شبکه‌های اجتماعی و تعاملی؛ بمب استرس‌زا/ متخصصان علوم مذهبی و اجتماعی دست‌به‌کار شوند
کد خبر: 2945675
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۶
کارشناس فضای مجازی:

شبکه‌های اجتماعی و تعاملی؛ بمب استرس‌زا/ متخصصان علوم مذهبی و اجتماعی دست‌به‌کار شوند

گروه فضای مجازی: دلسوزان و متخصصان علوم مذهبی، اجتماعی و روانشناسان دست‌ به‌کار شوند و مدل مفهومی شبکه‌ اجتماعی سلامت‌بخش و خانواده‌پسند را طراحی کنند تا از آسیب‌های فراوان این شبکه‌های ضداجتماعی که در غرب هم منشأ خسارات فراوان هستند، جلوگیری شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، امروزه  فضای مجازی بیشتر، تبدیل به حیاط خلوت شیطان شده است از این رو فعالیت کردن در فضای مجازی و پاک ماندن در آن، تقوای دو چندانی می‌خواهد زیرا سخت است با شیطان بنشینی و برخیزی اما هم‌رنگ او نشوی.

ورود شیطان ممنوع

بر اساس آیه 5 سوره مبارکه آل‌عمران که خداوند متعال می‌فرماید «إِنَّ اللّهَ لاَ یَخْفَىَ عَلَیْهِ شَیْءٌ فِی الأَرْضِ وَلاَ فِی السَّمَاء، در حقیقت هیچ چیز [نه] در زمین و نه درآسمان بر خدا پوشیده نمى‌ماند»، فضای مجازی هم  محضر خداست، پس باید بر روی نمایشگر رایانه و صفحه تلفن همراه خود، بچسبانیم «ورود شیطان ممنوع».

روح‌الله مؤمن‌نسب، پژوهشگر فضای مجازی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از خراسان رضوی، گفت: فضای‌ مجازی مانند فضای حقیقی، ساحت دیگری از زندگی بشر است و همان‌طور که افراد در فضای حقیقی در یک یا چند اجتماع حضور دارند، در فضای‌ مجازی نیز به سمت اجتماع کشیده می‌شوند، با این وجود افراد با حضور مفرط در فضای‌ مجازی از اجتماع دور می‌افتند و به‌سرعت به فردی منزوی و جمع گریز تبدیل می‌شوند.

وی افزود: اگر هر محرکی که در انسان ایجاد تنش کند را استرس‌زا بدانیم، بی‌تردید شبکه‌های‌ اجتماعی و رسانه‌های تعاملی را می‌توان به بمب استرس تشبیه کرد زیرا عوامل متعدد و متنوعی در فضای‌ مجازی و به خصوص شبکه‌های به‌ اصطلاح اجتماعی و درواقع ضداجتماعی وجود دارد که انسان‌ها را دچار استرس و عوارض روانی دیگر می‌کند.

افراد بالغ؛ آسیب‌پذیرترین افراد در شبکه‌های ضداجتماعی

این پژوهشگر فضای مجازی ادامه داد: آسیب‌پذیرترین افراد در شبکه‌های ضداجتماعی، افرادی هستند که به سن بلوغ وارد شده‌اند و مورد توجه بیشتر هستند و از طرفی به توجه بیشتری هم نیاز دارند و از همین ناحیه نیز ممکن است در خطر ابتلا به آسیب‌های حاد روانی قرار گیرند.

وی با اشاره به آلودگی موجود در فضای مجازی، بیان کرد: بر اساس آمارهای بین‌المللی 90 درصد کودکان و نوجوانان 16-8 ساله در جهان به‌ دور از چشم والدین، به سراغ پخش زنده فیلم‌های غیراخلاقی می‌روند و با دیدن تصاویر مستهجن در فضای‌ مجازی دچار استرس می‌شوند که مبادا اطرافیان و به‌خصوص والدین متوجه اشتباه آنان شوند.

مؤمن‌نسب عنوان کرد: محیط آلوده شبکه‌های ضداجتماعی، زمینه ارتباط جنسی آنلاین را فراهم می‌کند که این امر به‌جز گرفتاری در تنوع‌طلبی جنسی و احساسی و عارضه‌ای مانند خودارضایی منفعتی نخواهد داشت که این افراد باید مدام با استرس شدید حاصل از ترس لو رفتن روابط، زندگی کنند.

