعتباراتی که وارد می‌شود در وسعت فعالیت‌ها و نیروهای این اتحادیه قابل توجه نیست ولی نسبت به گذشته بهتر است.

 


مدیرعامل اتحادیه موسسات قرآنی مردمی کشور اضافه کرد: موضوعی که شورای توسعه درباره ادغام اتحادیه‌ها مطرح کرد پیگیری شد که 30 جلسه به صورت تخصصی با نهادهای مربوطه و شورای توسعه برگزار شد و بحث ادغام و فرآیندی که قرار بود انجام شود واکاوی و کارشناسی شد.
وی ادامه داد: انسجام و اتحاد در فعالیت‌های قرآنی اصل است لذا جلسات مشترکی با اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور برگزار کردیم که تاکنون پنج جلسه مشترک برگزار شد که همفکری، هم نوایی در راستای فعالیت‌های موسسات مرتبط با سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند، انجام شد.
کوششی با اشاره به برپایی نمایشگاه دستاوردهای موسسات در ابتدای سومین دوره انتخابات که در سال گذشته برگزار شد افزود: این نمایشگاه در سال آینده نیز برگزار می‌شود همچنین بحث ساماندهی فعالان قرآنی که از یک ماه پیش توسط اتحادیه انجام گرفته در سال آینده ادامه خواهد داشت.
کوششی گفت: از دیگر فعالیت‌های که در سال 93 انجام گرفت اجرای طرح قرآنی 1448 بود که به لحاظ کمی و کیفی بیشترین حضور را اتحادیه موسسات با سایر دستگاه‌ها داشت و دستگاه‌های که نسبت به برگزاری کلاس‌های طرح 1448 اقدام کردند بیشترین بودند طی این طرح 60 هزار نفر را پوشش دادیم و این آمار به غیر از شرکت کنندگان پیامکی در شبکه قرآن و معارف سیما هستند.
مدیر عامل اتحادیه موسسات قرآنی مردمی کشور با اشاره به برپایی طرح نورالهدی 7 ادامه داد: این طرح توسط اتحادیه در دو رشته یک جزء و سه جزء برگزار شد که با تمام آسیب‌ها رضایتمندی را از اجرای این طرح بدست آوردیم.
وی با اشاره به اینکه مشکلات موسسات قرآنی به تمامی جامعه قرآنی بازمی‌گردد اضافه کرد: پراکندگی اینها و عدم انسجام در حد مطلوب مهمترین عامل این مشکلات هست و لازم است جامعه قرآنی یک دست شود تا از این طریق این فرهنگ قرآنی در جامعه نهادینه شود.
مدیر عامل اتحادیه موسسات قرآنی مردمی کشور بیان کرد: مشکل اساسی موسسات قرآنی عدم حمایت از طریق دستگاه‌های حاکمیتی در حد مطلوب است و دیگر اینکه موسسات نیازمند این هستند که به لحاظ فکری و مدیریتی توانمند‌سازی شوند.
وی ادامه داد: نظارت جدی و قوی از این تشکل‌ها و موسسات که با تعیین شاخص‌هایی واحد انجام می‌گیرد ضروری است تا از این طریق عملکردی که در حوزه قرآن از طریق موسسات و تشکل‌های قرآنی انجام می‌گیرد اندازه‌گیری شود و بر این اساس آسیب‌ها، شناسایی و موانع برطرف شود.
وی با تاکید بر اینکه اطلاعات جامع و کاملی از تمامی اقدامات قرآنی در سطح کشور نداریم اضافه کرد: اطلس قرآنی به عنوان شناسنامه فعالیت‌های قرآنی نه در سطح دستگا‌های حاکمیتی و نه در سطح دستگاه‌های مردمی وجود ندارد. دستگاه‌های حاکمیتی گروه‌های هدف خودش را دارند و از فعالیت‌های خودش با خبر است.

