نقطه مثبتی در عملکرد نظام بانکی ایران در سال ۹۳ وجود ندارد
کد خبر: 3001243
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۹
الله‌وردی دهقانی:

نقطه مثبتی در عملکرد نظام بانکی ایران در سال ۹۳ وجود ندارد

گروه اقتصاد: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: نمی‌توان عملکرد مثبتی برای سیستم بانکی ایران در سال ۹۳ متصور شد؛ چراکه این سیستم در زمینه وام ازدواج جوانان، صنعت، کشاورزی و ... هیچ‌گونه عملکرد مثبتی نداشته است.

الله‌وردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن‌ (ایکنا)، در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت عملکرد نظام بانکی کشور در سال 93 اظهار کرد: بیشتر مشکلات اقتصاد ما ناشی از عملکرد نظام بانکی است و درصد سود بالای بانکی یکی از مهمترین این مشکلات است که در هیچ جای دنیا در چنین وضعیتی قرار ندارد.

لزوم یکسان‌سازی نرخ‌های سود بانکی

وی ادامه داد:‌ به همین دلیل است که بنده معتقدم این نظام بانکی باید اصلاح شود تا منابع بانکی به سمت تولید برود. امروزه بانک به عنوان یک بنگاه عمل می‌کند؛ در حالی‌که باید نقش تأمین کننده مالی را داشته و به عنوان رقیب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی وارد فعالیت نشود.

دهقانی تأکید کرد: اکنون در بانک‌های خصوصی و دولتی بین 20 تا 30 درصد سود دریافت می‌شود که اولا چنین وضعیتی نباید وجود داشته و نرخ سودهای بانکی باید یکسان شود و همچنین نرخ سودهای بانکی باید بسیار کاهش پیدا کند؛ چراکه در بسیاری از کشورها نرخ سود بانکی بسیار کمتر از شرایط کنونی ایران در است.

عملکرد منفی نظام بانکی در سال 93

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس  ادامه داد: با وجود وضعیت کنونی، یکی از عوامل اصلی معضلات اقتصادی کشور نظام بانکی است که هیچ گام مؤثری برای تأمین مالی و نقدینگی بخش صنعت از جانب آن انجام نشده است و این موضوع نیازمند یک تصمیم‌گیری جدی از جانب مسئولان اقتصادی است.

نماینده ورزقان در خانه ملت در پایان عنوان کرد: با وجود شرایط کنونی نمی‌توان عملکرد مثبتی برای این سیستم بانکی در سال 93 متصور شد؛ چراکه سیستم بانکی در زمینه وام ازدواج جوانان، صنعت، کشاورزی و ... هیچ‌گونه عملکرد مثبتی نداشته است.

مطالب مرتبط
captcha