اجرای پروژه علمی «رهیافت‌های توسعه روش‌شناسی شهید صدر در تفسیر»
کد خبر: 3190831
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸
سعید بهمنی خبر داد:

اجرای پروژه علمی «رهیافت‌های توسعه روش‌شناسی شهید صدر در تفسیر»

گروه حوزه‌های علمیه: مدیر گروه علوم قرآنی مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم از اجرای پروژه علمی «رهیافت‌های توسعه روش‌شناسی شهید صدر در تفسیر» خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید بهمنی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) گفت: یکی از پروژه‌های علمی گروه که قرار است در قالب کتابی منتشر شود بررسی و نقد روش‌شناسی شهید صدر است که مورد تایید در مرکز فرهنگ و معارف قرآن قرار گرفته و فعالیت آن را آغاز کرده‌ایم.

وی ادامه داد: این پروژه با تمرکز بر روی رهیافت‌های توسعه روش‌شناسی شیهدسیدمحمدباقر صدر انجام می‌شود و دو سال هم برای اجرای آن زمان در نظر گرفته شده است.

بهمنی بیان کرد: مجموعه فعالیت علمی در این زمینه به صورت کتاب منتشر خواهد شد و در ضمن آن نیز مقالاتی تدوین و نشست‌های علمی نیز برگزار می‌شود.

مدیر گروه علوم قرآنی مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم عنوان کرد: توسعه روش‌شناسی تفسیر و برداشت از قرآن کریم جزء اولویت‌های گروه علوم قرآن مرکز است و تاکنون کارهای دیگری هم در این عرصه صورت گرفته که بررسی و نقد روش‌شناسی آیت الله معرفت در کتاب التفسیر و المفسرون نمونه‌ای از آن است.

وی ادامه داد: یکی از وجوه قابل توجه در نقد روش‌شناسی شهید صدر مؤلفه‌های تفسیر موضوعی و تفسیر ترتیبی است که شهید صدر(ره) آن را تفسیر تجزیه‌ای نامیده است.

یادآور می‌شود، شهید صدر مبحث تفسیر موضوعی و سپس سنّت‌های تاریخ در قرآن را در کمتر از دو ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران یعنی هشتم فروردین سال 1358 آغاز کرد. وی در صدد ابداع روشی بود که بتوان با استفاده از آن به نظریه‌های اسلام در مقابل مکاتب موجود دست یافت.

نخستین نظریه‌ به دست آمده از تفسیر موضوعی ایشان سنّت‌های تاریخ در قرآن است که ناظر بر نظریات مکاتب رقیب در سه دهه‌ گذشته به ویژه نظریه‌ مارکسیسم درباره‌ تاریخ بوده است.

captcha