هزینه‌های بالای مصلای تهران و همکاری شهرداری؛ دلایل انتخاب باغ‌موزه دفاع مقدس
کد خبر: 3176875
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵
حشمتی اعلام کرد:

هزینه‌های بالای مصلای تهران و همکاری شهرداری؛ دلایل انتخاب باغ‌موزه دفاع مقدس

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس بیست‌وسومین نمایشگاه قرآن با اشاره به اینکه هزینه بالا یکی از مهم‌ترین دلایل برپا نشدن نمایشگاه قرآن در مصلای تهران بوده است گفت: از سوی دیگر همکاری خوب شهرداری تهران و در اختیار گذاشتن باغ‌موزه دفاع مقدس باعث این انتخاب شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به قطعی بودن برپایی نمایشگاه قرآن در باغ‌موزه دفاع مقدس در مورد دلایل این انتخاب گفت: شهرداری تهران برای برپایی نمایشگاه تهران در این مکان، آمادگی بسیار خوبی از خود نشان داد و با توجه به این استقبال تصمیم گرفته شد تا نمایشگاه قرآن امسال نیز برای دومین سال پیاپی در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شود.

دلایل منتفی شدن مصلی
وی در پاسخ به سؤالی در مورد علل منتفی شدن مصلای تهران به عنوان میزبان نمایشگاه قرآن، افزود: هزینه‌هایی که برای مهیا کردن مصلای تهران برای برپایی نمایشگاه قرآن اعلام شده بود بالا بود و همین هزینه اگر صرف برپایی نمایشگاه در جای دیگر می‌شد کافی بود و اگر مصلی به عنوان میزبان انتخاب می‌شد عملاً پولی برای ما باقی نمی‌ماند.
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سؤال که تنها دلیل انتخاب نشدن مصلای تهران به عنوان میزبان نمایشگاه قرآن بحث هزینه بوده است، گفت: با توجه به اینکه شهرداری همکاری خوبی برای در اختیار گذاشتن باغ موزه داشت،‌ این مکان انتخاب شد و این همکاری‌ها است که تعیین‌کننده نهایی است.

اعتقاد راسخ بر برپایی نمایشگاه در صورت داشتن محتوای جدید
حشمتی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد گفته‌هایش در گفت‌وگوهای قبل در مورد برگزار نشدن نمایشگاه قرآن در صورت تولید نشدن محتواهای جدید، ‌اظهار کرد: من هنوز بر این اعتقاد هستم که نمایشگاه قرآن در صورتی باید برگزار شود که محتوای جدید تولید شود، ما همچنان بر سر پیمان خود هستیم اما رسانه‌ها هستند که بر سر پیمان خودشان نیستند. پیگیری‌ رسانه‌ها که اصرار بر برپایی نمایشگاه قرآن داشتند باعث شد تا این نمایشگاه امسال برگزار شود.

پیگیری رسانه‌ها و نقش آنها در برپایی نمایشگاه
رئیس بیست و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با تأکید بر اینکه صحبتی که قبلاً شده است یک حرف اصولی و منطقی بوده است، گفت: از این حرف اصولی هم اتفاقاً استقبال شد. اگر محتوای خوبی نباشد برپایی نمایشگاه قرآن اسراف کردن هزینه‌ها است،‌ کسی اسراف شدن هزینه‌ها را نمی‌بیند اما رسانه‌ها برگزار نشدن نمایشگاه قرآن را بزرگنمایی می‌کنند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان این برداشت را داشت که برپایی نمایشگاه قرآن با وجود تولید نشدن محتوای جدید،‌ برخلاف میل شما بوده است، گفت:  نه خیر این گونه نیست، باید قبول کنیم و تلاش کنیم تا آن تحولی که مد نظر بوده است، محقق سازیم، ما انسان‌هایی مبنایی هستیم و نمی‌آییم حرف‌های اصولی را با فضاسازی اعلام کنیم.

