اجرای بیش از یک‌هزار برنامه در هفته شهید خوزستان
کد خبر: 2941629
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۶

اجرای بیش از یک‌هزار برنامه در هفته شهید خوزستان

گروه اجتماعی: استان خوزستان با اجرای بیش از یک‌هزار برنامه هفته شهید را گرامی می‌دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، عبدالرضا فرجیان مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان در نشست خبری که امروز، شنبه 16 اسفند برگزار شد، اظهار کرد: به مناسبت فرا رسیدن روز شهید و به منظور گرامیداشت مقام شهدای بزرگوار هشت سال دفاع مقدس، ویژه برنامه ها از 19 تا 22 اسفند در سطح استان برگزار می شود.

وی ادامه داد: اولین یادواره سرداران و شهدای جاویدالاثر 21 اسفند در کانون فرهنگی شهدای طلاییه اهواز اجرا می شود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان اظهار کرد: استان خوزستان با داشتن 15 هزار و 248 شهید، پس از تهران، اصفهان، خراسان رضوی و فارس قرار دارد. این آمار، تعداد پرونده هایی است که تحت پوشش بنیاد شهید خوزستان قرار دارد و هر ساله شاهد جابجایی پرونده شهدا توسط خانواده آنها از خوزستان به استانهای دیگر هستیم که این امر از سال 67 تاکنون انجام شده است.

فرجیان با بیان اینکه آمار کل شهدای کشور 223 هزار و 183 شهید است، گفت: چنانچه قصد برگزاری یادواره شهدا داشته باشیم، عدد 23 هزار شهید خوزستان درست است چون 23 هزار شهید دفاع مقدس، شهدایی هستند که سابقه خوزستانی بودن دارند که تعدادی از پرونده های این شهدا به استانهای دیگر منتقل شده است.

وی افزود: آزادگان استان خوزستان معادل 6 درصد تعداد کل آزادگان کشور را تشکیل می دهند؛ تعداد 43 هزار و 6 آزاده در سراسر کشور هستند که از این تعداد 2 هزار و 755 نفر در خوزستان به سر می برند. همچنین از میان 556 هزار و 104 جانباز در بنیاد شهید، پرونده 33 هزار و 880 جانباز در بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان ثبت شده که تعداد جانبازان استان نیز معادل 6 درصد کل جانبازان کشور است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان عنوان کرد: مجموع کل ایثارگران، جانبازان، آزادگان و شهدا به همراه خانواده تحت تکفل آنها، حدود 200 هزار نفر است که جامعه هدف استان را تشکیل می دهد.

فرجیان اظهار کرد: برنامه های امسال روز شهید با اجلاسیه خبرگان رهبری تقارن پیدا کرده است به همین دلیل برنامه ها از چند روز زودتر در سطح استان آغاز می شود. براساس نظرسنجی هایی که انجام شد، حدود 17 درصد از آحاد جامعه با روز شهید آشنایی دارند و در افکار عمومی جا پیدا کرده است. لذا می طلبد برای فراگیر شدن این برنامه ها نه تنها بنیاد شهید بلکه همه دستگاهها پای کار حاضر شوند و در هر اداره ای از والدین شهدا تقدیر شود.

وی در خصوص اقامات بنیاد شهید و امور ایثارگران در سطح کشور و استان خوزستان، گفت: طرح سپاس با هدف ارج نهادن به ایثار و فداکاری خانواده معظم شهدا و ایثارگران، در دستور کار قرار گرفته که از اهم اقدامات بنیاد شهید در سطح کشور بوده است. در این طرح با خانواده محترم شهدا و ایثارگران دیدار خواهیم داشت.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان درباره پرداخت مطالبات و معوقات ایثارگران، اظهار کرد: سیستم پرداختیها به صورت متمرکز و از طریق بند (و) است؛ بدین ترتیب پرداخت ها از طریق وزارت اقتصاد و امور دارایی انجام می شود و اعتباری به استان برای این منظور اختصاص داده نمی شود. بر این اساس کل مطالبات و معوقات ایثارگران کشور در سال 91 و 92 به میزان 2 هزار میلیارد تومان پرداخت شد و به دنبال آن مطالبات ایثارگران استان خوزستان نیز پرداخت شده است. کل مطالبات و معوقات ایثارگران کشور تا پیش از سال 91، به میزان 171 هزار میلیارد تومان بوده که پرداخت شد.

