تنها در سایۀ ژرف‌اندیشی می‌توان به ابعاد شخصیت حضرت زهرا(س) پی برد
کد خبر: 2969428
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۰
معاون شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور:

تنها در سایۀ ژرف‌اندیشی می‌توان به ابعاد شخصیت حضرت زهرا(س) پی برد

کانون خبرنگاران نبأ/ فاطمه جلالی عزیزیان: حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌احمد تقوی گفت: ابعاد شخصیت والای حضرت زهرا(س) بسیار گسترده و وسیع است که تنها در سایه تأمل و ژرف‌اندیشی می‌توان به جوانب گسترده آن حضرت پی برد.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌احمد تقوی، معاون شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور در مسجد جامع امام حسن مجتبی(ع) شهر کوهسار با اشاره به اهمیت مطالعه و تحقیق پیرامون محورهای معنوی و الاهی و مبارزات سیاسی و اجتماعی آن حضرت گفت: شخصیت ملکوتی حضرت فاطمۀ زهرا(س) نه تنها خود مبین و مفسر آیات قرآن است و نه تنها وجود او سندی زنده به عنوان پشتوانۀ عملی برای تأیید مفاهیم آن کتاب آسمانی است، بلکه عملکرد آن حضرت گاهی موجب نزول آیات قرآن شده است.

وی ادامه داد: با استناد به روایات، وجود مقدّس فاطمه زهرا(س)، حقیقت و باطن لیله‌القدر است و معرفت آن حضرت، هم طراز درک شب قدر معرفی شده است.

این مسئول در ادامه با اشاره به مقام و شخصیّت فاطمه زهرا(س) عنوان کرد: مقام حضرت صدیقه کبری(س) آن چنان والا است که رضایت و خشم حضرتش معیار رضایت و خشم پیامبر گرامی اسلام(ص) و رضایت و خشم کبریایی قرار گرفته است.

معاون شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه با اشاره به این سخن پیامبر اکرم(ص)  که فرمودند «مریم سرور زنان زمانه خویش بود، امّا دخترم فاطمه(س)، سرور همۀ زنان جهان، از آغاز و پایان آن است»، گفت: مقام و منزلت زهرای مرضیّه(س)، نه تنها بسی والاتر از مقام آسیه(س) و مریم(س) است که اوج افتخار آنان، توفیق خدمت گزاری آستان حضرت خدیجه کبری(س) به هنگام وضع حمل فاطمه زهرا(س) است.

تقوی در ادامه سخنانش در جمع مردم کوهسار اذعان کرد: از ابعاد کرامتی حضرت زهرا(س) می‌توان به پارسایی و قناعت به ثروتی اندک و امکاناتی ناچیز، در عین امکان بهره‌مندی از بالاترین امکانات را اشاره کرد؛ چرا که او دختر پیامبر اسلام(ص) است و آن حضرت مزرعه با ارزشی همچون «فدک» را به ایشان بخشیدند که در آمد خوبی داشت. همچنین حضرت علی(ع) از محل کار و تلاش خود در آمد قابل توجّهی داشتند و حضرت می‌توانستند زندگی مرفّهی برای خود و همسر و فرزندان خود فراهم آورند، امّا همۀ در آمد خود را صرف نیازمندان می‌کردند و  خود به یک زندگی بسیار سخت و پر مشقّت اکتفا می‌کردند.

تقوی یکی دیگر از ابعاد شخصیّت اجتماعی فاطمه زهرا(س) را انفاق و ایثار دانست و گفت: هنگامی که حضرت زهرا(س) و امیرالمؤمنین(ع) برای سلامتی حسنین(ع) نذر روزه کردند و بعد از بخشیدن افطاریشان در عین نیازمندی به مسکین و یتیم و اسیر در مدت سه شب پی در پی، در سورۀ دهر نازل شد و عظمت این کار بزرگ را برای همه مسلمانان تبیین کرد.

این استاد حوزه علمیه در ادامه با اشاره به بعد عبادی زندگی حضرت زهرا(س) بیان کرد: عبادت فاطمه از لحاظ کمیّت، تا بدان حد گسترده است که در لحظه لحظه زندگی او حضور و ظهور دارد. رفتار او، گفتار او، نگاه او، تلاش او، نفس کشیدن او در هر لحظه شب و روز، عبادت بود تا جایی که امام حسن مجتبی(ع) در این باره می‌فرماید «مادرم فاطمه(س) را دیدم که در شب جمعه از بستر خویش جدا شده تا طلوع خورشید مشغول عبادت، و راز و نیاز با پروردگار بود و لحظه‏اى از رکوع و سجود دست برنمى‏ داشت».

تقوی در بخش دیگری از سخنانش به یکی از ضروری‌ترین عرصه‌هایی که در آن بایستی به فاطمه زهرا(س) اقتدا کرد، اشاره کرد و آن را عرصه دفاع از حریم امامت و ولایت شمرد و گفت: حضرت صدیقه طاهره(س) در دورۀ کوتاه زندگانی خویش پس از هجران رسول خدا(ص) زیباترین جلوه پاسداری از حریم ولایت را به تصویر کشانید.

وی در ادامه تصریح کرد: حضرت فاطمه(س) مردم زمانه خویش را خوب می‌شناخت و می‌دانست آنان لیاقت عبرت‌پذیری از سخنان او و جسارت قیام به همراه او را ندارند، امّا می‌خواست برای آیندگان، ضلالت را رسوا، حقیقت را برملا و حجت را تمام کند، چنان‌که فرمود: «من با کمال دقّت و معرفت شما را از گمراهی، خذلان و تیرگى که ظاهر و باطن شما را فرا گرفته است آگاه ساختم، ولی می‌دانم که خوارید و در چنگال زبونی گرفتار. یاری نکردن وجودتان را فرا گرفته و ابر بی‌وفایی بر قلوبتان سایه گسترده. چه کنم که دلم خون است و بازداشتن زبان شکایت از طاقت بیرون. می‌گویم برای اتمام حجت بر مردمان».

تقوی در پایان افزود: فاطمه(س)، در قیام پر حماسه فرهنگی‌اش، لحظه‌ای از افشاگری و روشن‌گری‌های هدایت‌بخش خویش دست برنداشت تا به همه مسلمانان طول تاریخ بفهماند که سکوت در مقابل مهاجمان فرهنگی پذیرفتنی نیست. حضرت زهرا(س) در مقابل بدعت و تحریف اسلام، آرام ننشست، بلکه برخاست، جوشید و خروشید، افشاگری و روشنگری کرد؛ چرا که با الهام الهی و تحدیث جبرئیل از آینده خبر داشت و می‌دانست این روشنگری‌ها، عاقبت دل‌های لایقی خواهد یافت و نقش بی‌نظیری را در به ثمررسانی امامت و محقق‌سازی هدف خلقت ایفا خواهد کرد.

captcha