کودکی که روزانه در 3 محفل قرآنی حضور یافت
کد خبر: 2994904
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۷

کودکی که روزانه در 3 محفل قرآنی حضور یافت

گروه فعالیت‌های قرآنی: «حنانه خلفی» به عنوان فعال‌ترین چهره قرآنی سال ۹۳، در سالی که گذشت روزانه در دو یا سه محفل قرآنی به اجرای برنامه می‌پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در سالی که گذشت فضای رقابتی قابل توجهی را در اجرای برنامه‌های قرآنی شاهد بودیم تا جایی که بسیاری از دستگاه‌های قرآنی علاوه بر اینکه در اجرای برنامه‌ها، محافل قرآنی و مسابقات قرآن با هم رقابت داشتند در دعوت از میهمان نیز با هم رقابت می‌کردند؛ در این میان چهره قرآنی که بیش از دیگر چهره‌ها در برنامه‌ها و محافل قرآنی دیده می‌شد و در هر برنامه‌ای نامی از او برده می‌شد «حنانه خلفی» حافظ 8 ساله قرآن کریم بود تا جایی که می‌توان این حافظ خردسال را به عنوان فعال‌ترین چهره قرآنی سال 93 معرفی کرد.
حنانه خلفی، فعال‌ترین چهره‌ قرآنی سال 93 از نگاه ایکنا است. حنانه، متولد 22 آبان 1385 در تهران بوده و در سال 93 وارد 8 سالگی شد در اکثر قریب به اتفاق برنامه‌های قرآنی سال 93 حضور پیدا می‌کرد و کمتر برنامه‌ قرآنی بود که از حضور این دختر خردسال حافظ قرآن بی‌بهره باشد.


حضور این حافظ خرسال در برنامه‌های قرآنی سال 93 به قدری زیاد بود که گاهی اوقات حتی از تعداد برنامه‌های قاریان و حافظان بین‌المللی و اساتید قرآن کریم نیز فراتر می‌رفت و حنانه 8 ساله در روز به طور تقریبی میهمان سه محفل و برنامه قرآنی در سطح استانی و ملی بود تا جایی که به ناچار برای حضور در برخی از برنامه‌ها از مدرسه اجازه می‌گرفت تا آن محفل قرآنی را از دست ندهد، هرچند که از درس و مدرسه هم جا نمی‌ماند و با کمک پدر و مادر به نحوی برنامه‌ریزی می‌کرد که تکالیف مدرسه را نیز به خوبی انجام دهد.
حنانه دو خواهر و یک برادر بزرگ‌تر از خود که هر سه نیز حافظ قرآن هستند، دارد، خواهران و برادرانی که پس از ازدواج، مستقل شده‌اند و حالا حنانه که بیش از 20 سال اختلاف سنی با خواهران و برادر خود دارد، تک فرزند خانواده شده است؛ با این حال کمتر پیش می‌آید که در منزل باشد و علاوه بر برنامه‌های قرآنی شهر تهران در برنامه‌های قرآنی شهرستان‌ها و استان‌های دیگر نیز حضور پیدا می‌کند.
پدر حنانه که سال گذشته دختر خردسال خود را در تمامی برنامه‌ها و محافل قرآنی همراهی می‌کرد و حنانه را به تمامی برنامه‌هایی که دعوت می‌شد، می‌برد، می‌گوید: «دخترم حنانه در سال 93 به صورت میانگین روزانه برای حضور در سه محفل و برنامه قرآنی دعوت می‌شد، بعضی روزها یک محفل و بعضی روزها در دو یا سه محفل قرآنی شرکت می‌کردیم و حنانه به اجرای برنامه می‌پرداخت».


وی ادامه می‌دهد: «برخی روزها نیز برنامه‌های پیش از ظهر دعوت می‌شدیم که به دلیل تداخل با مدرسه حنانه، از مدیر و معلمش اجازه می‌گرفتیم تا حنانه بتواند در برنامه‌های قرآنی شرکت کند. به این دلیل که حنانه جزو شاگردان خوب مدرسه بود و تمامی تکالیف خود را به موقع انجام می‌داد و همیشه با نمرات عالی قبول می‌شد مدیر و معلم مدرسه نیز سخت‌گیری نمی‌کردند و حتی در بسیاری از مواقع حنانه را تشویق به حضور در برنامه‌های قرآنی می‌کردند».
حنانه خلفی در هر برنامه و محفل قرآنی که حاضر می‌شد به اجرای برنامه و ارائه محفوظاتش می‌پرداخت و به سوالات قرآنی حاضران در آن برنامه نیز با تسلط کامل پاسخ می‌داد تا جایی که حاضران در محافل و مسابقات قرآنی با دیدن این حافظ خردسال و تسلط وی در پاسخگویی به سوالات متعجب شده و برای اینکه از تسلط این حافظ قرآن نسبت به تک‌تک آیات و کلمات قرآن مطمئن شوند سوالات بیشتری را می‌پرسیدند و هر بار پاسخ‌های صریح‌تری را می‌شنیدند.
حنانه، در سال 93 گل سرسبد تمامی محافل و برنامه‌های قرآنی بود تا جایی که وقتی برای حضور در پشت صحنه یکی از برنامه‌های تلویزیونی «مفتاح» شبکه قرآن سیما رفته بودیم تا از آن برنامه که با حضور دانشجویان شرکت‌کننده در پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان(11 تا 14 دی‌ماه 93) گزارشی را برای انتشار در ایکنا تهیه کنیم این کودک خردسال حافظ قرآن را دیدیم و عوامل پشت صحنه این برنامه تلویزیونی با ورود حنانه می‌گفتند «حنانه دوست ما است و تقریبا هر روز میهمان یکی از برنامه‌های شبکه قرآن سیما می‌شود.»