وی با اشاره به اینکه بیش از 84 درصد کاربران اینترنت و شبکه‌های ضداجتماعی در ایران، یعنی 33 میلیون و 639 هزارو 299 نفر عملاً با استرس زندگی ناشی از حواشی فضای‌مجازی آمریکایی زندگی می‌کنند، ابراز کرد: موارد استرس‌زا در میان زوج‌های جوان نیز فراوان مشاهده می‌شود که به‌مرورزمان باعث ایجاد اختلاف، شکاف و حتی طلاق و جدایی بین زوجین خواهد شد.

اعتیاد به شبکه‌های ضداجتماعی در بستر اینترنت؛ خطرناک‌تر از اعتیاد به مواد مخدر

این پژوهشگر فضای مجازی تأکید کرد: نتایج پژوهش‌های مختلف در سراسر جهان نشان می‌دهد، اعتیاد به شبکه‌های ضداجتماعی در بستر اینترنت از اعتیاد به مواد مخدر بیشتر و خطرناک‌تر است، به‌نحوی‌ که افراد را دچار عوارض فراوان روحی و جسمی می‌کند زیرا فرد زمانی که در محیط شبکه‌های ضداجتماعی است مدام در معرض محرک‌های تنش‌زای روانی قرار دارد.

وی با بیان اینکه تفاوت چندانی بین شبکه‌های ضداجتماعی و رسانه‌های تعاملی وجود ندارد، افزود: وقتی فرد از محیط این شبکه‌ها فاصله می‌گیرد نیز استرس‌های فراوانی چون احتمال وجود پیام‌های خوانده‌نشده، مخاطب قرارگرفته شدن توسط دوستان و یا احتمال لو رفتن پیام‌های مخفی، ارتباطات، مشاهدات ناهنجار و ... آرامش روانی او را تهدید می‌کند.

مؤمن‌نسب گفت: مطالعات داخلی و خارجی بر روی کاربران، نشان می‌دهد که افراد در مدت کوتاهی پس از استفاده از شبکه‌های اجتماعی به چرخهٔ تنهایی، نارضایتی و افسردگی می‌افتند و به ابتلائاتی مثل بحران هویت، حسادت، عذاب وجدان و تجربه طرد شدن، افت سطح آموزش و ... دچار خواهند شد.

کاهش ارتباطات واقعی از عوارض استفاده از شبکه‌های اجتماعی

وی ادامه داد: کاهش ارتباطات واقعی و تسلط بر مهارت‌های کلامی و خواندن و نوشتن، اتلاف وقت و نهایتاً از دست رفتن تعادل روانی از عوارض استفاده بیش از حد از شبکه‌های مجازی است، همچنین رفتارهای تند مانند خشم و خشونت از عوارض محرک‌های تنش‌زای پیرامون شبکه‌های ضداجتماعی عموماً آمریکایی به شمار می‌رود.

این پژوهشگر فضای مجازی، برای ارائه راهکار جهت مقابله با عوارض فضاهای مجازی و شبکه های ضد اجتماعی، عنوان کرد: تا زمانی که منافع شرکت‌ها و افرادی در داخل و خارج کشورمان با به خطرافتادن سلامت روانی مردم گره خورده است، به‌سختی می‌توان آسیب‌های ناشی از این‌گونه فضاها را برطرف کرد.

وی ابراز کرد: در شبکه‌های ضداجتماعی موجود، فعالیت و اعتیاد کاربران برای عده‌ای توجیه اقتصادی دارد، درنتیجه برخی شرکت‌های تولیدکننده و کنترل‌کننده این نرم‌افزارها با طمع درآمد بیشتر، تمایل مفرطی به معتادکردن مردم به استفاده از شبکه‌های ضداجتماعی دارند که این مانع بزرگ باید شکسته شود.

طراحی شبکه‌ اجتماعی سلامت‌بخش و خانواده‌پسند

مؤمن‌‎نسب افزود: لازم است، دلسوزان و متخصصان علوم مذهبی، اجتماعی و روانشناسان دست‌ به‌کار شوند و مدل مفهومی شبکه‌ اجتماعی سلامت‌بخش و خانواده‌پسند را طراحی کنند تا از آسیب‌های فراوان این شبکه‌های ضداجتماعی که در غرب هم منشأ خسارات فراوان هستند، جلوگیری شود.

اما باید توجه داشت که ما هر روز از میدان مین گناه و کارونی از عوارض، عبور می‌کنیم پس باید مراقب باشیم و بصیرتمان را بالا ببریم، که ترکش نخوریم. پس، ای بانو! ای مرد! اینجا کمی بیشتر مراقب خودت و خوبی‌هایت باش.

captcha