رسالت اصلی نمایشگاه بین‌المللی قرآن از دیدگاه پیشکسوت قرآنی
کد خبر: 3183332
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷

رسالت اصلی نمایشگاه بین‌المللی قرآن از دیدگاه پیشکسوت قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: استاد و پیشکسوت قرآنی به بیان رسالت اصلی نمایشگاه بین‌المللی قرآن پرداخت و توصیه‌هایی را در این باب مطرح کرد.

عباس سلیمی، استاد و پیشکسوت قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه نمایشگاه بین‌المللی قرآن برگی زرین از شناسنامه قرآنی و سند هویت قرآنی ایران اسلامی است، گفت: این نمایشگاه، علاوه بر زمینه‌سازی به منظور ارائه زیبایی‌ها و جلوه‌های هنری جذاب قرآن کریم، مسئولیت مهم‌تری در سوق دادن جامعه به سوی «تلاوت همراه با تدبر و منتهی به عمل قرآنی» دارد.
عضو هیئت امنای سازمان دارالقرآن الکریم افزود: سازمان‌ها، نهادها و موسسات قرآنی دلسوز و تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی علاقه‌مند و خدمتگزار به قرآن، یک مسئولیت الهی و اخلاقی در قبال برگزاری موفق نمایشگاه بین‌المللی قرآن دارند که باید این مسئولیت را به خوبی دنبال کنند.
این پیشکسوت قرآنی ادامه داد: تدبیر و تلاش صادقانه برگزارکنندگان نمایشگاه بین‌المللی قرآن در طول سنوات گذاشته و برپایی 22 دوره موفق نمایشگاه، جای قدردانی از وزارت ارشاد دارد، هرچند که این رضایت‌مندی منافاتی با ضرورت برنامه‌ریزی دقیق با هدف ارتقای کمیت و کیفیت نمایشگاه ندارد. می‌توان با حفظ اصول ثابت و ضروری در برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن شاهد تحول و نوآوری در بخش‌های گوناگون شد.

فضای کاملاً جداگانه‌ای به نمایشگاه قرآن اختصاص یابد
معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) درباره مکان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن اظهار کرد: با توجه به اینکه محل باغ موزه دفاع مقدس با همکاری قابل تحسین شهرداری تهران در اختیار نمایشگاه بین‌المللی قرآن قرار می‌گیرد، بهتر است به‌ گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که ضمن عدم تداخل سایر برنامه‌های فرهنگی با برنامه نمایشگاه، فضای کاملا جداگانه‌ای برای این امر اختصاص پیدا کند.
وی ابراز امیدواری کرد که هر چه زودتر مکان مستقل و ویژه‌ای همانند آنچه که در تپه‌های عباس‌آباد در دست احداث و تکمیل است برای مکان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن اختصاص پیدا کند.
خادم القرآن، دستیابی به نتایج بهتر و ایجاد سهولت برای بازدید علاقه‌مندان با گرایش‌های متفاوت را نیازمند طراحی و استقرار بخش‌های مختلف نمایشگاه به صورت موضوعی و محتوایی دانست و گفت: در برپایی نمایشگاه باید از اخلاص، صفا و سادگی در دکوراسیون و پرهیز جدی از هزینه‌های غیرضروری، اسراف، تجمل، تشریفات زائد غافل نشویم و البته هرگونه عملی که با روح اقتصاد قرآنی در مغایرت بوده و یا اصول اقتصاد مقاومتی را نادیده بگیرد، انجام ندهیم.
سلیمی با اشاره به اینکه در طول سنوات گذاشته، بخش‌های متنوعی فعالیت داشته‌اند که اصولا در نمایشگاه بعدی نیز قابلیت ارائه خواهند داشت، گفت: محورهایی مانند؛ تبیین سبک زندگی اسلامی و قرآنی(به ویژه با استفاده از شیوه انتقال مفاهیم قرآنی)، موضوع «کودک و نوجوان» به نحوی که نوجوانان با خاطره خوشی نمایشگاه را ترک کنند، استقرار ایستگاه‌هایی با عنوان «قرآن بخوانید، جایزه بگیرید» و استقرار ایستگاه‌هایی در مورد آموزش و تصحیح قرائت نماز و تجوید می‌تواند در پیشبرد اهداف نمایشگاه مؤثر باشد.

