ضرورت کاهش نرخ سود بانکی متناسب با کاهش تورم
کد خبر: 3103327
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۹
عضو هیئت‌علمی مؤسسه امام خمینی(ره) عنوان کرد:

ضرورت کاهش نرخ سود بانکی متناسب با کاهش تورم

گروه اقتصاد: حجت‌الاسلام والمسلمین رجایی‌‌رامشه اظهار کرد: با توجه به اینکه افزایش تورم باعث افزایش نرخ سود بانکی شد اکنون به دلیل کاهش تورم، نرخ سود بانکی هم باید کاهش پیدا کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم رجایی‌رامشه، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در پاسخ به پرسشی درباره مؤلفه‌های تعیین نرخ سود بانکی اظهار کرد: آنچه که در بانک‌های متعارف و غیراسلامی مرسوم است این است که نرخ بهره‌ای که در آنجا وجود دارد مرکب از نرخ حقیقی بهره و نرخ تورم است و نرخ حقیقی از بازده سرمایه تعیین می‌شود.

نقش تورم در تعیین نرخ سود

وی ادامه داد: آنچه مسلم است این است که نرخ تورم، هم بر روی نرخ سود بانکی و هم نرخ بهره بانک‌های ربوی می‌تواند اثرگذار باشد و یقینا از اساسی‌ترین عوامل است و این امر مهم باید، در صورتی‌که نرخ تورم بالا باشد، هم در سمت سپرده‌گذاران که باید قدرت خرید پول آنها حفظ شود و هم در جانب تسهیل‌گیرندگان و حتی خود بانک باید مورد توجه قرار گیرد.

حجت‌الاسلام رجایی تأکید کرد: با این اوصاف، نرخ تورم در تعیین نرخ سود نقش مؤثری دارد دارد و لذا با توجه به نرخ تورمی که الان از طریق بانک مرکزی و مرکز آمار اعلام شده است به همان دلیل که قبلا نرخ سود بانکی ارتقا پیدا کرد با همان استدلال، اکنون باید کاهش پیدا کند و به سمت و سوهایی که با نرخ تورم مطابقت داشته باشد، برود.

ضرورت کاهش سود بانکی در راستای رونق اقتصادی

وی افزود: این واقعیتی است که باید اتفاق بیفتد اما علاوه بر این، نکته مهمی که مطرح است این است که ما اگر بخواهیم براساس اقتصاد مقاومتی، تولید داخل را فعال کنیم و اجازه دهیم تولید در داخل صورت گیرد، به طور طبیعی، چه نرخ بهره و چه نرخ سود، هردو جزء هزینه‌های مؤسسات تولیدی محسوب می‌شود و باید این هزینه‌ها کاهش پیدا کند.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، ادامه داد: لذا این امر باید مورد توجه قرار گیرد که اگر می‌خواهیم برای ارتقای سطح تولید در داخل تلاش کنیم باید هزینه‌های تولید را کاهش دهیم و یکی از هزینه‌های تولید، نرخ سود بانکی است؛ بنابراین براساس حساب هزینه فرصت و هزینه‌های جاری مؤسسات پولی، ما باید برای کاهش نرخ سود بانکی در راستای رونق اقتصادی تلاش کنیم.

لزوم کاهش نرخ سود متناسب با کاهش تورم

وی تأکید کرد: حداقل کسانی‌که مالک هستند و نیاز به تسهیلات بانکی ندارند، وقتی نرخ سود سیستم بانکی بالا باشد هزینه فرصت سرمایه آنها کاهش پیدا می‌کند و آنهایی هم که نیازمند تسهیلات بانکی هستند و با تسهیلات بانکی می‌توانند مؤسسات تولیدی خود را اداره کنند، به طور طبیعی هزینه‌های جاری آنها بالا می‌رود.

حجت‌الاسلام رجایی‌رامشه در پاسخ به این پرسش که آیا در بانکداری اسلامی هم وضعیت به همین گونه است؟ اظهار کرد: طبیعی است که در بانکداری اسلامی هم همین‌گونه است و نظام بانکی ما هم تاکنون به این شکل عمل کرده است. حال موضوع مهم، این است که همانگونه که با استدلال به افزایش تورم، برای حفظ  قدرت خرید صاحبان سپرده‌ها، استدلال کردند که باید نرخ سود بانکی ارتقا پیدا کند اکنون که تورم بر طبق گفته بانک مرکزی و مرکز آمار ایران کاهش پیدا کرده است، باید نرخ سود بانکی هم کاهش پیدا کند.

مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
-
|
۱۳۹۴/۰۱/۱۹ - ۱۲:۵۰
0
0
رونق اقتصادی ایران نیاز به مدیران با لیاقت دارد نیاز به رقابت دارد وقتی قیمت پراید در ایران گران تر از خارج از کشور است وقتی تولیدکننده روغن پالم داخل لبنیات می ریزد و.....
به جای رسیدگی به نرخ سود بانکی به اینها برسید بهتر است و زودتر جواب می دهد
captcha