امید به قرآنی شدن گفتمان مردم/ چرا فعالیت‌های قرآنی بر فرهنگ اثرگذار نیست؟
کد خبر: 2955451
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۴
آرزوهای حشمتی در سال ۹۴؛

امید به قرآنی شدن گفتمان مردم/ چرا فعالیت‌های قرآنی بر فرهنگ اثرگذار نیست؟

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه آرزو دارد در سال آینده گفتمان مردم قرآنی شود، گفت: پاسخ ندادن به چرایی اثرگذار نبودن فعالیت‌های قرآنی بر فرهنگ، مهم‌ترین فعالیت به جا مانده در سال ۹۳ است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در مورد فعالیت‌های قرآنی در سال 1393 که جای کار برای اجرا داشت، گفت:‌ در حوزه معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در سال 93 دو کار بر روی زمین ماند که یکی از آنها فعالیت‌های تفسیری و تدبر در قرآن کریم بود.

فعالیت‌ها در زمینه تفسیر و تدبر در قرآن نظام‌مند نبوده است
وی افزود: البته فعالیت‌های پراکنده‌ای در این زمینه در سطح جامعه صورت می‌گیرد اما کار متشکل و نظام‌مندی در این زمینه در سال 1393 صورت نگرفت و در سال 94 مورد توجه قرار خواهد گرفت.

تولیدات هنری قرآنی در سال آینده آغاز خواهد شد
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: دومین کاری که قول اجرای آن را داده بودیم بحث تولید آثار هنری و خصوصاً انیمیشن و فیلم‌های کوتاه بر محور قرآن کریم بود که در سال 1393 اجرایی نشد و قطعاً در سال آینده بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت.
حشمتی با بیان اینکه تولید آثار قرآنی با استفاده از هنر بر گرایش و جذب جوانان بسیار اثرگذار است، اظهار کرد: در زمینه هنرهای قرآنی نتوانستیم تولیداتی داشته باشیم و در سال آینده این فعالیت‌ها را در دستور کار خواهیم داد.
وی در پاسخ به این سؤال که جای کدام فعالیت‌ قرآنی در سطح کشور در سال 93 خالی بوده است، گفت: در مجموعه قرآنی کشورمان هنوز که هنوز است به این سؤال که چرا فعالیت‌های قرآنی با همه گستردگی‌اش نمی‌تواند فرهنگ جامعه را تحت تأثیر قرار دهد؟ جواب درست و حسابی از سوی کارشناسان و اندیشمندان این حوزه به این سؤال داده نشده است.

فعالیت‌های قرآنی باید بر فرهنگ مردم اثرگذار باشد
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه مهم‌ترین فعالیت جا مانده در سال 93 همین موضوع است، افزود: فعالیت‌های جامعه قرآنی باید منجر به تحول فرهنگی در بین آحاد مردم شود، ‌کار بررسی و مطالع در این زمینه توسط هر دستگاه و نهادی که سهمی در اجرای فعالیت‌های قرآنی دارد صورت بگیرد تا در سال 1394 تغییراتی در این زمینه دیده شود.
حشمتی بیان کرد: اگر فعالیتی در هر زمینه‌ای صورت می‌گیرد باید بعد از مدتی آثار و نتایج آن را در جامعه احساس کنیم، به اعتقاد من این امر در مجموعه قرآنی و از جمله معاونت قرآن و عترت مدنظر قرار نگرفته است.

آرزوی قرآنی برای سال آینده
وی در ادامه به تنها آرزوی قرآنی خود که آرزوی تحقق آن را در سال 1394 دارد نیز اشاره کرد و گفت: در این زمینه تنها یک آرزو دارم و آن هم اینکه مردم گفتارشان را قرآنی کنند به این معنی که چیزی خلاف قرآن کریم بر زبان نیاورند. آرزو دارم ادب قرآنی در نگاه مردم، زبان مردم و رفتار مردم که کمی سخت تر است نمایان شود.

captcha