 


کوششی اظهار کرد: در کشور در بخش نذورات، قاریان، حافظان، اساتید، مربیان، پیشکسوتان، اماکن قرآنی و تشکل‌های قرآنی در سطح شهر و روستا اطلس جامعی در کشور نیست و ضروری است این امر هرچه زودتر شکل بگیرد که این اتحادیه جمع‌آوری اطلاعات فعالان قرآنی را به منظور راه‌اندازی بانک جامع آنها آغاز کرده است.
وی تاکید کرد: معتقدم اگر بنا است ساماندهی فعالیت‌های قرآنی انجام شود تنها از طریق اتحادیه موسسات قرآنی مردمی امکان‌پذیر است، چون این اتحادیه از دورترین تا نزدیک‌ترین نقطه کشور عناصر خود را دارد و این عناصر و افراد می‌توانند در سراسر کشور فعالان قرآن را شناسایی کند و در اختیار اتحادیه قرار دهند.

کوششی با تاکید بر اینکه اگر تمامی افراد این اتحادیه را در تهیه شناسنامه جامع فعالیت‌های قرآنی کمک کنند در سال 94 این امر محقق می‌شود تصریح کرد: از اوایل سال 93 تاکنون 6 هزار 750 تشکل تحت پوشش اتحادیه داریم که از این تعداد 4 هزار و 750 خانه قرآن شهری و روستایی با مجوز رسمی هستند و 2 هزار موسسه قرآنی در سراسر کشور است که در مراکز شهری و پرجمعیت‌تر استان‌ها قرار گرفته‌اند این آمار بدون در نظر گرفتن مجموعه‌های است که طی امسال به موسسات اضافه شده است چون هنوز عضو اتحادیه نشده است.
کوششی تصریح کرد: پیش بینی ما این است که بالغ بر 20 هزار جلسه قرآن سنتی در منازل داریم شناسایی نشده ولی قابلیت شناسایی توسط موسسات سراسر کشور را دارند.
مدیر عامل اتحادیه موسسات قرآنی مردمی کشور با تاکید بر اینکه اتحادیه مجموعه‌ای در جهت فرهنگسازی تعالیم قرآن در جامعه است عنوان کرد: خانه‌های قرآنی به دو شکل هستند بخشی از آنها تشکل رسمی هستند که از موسسه کوچکتر است و محدوده فعالیتش نیز محدودتر و دارای مدیر، برنامه مشخصی است اما جلسات قرآن سنتی در منازل خانه قرآن نیست بلکه تنها جلساتی سنتی قرآنند که آنها را می‌توان از طریق خانه‌های قرآنی و موسسات شناسایی کرد و مجموعه‌شان را استخراج کرد.
کوششی با اشاره به برنامه‌های سال آینده و رویکرد اتحادیه در سال 94 اضافه کرد: فعالیت‌های این اتحادیه در سه بخش تدوین شده‌اند آموزشی، پژوهشی و تبلیغی و ترویجی فعالیت‌های آموزشی که عنوان پیشانی کار اتحادیه قرار دارد که می‌توان به برگزاری دوره‌های آموزشی برای مدیران موسسات در راستای به‌روزرسانی و توانمندسازی آنها و همچنین برپایی دوره‌های تربیت معلم سبک زندگی قرآنی اسلامی و دینی اشاره کرد.
وی عنوان کرد: در بخش پژوهش نیز توانمندی پژوهشی موسسات قرآنی مردمی، شناسایی و ساماندهی فعالان کشور و رتبه بندی موسسات براساس توانمندی‌های موجود آنها از جمله این موارد است.
مدیر عامل اتحادیه موسسات قرآنی مردمی کشور بیان کرد: در راستای فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی جلسات مدیران استان‌ها را ادامه می‌دهیم و در نظر حوزه اطلاع‌رسانی و فضای مجازی را تقویت کنیم و در این راستا تقویت خبرگزاری داخلی اتحادیه یکی برنامه‌های جدی است.

گزارش تصویری را اینجا ببینید!

captcha