کارکردهای همراهی مردم و کارگزاران از نگاه قرآن/ وظیفه جامعه قرآنی در سال جدید چیست؟
کد خبر: 3013796
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۰
لاله افتخاری تشریح کرد:

کارکردهای همراهی مردم و کارگزاران از نگاه قرآن/ وظیفه جامعه قرآنی در سال جدید چیست؟

گروه سیاسی: رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس با اشاره به کارکردهای همراهی مردم و مسئولان از نگاه قرآن کریم، به تشریح وظیفه جامعه قرآنی در سال جدید پرداخت.

لاله افتخاری، رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به انتخاب عنوان «دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی» از سوی رهبر معظم انقلاب برای سال جاری، آیه «هُوَ الَّذِیَ أَیَّدَکَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِینَ ﴿ سوره مبارکه انفال آیه 62)» را یادآور شد و گفت: خداوند خطاب به پیامبری که می‌خواهد برای اولین‌بار جامعه مدنی را ایجاد کند که در آن مردم‌سالاری دینی به طور کامل محقق شود، نه تنها حمایت خود را اعلام می‌کند، بلکه به رسول‌الله می فرماید که بوسیله مؤمنین نیز حمایت خواهی شد.

وی افزود: این نکته بیان می کند که در چنین جامعه‌ای با آن مختصات، مردم و مسئولان نقش دارند؛ در واقع حلقه خدمت به نظام و خدمت به مدیریت جامعه توسط مردم و مسئولان کامل می‌شود و اگر این همکاری وجود نداشته باشد، جامعه به کمال نمی‎رسد.

رئیس فراکسیون قرآن مجلس با یادآوری فریضه امر به معروف و نهی از منکر، اظهار کرد: مردم در جامعه دینی هم حق دارند و هم وظیفه؛ امر به معروف و نهی از منکر نیز فریضه‌ای دوسویه است که هم از سوی مردم و هم مسئولان باید دنبال شود.

منتخب مردم تهران در مجلس با یادآوری اینکه در جامعه دینی مردم انتخابگر، ناظر و پشتیبان مسئولان هستند و مسئولان نیز از آن سو خدمتگزار هستند، یادآور شد: این خدمتگزاری و پشتیبانی همه حوزه‎ها به ویژه حوزه فرهنگی را شامل می‌شود.

افتخاری اضافه کرد: فرهنگ دینی و حکومت دینی، روابط بین مسئولان و مردم را براساس کرامت و برادری ترسیم می‌کند؛ در عهدنامه مالک درباره رابطه بین والی و رعیت آموزه‎های زیادی وجود دارد و تأکید شده که همه صنوف در چنین جامعه‌ای با یکدیگر روابط تعریف شده‎ای داشته باشند.

این نماینده مجلس با اشاره به هجمه‎های فرهنگی به کشور و تهدیدات فضای مجازی، یادآور شد: باید با همدلی و همراهی مردم و مسئولان این تهدید به فرصتی طلایی تبدیل شود.

رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس در بخش دیگری از این گفت‎وگو با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب بر نقش مردم در حوزه‎های مختلف تأکید ویژه‎ای دارند، وظیفه جامعه قرآنی به ویژه مؤسسات قرآنی مردم‎نهاد در سال «دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی» را یادآور شد و گفت: در سال 93 در شورای توسعه پیگیری‎های زیادی انجام شد و قرارگاهی که برای تشکل‎های مردمی قرآنی لازم بود، ایجاد شد و بودجه 15 میلیاردی نیز به آنها تخصیص یافت.

وی تأکید کرد: مسئولان در سال جدید در حوزه فعالیت‎های قرآنی مسئولیت سنگینی به عهده دارند و باید با حمایت و نظارت بر فعالیتهای قرآنی به ویژه مؤسسات قرآنی مردم‎نهاد از ظرفیت آنها در جهت گسترش فرهنگ قرآنی استفاده کنند و از طرف دیگر این مؤسسات نیز باید همه ظرفیت و توان خود را برای خدمت به نظام و دولت بکار گیرند تا با این تعامل در جهت دولت جهانی قرآنی قدم بردارند.

افتخاری در بخش پایانی سخنان خود با تسلیت ایام فاطمیه، یادآور شد: با توجه به اینکه شهادت حضرت زهرا(س) و تولد ایشان در اولین ماه سال قرار دارد و در پایان سال نیز مجدد شهادت این بانوی بزرگوار را داریم، امیدواریم که سبک زندگی فاطمی محور همه فعالیت‎ها قرار گیرد و همگان ولایتمداری و دفاع از حق را حضرت صدیقه کبری(س) الگو بگیرند.

captcha