مصحف دانشجویی آماده عرضه در نمایشگاه کتاب/ ارائه قرآن پالتویی با قلم نوری
کد خبر: 3183245
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷
بابایی اعلام کرد:

مصحف دانشجویی آماده عرضه در نمایشگاه کتاب/ ارائه قرآن پالتویی با قلم نوری

گروه ادب: مدیر اجرایی و ارتباطات مرکز طبع و نشر قرآن درباره محصولات قرآنی این مرکز برای ارائه در نمایشگاه کتاب تهران عنوان کرد: قرآن حکیم دانشجویی که به تازگی آماده شده، به عنوان فاخرترین اثر مرکز در نمایشگاه ارائه می‌شود.

محمد بابایی، مدیر اجرایی و ارتباطات مرکز طبع و نشر قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، درباره محصولات این مرکز که در نمایشگاه کتاب تهران ارائه می‌شود، گفت: از جمله کارهای شاخصی که داریم، قرآن حکیم دانشجویی است که در نمایشگاه کتاب عرضه خواهیم کرد. از حدود یک ماه و نیم پیش این مصحف آماده شده است و با وجود اینکه این مصحف را در برخی اماکن ارائه کرده‌ایم، ولی عرضه اصلی این قرآن در نمایشگاه کتاب تهران انجام می‌شود.
وی در ادامه این مطلب اعلام کرد: کارهای مقدماتی آن دارد انجام می‌شود و تبلیغات خوبی برای آن صورت گرفته است. به نظر می‌رسد این کار هم از نظر متن قرآن، فونت و قلم رایانه‌ای که قلم جدید ماست و برای اولین بار استفاده شده و شکل و شمایل زیبایی از نظر هنری دارد منحصر به فرد باشد و هم از این منظر که ترجمه مرکز به صورت دورنویس آماده کرده‌ایم که درشت‌تر و خواناتر شده است.
بابایی افزود: شرح آیات از جهت محتوا کاملاً منطبق با دغدغه‌ها و سؤالات دانشجویان است و قلم آن نیز بسیار روان و دقیق از نظر علمی است که با طبع دانشجو سازگاری دارد. ضمن اینکه موضوعاتی که در این مصحف تعریف شده‌اند به سه مؤلف سپرده شده‌اند.
صفحه‌آرایی دوستونی قرآن دانشجویی
وی در توضیحات بیشتر در این باره گفت: در این مصحف در حوزه تخصصی دانشجویی به شرح و توضیح آیات پرداخته است. همین تنوع باعث شده است که کار جذاب‌تر شود و هر کس در حوزه تخصصی خیلی خوب از عهده موضوعات درآید و بتواند موضوعات را تبیین کند.
به گفته بابایی، در صفحه‌آرایی نیز کار مطلوبی که انجام شده است این که شرح آیات را دوستونی چیده‌ایم و باعث شده است که تمرکز چشم روی خط بیشتر شود تا مطالب را راحت‌تر پیگیری کند. ضمن اینکه برای آن هم یک تیتر کلی و اصلی داریم و هم چند تیتر ریز و جزئی. که تیتربندی هم تنوعی به صفحه داده است و حوصله خواننده را بیشتر می‌کند که هر کسی به صفحه نگاه می‌کند، یک تیتر حداقل برایش جذاب باشد و آن بخش را قطعاً مطالعه کند.
وی همچنین اظهار کرد: بر این اساس این امکان وجود دارد که هر کس بر اساس دغدغه و سؤال خودش، شرح آیات را مطالعه کند. انتهای آن نیز فهرست موضوعی آمده است و در حدود 40 موضوع کلی و 116 موضوع جزئی مطالب دسته‌بندی شده است.
عرضه نخستین بار قرآن دانش‌آموزی در نمایشگاه کتاب
مدیر اجرایی مرکز طبع و نشر یادآور شد: این اثر فاخر مرکز طبع و نشر است که در نمایشگاه عرضه خواهد شد و در کنار آن نیز قرآن حکیم دانش‌آموزی نیز که سال‌های قبل عرضه می‌شد برای اولین بار در نمایشگاه کتاب ارائه می‌شود.
بابایی افزود: کار دیگری که مرکز برای نمایشگاه دارد، قرآن پالتویی است که ابتکار مرکز طبع و نشر طی هشت سال پیش بود که صفحه‌بندی و مدل آن را ابداع کرد و به چاپ و توزیع آن پرداخت و بعد از مرکز دیگر سازمان‌ها به این اقدام پرداختند.
وی درباره تهیه قلم نوری این قرآن توضیح داد: به نظر مرکز رسید که این قرآن را با قلم نوری تولید کنیم و این کار انجام شد و امیدواریم در ایام نمایشگاه کتاب، قرآن پالتویی با قلم نوری یا هوشمند قرآنی توزیع شود. ویژگی این قرآن این است که بسیار خوش‌دست، سبک و با کاغذ نازک و مناسب است و قلم آن هم محتوای خوبی دارد.
ویژگی‌های قلم نوری قرآن پالتویی
بابایی درباره دیگر ویژگی‌های این قرآن گفت: از ترتیل اساتید ایرانی سعی کرده‌ایم در این قلم استفاده کنیم، به جای اینکه به سراغ قاریانی برویم که اغلب آنها عربستانی هستند و خواندن آنها از نظر فن و اصول قرائت و قواعد چه بسا مطلوب اساتید ایرانی نیست.
وی با بیان اینکه ترتیل 10 استاد ایرانی روی قلم نوری بارگذاری شده است که ترتیل آنها در سال‌های قبل تولید، تقطیع و تصحیح شده است، عنوان کرد: ترجمه‌های مطلوب فارسی را روی این قلم بارگذاری کردیم. همچنین صوت برخی از ادعیه را روی این کار بارگذاری کردیم.
مدیر اجرایی مرکز طبع و نشر با بیان اینکه این قرآن به همراه قلم آن، بسته قرآنی بسیار خوب و قابل استفاده برای مخاطبان شده است، ادامه داد: قلم این قرآن کاملاً بومی و ایرانی و با دقت و صحت بارگذاری و تهیه شده است. تلاش شده است فایل‌هایی بارگذاری شود که از نظر خواندن صحیح باشد و مشکل فنی نداشته باشد.

captcha