فرجیان افزود: از دیگر اقدامات بنیاد شهید و امور ایثارگران در سطح کشور، اجرایی شدن 71 درصد از قانون جامع خدمات رسانی، دارای 77 ماده است. همچنین سال گذشته براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی آمار افراد تحت پوشش بیمه درمانی به 98 هزار نفر رسید این در حالی است که پیش از این مصوبه، 54 هزار نفر از ایثارگران تحت پوشش قرار داشتند. این مصوبه از اول شهریورماه اجرایی شد و بر اساس قراردادی که با بیمه ایران منعقد شد، همه ایثارگران شاغل و غیرشاغل تحت پوشش قرار گرفتند.

وی درباره مرکز ضایعات نخاعی جانبازان گفت: این مرکز در حال حاضر در بنیاد شهید منطقه 2 اهواز قرار دارد که برای استفاده موقت آماده سازی شده است. این مرکز برای حال حاضر مناسب است اما برای درازمدت مناسب نخواهد بود و باید مکان جدیدی را برای آن در نظر گرفت.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان افزود: از 2 سال پیش برای مکان جدید این مرکز برنامه ریزی های لازم صورت گرفت و اکنون محلی را در زمین جهاد کشاورزی سابق واقع در امانیه با مساحتی حدود 2800 مترمربع دارای 2 سالن و یک مجتمع فرهنگی ورزشی با همکاری استانداری تحویل گرفتیم و عملیات بازسازی و مقاوم سازی ساختمانها آغاز شده است.

فرجیان اظهار کرد: مرکز ضایعات نخاعی بنیاد شهید و امور ایثارگران با 14 سوئیت اقامتی با یک درمانگاه شبانه روزی برای جانبازان ساخته خواهد شد. اعتباری به میزان 5 میلیارد ریال که استانداری متعهد بود، پرداخت شد و اکنون پروژه با پیشرفت بیش از 15 درصد کار بازسازی در حال اجراست.

وی به مسئله اشتغال ایثارگران و فرزندان آنها اشاره کرد و گفت: تا ابتدای امسال 7300 نفر در بانک اطلاعات اشتغال بنیاد شهید فاقد کار بودند که با اخذ سهمیه ای از طریق استانداری، مبادرت به جذب ایثارگران با توجه به رشته و تخصص آنها کردیم. در این جذب 1470 نفر به حوزه های مختلف معرفی شدند. این تعداد مجموع همه افرادی هستند که یا تسهیلات خوداشتغالی دریافت می کنند یا جذب ارگانها می شوند.

در ادامه نورانی، معاون امور فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان نیز در این نشست با بیان اینکه بیش از هزار و 100 برنامه مختلف در این هفته تدارک دیده شده است، اظهار کرد: از جمله اهم این برنامه ها می توان به برپایی 5 نمایشگاه با هدف ترویج فرهنگ ایثارگری اشاره کرد. نمایشگاه عروج لاله ها در یادمان فتح المبین شوش، نمایشگاه گلزار شهدای آبادان، نمایشگاه گلزار شهدای کرخه نور و نمایشگاهی برای کاروانهای راهیان نور در محل بارگاه مطهر علی ابن مهزیار برپا می‌شود.

وی ادامه داد: از دیگر برنامه های این ایام رونمایی از نرم افزار شهید محمدرضا حقیقی دیرینه (شهیدی که در قبر با لبخند به خاک سپرده شد)، مستند شهید توکل قلاوند، برپایی اردوی محبین رضا(ع) ویژه والدین شهدا (سفر 4 روزه به مشهد مقدس)، دیدار با خانواده های شهدا، نواختن زنگ شهدا در مدارس سراسر استان در روز 18 اسفند، برگزاری مسابقات نامه ای به شهید در سطح مدارس استان، تجلیل از مقام شهدا، برگزاری مسابقه دو امدادی و پیاده روی در سطح شهرستانها، برگزاری مسابقه آشپزی با عنوان پخت غذای دلخواه شهدا توسط مادران و همسران آنها، و یادواره سردار و شهدای جاویدالاثر استان از جمله برنامه های ایام گرامیداشت مقام شهید در استان خوزستان است.

معاون امور فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان همچنین به برنامه پیاده روی در مسیر عرشیان نیز اشاره کرد و گفت: 22 اسفندماه پیاده روی 4 هزار نفر از مسجد اعظم اهواز تا یادمان شهدای شلمچه انجام خواهد شد.

captcha