در برنامه تلویزیونی «مفتاح» که همزمان با برگزاری پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان با حضور شرکت‌کنندگان این مسابقات از کشورهای مختلف پخش می‌شد چند نفر از حافظان شرکت‌کننده در مسابقات که در استودیوی مفتاح حضور داشتند، به ترتیب سوالات متعدد حفظ از این خردسال حافظ کل قرآن پرسیدند که «حنانه» نیز پاسخ سوالات آنها را به درستی می‌داد؛ حنانه خلفی زمانی که آیات و صفحاتی از قرآن را از حفظ برای میهمانان برنامه مفتاح می‌خواند، در کنار آن اولین و آخرین کلمه هر صفحه، شماره صفحه، جزء و... را هم می‌گفت که میهمانان خارجی برنامه از این همه هوش و استعداد این خردسال حافظ کل قرآن متعجب شده بودند و در طول برنامه او را تشویق می‌کردند.
حنانه طی حضور خود در ویژه‌برنامه مفتاح، اسامی کل سوره‌های قرآن کریم را در مدت زمان یک دقیقه قرائت کرد که این نکته نیز برای شرکت‌کنندگان پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان بسیار جالب بود و آنها تمایل داشتند که حنانه هنوز در استودیو بماند و برای آنها از حفظ قرآن بخواند.


اما حضور حنانه در محافل و برنامه‌های قرآنی تنها محدود به برنامه‌های شبکه قرآن سیما نمی‌شد و حنانه در برنامه‌های متعدد قرآنی دستگاه‌ها و نهادها نیز حضور فعالی داشت تا جایی که هر یک از دستگاه‌های قرآنی که مسابقه یا محفل قرآنی برگزار می‌کردند پای ثابت خود در برگزاری این محافل را حنانه قرار می‌دادند و اگر یک مخاطب عام در روز برحسب اتفاق به چند محفل قرآنی می‌رفت در هر یک از برنامه‌ها، این کودک خردسال حافظ قرآن را می‌دید.
اختتامیه چهاردهمین دوره طرح «قرآن، کتاب زندگی» رادیو قرآن، اختتامیه مسابقات قرآن سازمان‌های آتش‌نشانی کشور، اختتامیه دومین دوره مسابقات قرآن ویژه جلسات قرآن شهر تهران، مراسم آغاز ترم دهم مدرسه تخصصی قرآن کریم پیامبر اعظم(ص)، هشتمین دوره مسابقات قرآن دارالقرآن امام علی(ع)، اختتامیه جشنواره الحافظون، اختتامیه جشنواره قرآنی شمسه و... برخی از برنامه‌های قرآنی سال 93 بودند که حنانه در این برنامه‌ها به عنون میهمان ویژه دعوت بوده و اجرای برنامه قرآنی و به ارائه محفوظات خود پرداخته است.
سازمان قرآن و عترت بسیج محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ نیز در طول سال 93 محافل و برنامه‌های متعدد قرآنی برگزار می‌کرد که حنانه خلفی در قریب به اتفاق این برنامه‌ها حضور داشته و به ارائه محفوظات خود می‌پرداخت.


حنانه نه تنها حضور پررنگی در برنامه‌های قرآنی شهر تهران داشت و پا به پای قاریان و حافظان بین‌المللی قرآن و اساتید قرآن کریم در محافل قرآنی حاضر می‌شد بلکه در محافل قرآنی دیگر استان‌ها و شهرستان‌ها نیز حضور پیدا می‌کرد؛ اصفهان، شیراز، چابهار، کیش، عسلویه، دزفول، قم، کرج و... برخی استان‌هایی بوده‌اند که حنانه برای اجرای برنامه در سال 93 به همراه خانواده خود به آنها سر زده است.
اما حضور فعال‌ترین چهره قرآنی سال 93 در محافل قرآنی تنها محدود به برنامه‌های قرآنی نمی‌شد و این حافظ خردسال در رقابت‌های قرآنی سالی که گذشت نیز حضور فعالی داشت و چندین رتبه در رقابت‌های قرآنی به دست آورد.
کسب رتبه اول رشته حفظ کل قرآن در مسابقات استان تهران و دنبال آن آمادگی برای شرکت در مسابقات کشوری قرآن شکوفه‌ها، کسب رتبه دوم رشته حفظ کل مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)، کسب رتبه اول در مسابقات قرآنی مدهامتان، کسب رتبه اول در جشنواره قرآن و عترت وزارت ارشاد و... از جمله افتخارات این حافظ خردسال در سال 93 بوده است.
نام حنانه خلفی در سال 93 فقط در محافل و مسابقات قرآنی شنیده نشد و نقطه اوج فعالیت این حافظ خردسال آنجا به اوج خود رسید که وی روز شنبه، 23 اسفندماه در آستانه فرارسیدن سال 94، به دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان رفت و در آن دیدار که به همراه پدر و مادرش بود یک دستگاه خودرو پراید از رئیس جمهور هدیه گرفت و همین امر موجب شد تا حنانه برای یک روز کامل سوژه خبری تمامی شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی و روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها شود و بعد از مدت‌ها، نخستین رویداد بخش‌های خبری رسانه ملی و تیتر یک روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها به قرآن و یک حافظ قرآن خردسال اختصاص پیدا کند.

captcha