حمایت بیشتر از تولیدکنندگان محصولات فرهنگی و قرآنی
وی برپایی غرفه‌هایی با حضور و نظارت روحانیون کارشناس برای پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی و ارائه مشاوره به مردم به ویژه جوانان، تقویت بخش بین‌الملل، حمایت بیشتر از تولیدکنندگان محصولات فرهنگی و تولیدات قرآنی، حمایت ویژه از آثار فاخر پژوهشی در زمینه قرآن، توجه به بحث قرآن و خانواده و اجرای تئاتر با مضامین قرآنی را از دیگر برنامه‌هایی دانست که می‌تواند در جهت ارتقابخشی به فعالیت‌های نمایشگاه بین‌المللی قرآن موثر باشد.
سلیمی، نمایش و پخش فیلم‌های سینمایی و تله‌فیلم‌های دارای موضوع قرآنی، قصه‌گویی برای نونهالان با محوریت داستان‌های قرآنی، معرفی ابعاد و زوایای انقلاب قرآنی ایران، بیان آثار و برکات و نعمات ناشی از شکل‌گیری انقلاب اسلامی، معرفی شهدای راه قرآن و ارائه فرازهای برجسته وصایای شهدا و برپایی باشکوه محافل انس با قرآن را از برنامه‌های ضروری در نمایشگاه بین‌المللی قرآن دانست.
وی، توجه ویژه به برنامه اذانگاهی(تلاوت، اذان و...)، اقامه باشکوه نماز جماعت، برگزاری نشست‌های تخصصی با موضوعات کاربردی روز و فضاسازی تبلیغاتی در مسیر و محوطه نمایشگاه با آیات و روایات اخلاقی را از دیگر مواردی معرفی کرد که در توسعه کیفی نمایشگاه قرآن بسیار موثر خواهد بود.

پرداختن به دو مفهوم «دشمن‌شناسی» و «دشمن‌ستیزی» از منظر قرآن
این پیشکسوت قرآنی عنوان کرد: تبیین دو مفهوم مهم «دشمن‌شناسی» و «دشمن‌ستیزی» از منظر قرآن کریم، معرفی سیمای تابناک اسلام و افشای چهره منفور داعش و سایر جنایات تروریستی که موجبات بدبینی جهانیان را به قرآن و مکتب اهل بیت(ع) فراهم کرده‌اند از دیگر مواردی است که می‌تواند از هم‌اکنون مورد مطالعه، بررسی و تحقیق قرار گرفته و در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی قرآن اجرایی شود.
وی در ادامه گفت: ایجاد بخشی با عنوان «قرآن و کتب آسمانی» یا «قرآن و سایر ادیان» براساس یک برنامه‌ریزی دقیق و مدون می‌تواند ضمن هماهنگی و دعوت از اساتید برجسته این حوزه به تشریح و تبیین آیات مربوطه در قرآن و مطالب مورد استناد موجود در کتب آسمانی بپردازد و باب جدیدی را در مقوله ارتباط قرآنی با پیروان سایر ادیان باز کند.
سلیمی در این بخش از سخنان خود به بیان توصیه‌هایی برای هر چه بهتر برگزار شدن این دوره از نمایشگاه بین‌المللی قرآن پرداخت و اظهار کرد: از مدیران و برگزارکنندگان نمایشگاه بین‌المللی قرآن انتظار می‌رود با یک برنامه‌ریزی دقیق، زمینه حضور سهل و آسان بازدید‌کنندگان را فراهم کنند که این امکانات شامل؛ تدارک امکانات لازم، پیش‌بینی وسایل نقلیه مناسب، در نظر گرفتن پارکینگ مناسب، اطلاع‌رسانی شایسته، ایجاد زمینه لازم برای ارائه خدمات در صحن نمایشگاه می‌شود، چرا که این کار از مصادیق خدمت به ساحت مقدس قرآن به شمار می‌رود.