تلاش برای ایجاد تحول
معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد تصریح کرد: تلاش می‌کنیم تا این تحول را به وجود بیاوریم و به عنوان نمونه موضوع تحول را به همه کمیته‌ها اعلام خواهیم کرد. نمایشگاه باید دستاوردهای یکساله را به نمایش بگذارد، اگر در یکسال گذشته دست آورد جدیدی نداشته‌ایم چه چیزی را باید به نمایش بگذاریم، این سؤال مهمی است که باید به آن پاسخ داده شود. ما تحول را ایجاد خواهیم کرد اما این طبیعی نیست و هزینه‌های بیشتری را به همراه خواهد داشت.

مؤسسات محتوای جدید تولید کنند
وی بیان کرد: 2000 موسسه قرآنی که فعالیت دارند باید به گونه‌ای عمل کنند که بخشی از محتوای نمایشگاه قرآن مربوط به تولیدات جدید و به روز آنها باشد. امسال تلاش داریم تا 30 درصد محتوای امسال متحول شده باشد.

دو برابر کردن فضای مسقف
حشمتی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود در مورد انتقاداتی که در مورد میزبانی باغ موزه دفاع مقدس از دوره گذشته نمایشگاه قرآن مطرح بود و اینکه امسال نیز این مکان به عنوان میزبان انتخاب شده است، خاطرنشان کرد: امسال تلاش داریم تا با همکاری شهرداری تهران و مدیریت باغ موزه مقدار فضای مسقف را دو برابر میزان سال گذشته در نظر بگیریم.
وی افزود: علاوه بر این در فضای باز نیز تمهیداتی را برای مجتمع و متمرکز کردن فضا انجام خواهیم داد تا بحث گرمایش و سرمایش نیز بهتر از سال گذشته شود. با توجه به اینکه امسال مقداری زودتر فعالیت‌ را آغاز کرده‌ایم زیرساخت‌ها آمادگی بیشتری خواهند یافت و مردم نیز با آشنایی بیشتری به بازدید از نمایشگاه قرآن خواهند پرداخت.
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: باغ موزه دفاع مقدس فضا و امکانی است که در شهر تهران قرار دارد و باید از آن استفاده شود نباید همه فعالیت‌ها را متمرکز در یک مکان کنیم بلکه باید فضاهایی همچون باغ موزه را نیز مورد توجه قرار دهیم.
رئیس بیست و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در ادامه با اشاره به اینکه مردم مناطق مختلف تهران به چنین نمایشگاهی نیاز دارند، گفت: تلاش شد تا در چهار نقطه شهر تهران چنین نمایشگاهی برپا شود اما توان آن وجود نداشت، ‌در ابتدا که بوستان ولایت به عنوان گزینه مطرح شد برای این بود که مردم مناطق جنوب تهران نیز استفاده‌هایی از نمایشگاه قرآن ببرند.

نمایشگاه قرآن 30 روزه است

وی در ادامه در مورد زمان و مدت برپایی نمایشگاه قرآن، افزود: هنوز ریز برنامه‌ها مشخص نشده است اما تأکید شهرداری بر 30 روزه بودن نمایشگاه است که باید دید در نهایت چگونه پیش خواهد رفت و به احتمال زیاد تا پایان ماه مبارک رمضان برپا خواهد بود.

تغییرات نمایشگاه قرآن
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه در مورد تغییرات این دوره از نمایشگاه قرآن، تصریح کرد: با توجه به مشارکت بیشتر شهرداری در این بخش امسال در  بخش فروش چهار بازارچه در نظر گفته شده است که عبارت از بازارچه عفاف و حجاب،‌ بازارچه تغذیه و شیرینی‌های ویژه ماه مبارک رمضان، بازارچه کتاب و نرم‌افزار است.
وی در پایان با اشاره به اینکه جلسات مربوط به نمایشگاه بیست و سوم از بعد از نمایشگاه بیست و دوم شروع شده بود، گفت: تاکنون بیش از 30 جلسه خوب در این زمینه داشته‌ایم، هنوز حکم‌های مسئولان کمیته‌ها ابلاغ نشده است و با کمک شهرداری این حکم‌ها ابلاغ خواهد شد.

captcha