تأسیس رادیو قرآن قاهره با تحریف قرآن در آفریقا کلید خورد
کد خبر: 2920381
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۱

تأسیس رادیو قرآن قاهره با تحریف قرآن در آفریقا کلید خورد

گروه بین‌الملل: نفوذ رژیم صهیونیستی در قاره آفریقا با توزیع نسخه‌ای انحرافی از قرآن کریم در دهه ۶۰ میلادی، مهم‌ترین دلیلی بود که مصری‌‌ها را برآن داشت تا پروژه راه‌اندازی رادیو قرآن قاهره را کلید بزنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «الموجز» مصر، سروصدای گنجشکان، طلوع خورشید از شرق را مژده می‌دهند و نسیم خنک سحرگاهی دمادم با تلاوت روح‌بخش قرآن، خیابان‌های قاهره را جان می‌بخشد، «رادیو قرآن قاهره» به شنوندگان خود بشارت می‌دهد که زمان تلاوت زیبای قرآن با صدای یکی از قاریان برجسته است، این آیات الهی شنوندگان را به وجد می‌آورد و آنان در هنگام انجام فعالیت‌های صبحگاهی به سکوت در برابر قرائت کلام الهی فرا می‌خواند.
وب‌سایت الموجز، در آستانه پنجاه‌ویکمین سالروز تأسیس رادیو قرآن قاهره، در گزارشی به انگیزه و دلیل تأسیس این شبکه رادیویی و علاقه وافر مصری‌ها به برنامه‌های این رسانه قرآنی پرداخته است.
«محمد کمال امام»، استاد شریعت اسلامی دانشکده حقوق دانشگاه «الاسکندریه» مصر و یکی از مؤسسان رادیو قرآن قاهره در این باره می‌گوید: رژیم صهیونیستی در دهه 60 میلادی در اقدامی برنامه‌ریزی‌شده اقدام به توزیع نسخه‌ای تحریف‌شده از قرآن کریم در قاره آفریقا کرد و همین مسئله انگیزه تأسیس رادیو قرآن قاهره شد.
«تلاوة عطرة» برنامه‌ معروف رادیو قرآن قاهره است که در ساعات اولیه صبح پخش می‌شود و بیشتر مردم مصر در محل کار خود و یا در وسایل نقلیه به آن گوش می‌دهند. مغازه‌داران و رانندگان، صبح‌ها مشتاقانه موج رادیوی خود را بر روی شبکه قرآن قاهره تنظیم می‌کنند تا به این برنامه زیبای قرآنی گوش فرا دهند. رادیو قرآن قاهره از بدو تأسیس، ترویج رحمانیت و میانه‌روی اسلامی را دستور کار قرار داده است.
پخش برنامه‌ «تلاوة عطرة» از روز 29 مارس 1964 میلادی آغاز شد و به عنوان هسته اصلی تأسیس دیگر رادیوهای قرآن‌ مشابه در سایر کشورهای عربی شد.
بر اساس روایت محمد کمال امام، استاد حقوق اسلامی دانشکده حقوق دانشگاه اسکندریه و یکی از بزرگان و پیشکسوتان تأسیس رادیو قرآن قاهره، نفوذ اسرائیل با انتشار یک نسخه تحریفی از قرآن کریم در قاره آفریقا در دهه شصت میلادی، دلیل اصلی راه‌اندازی این رادیو شد تا آرامش و اطمینان را بر جان شنوندگان فرود آورد و تأکید کند که اسلام پیوسته با نیکی در قلب مسلمانان جای یافته و بر پیشگامی مصر به عنوان نخستین مکان پخش رادیو قرآن در جهان عرب و اسلام و پخش قرآن کریم در کل جهان تأکید ورزد و این خود نشان از غنای علمی، فکری، ملی و رسانه‌ای در مصر دارد.
رادیو قرآن قاهره برای نخستین‌بار با صدای ترتیل مرحوم شیخ خلیل الحصری و پس از آن نیز با ترتیل زیبای مشاهیر قرائت مصر و جهان اسلام کار خود را آغاز کرد و ترتیل قرآن کریم اساس کار این رادیو قرار گرفت.
پس از آن زمان، پخش برنامه‌های دیگری در حوزه علوم قرآن و سنت، فقه و اصول، سیره نبوی به عنوان نمونه و اسوه حسنه در منش، اخلاق و رفتار و همچنین، پخش برنامه‌هایی در حوزه علوم و تمدن اسلامی در برنامه‌های این رادیو گنجانده شد.
همچنین توجه و اهتمام به «المصحف المعلم»(قرآن راهنما) که شیخ محمود خلیل الحصری مبتکر آن بود، از دیگر برنامه‌های رادیو قرآن قاهره بود و این برنامه‌ به گونه‌ای بود که در هر آیه قرآن را سه بار قرائت می‌کرد و پس از هر بار قرائت، قرآن‌آموز آن را تکرار می‌کرد و کسانی که خواهان حفظ قرآن کریم با رعایت احکام قرائت و ترتیل بودند، این برنامه و تمامی برنامه‌های مربوط به قرائت و احکام آن که زیباترین تأثیر را در آموزش قرآن داشت، دنبال می‌کردند.
تلاوت‌های رادیو قرآن قاهره تنها منحصر به قرائت مشهور قرآن یعنی قرائت «حفص از عاصم» نبود، بلکه قرائات مختلف دیگر را با توجه به معانی مختلف و شیوه تلاوت آن پخش می‌کرد.
بنابر گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی رادیو قرآن کریم قاهره، تاکنون هفت عالم دینی ریاست این نهاد را بر عهده گرفته‌اند که عبارتند از؛ کامل البوهی، عادل القاضی، محمد الشناوی، عطیه السید، عبدالصمد الدسوقی، خانم هاجر سعد الدین، ابراهیم مجاهد که رئیس کنونی این نهاد است.
رادیو قرآن قاهره به‌عنوان نخستین رادیوی تخصصی قرآن که در جهان اسلام و عرب شکل گرفت، برای تحقق هدف والا و اساسی خود که معرفی صحیح دین، قرآن و سنت رسول خداست، تلاش می‌کند.
 

captcha