زمینه بازدید کودکان و نوجوانان از نمایشگاه بین‌المللی قرآن فراهم شود
وی ادامه داد: توصیه دیگر را به پدران، مادران، مدیران و معلمان دارم که بتوانند با برنامه‌ریزی مناسبت در مورد حضور و بازدید فرزندان خود و دانش‌آموزان، زمینه بازدید آینده‌سازان این کشور را از دستاوردهای قرآنی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران فراهم کنند.
سلیمی در پایان گفت: همچنین به برگزارکنندگان نمایشگاه قرآن توصیه می‌شود دعوتی قهرمانانه از پیروان سایر ادیان و مذاهب آسمانی داشته باشند تا آنها با حضور در نمایشگاه قرآن و بازدید از جلوه‌های نورانی آخرین کتاب آسمانی که دستور زندگی سعادتمندانه است در میهمانی قرآن شرکت کنند، چرا که اعتقاد دارم حتی آنانکه پیرو ادیان الهی نیستند نیز می‌توانند با پذیرش دعوت محترمانه، ضمن حضور در این نمایشگاه، از نزدیک با محتویات نامه خدای مهربان به بندگان خویش که کتاب فطرت و آفرینش است آشنا شده و در صورت تمایل آنرا مطالعه کنند و مشاهده کنند که قرآن، انسان را به سوی خوشبختی دنیا و آخرت فراخوانده است.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد تقى مروت
|
-
|
۱۳۹۴/۰۲/۰۳ - ۱۰:۴۷
0
0
سلام الله علیکم و رحمته و برکاته و بعد:
محمد تقى مروت هستم از کانادا،
اخیرًا چندین سایت اینترنتى که ظاهرًا قرآنى هم هستند را مرور مى کردم و با تعجب تمام مشاهده کردم که اولین قارى ایرانى که مقام نخست جهان را در مالزى کسب کرده، استاد عباس سلیمى را معرفى کردند و نامى از محمد تقى مروت نبود. البته این مقام اولى از ۲ جهت براى من سر افرازى و افتخار آفرید: من اولین شیعه اى بودم که به این افتخار نائل شدم، دوم نام ایران را غیرتمندانه به عنوان کشورى که براى قرآن مجید اهتمام مى ورزد به جهانیان بویژه اعراب معرفى کردم.
افتخار من در حوزه خدمت به قرآن کریم ۶۰ سال است که به کلام الله مجید خدمت کرده ام، چه در ایران (و خود شاهد هستید شاگردانى تربیت کردم که هر کدام در هر زمینه اى استاد و سرآمد هستند)، چه در مصر که اساتید مصرى در برابر استوارى دانش قرآنیم تسلیم مى شدند و چه در کانادا که شاگردان بسیارى را تا حد استادى تربیت کرده ام و حتى وهابى ها (که البته مى دانند من شیعه هستم) در برابرم زانو مى زنند تا قرآن بیاموزند. البته من از این تحریف اجتماعى نگرانى ندارم زیرا در جامعه اى که مرحوم شیخ مصطفى اسماعیل را معاذ الله خوک چران معرفى کرده اند، من دیگر جاى خود دارم. گفتنى بسیار است و دیگر خسته شده ام. إن شآء الله در فرصت مناسب همه واقعیات و راستینه گى هاى زندگى خود را که تاکنون براى کسى نگفته ام، خواهم نوشت و خواهم منتشر کرد تا مردم محمد تقى مروت را بهتر بشناسند.
و السلام على من اتبع الهدى!
captcha