تأکید بر وحدت مسلمانان در دیدار آیت‌الله اراکی با تجمع علمای مسلمان لبنان
کد خبر: 3203634
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱

تأکید بر وحدت مسلمانان در دیدار آیت‌الله اراکی با تجمع علمای مسلمان لبنان

گروه بین‌الملل: آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اعضای تجمع علمای مسلمان لبنان در بیروت دیدار کرد و در این دیدار بر ضرورت وحدت امت اسلام و جلوگیری از تروریسم تأکید شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «لبنان فایلز»، آیت‌الله محسن اراکی، در سفر به لبنان، با اعضای تجمع علمای مسلمان این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار، شیخ احمد الزین، رئیس هیئت امنای تجمع علمای مسلمان ضمن خوشامدگویی به آیت‌الله اراکی و هیئت همراه، بر راه‌کار و هدف واحد مجمع تقریب مذاهب و تجمع علمای مسلمان لبنان که همان تحقق وحدت اسلامی است تأکید کرد و گفت: تجمع علمای مسلمان لبنان در برنامه فقهی و سیاست اسلامی خود مکمل برنامه‌های مجمع تقریب مذاهب اسلامی است.
وی همچنین بر پایبندی اعضای این تجمع به دستورات رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و همچنین رهنمودهای رهبرکبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) تأکید کرد و با اشاره به ترکیب اعضای این تجمع که متشکل از علمای سنی و شیعه است، اعلام کرد که علمای شیعه و سنی بر اساس آیه شریفه «إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ» پرچم وحدت اسلامی را افراشته‌اند.
آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز در این دیدار گفت: مشکلاتی که پیش‌ روی ما وجود دارد، باید از زوایای مختلف بررسی شود تا مسئولیت هر یک از علما نسبت به آن مشخص شود.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در دیدار با اعضای تجمع علمای مسلمان لبنان، از آنان خواست تا به مسئولیت خود در قبال وضعیت نابسامان امت اسلامی عمل کنند و کشورهای اسلامی هم براساس مشترکات تمدنی، دینی وسیاسی باهم متحد شوند و اجازه دخالت به بیگانگان ندهند.
وی با اشاره به موضوع جهاد با دشمنان به ویژه در فلسطین گفت: امت اسلامی در انجام این وظیفه کوتاهی کرده است. عقب‌ماندگی امت نیز از زمان تأسیس رژیم صهیونیستی در قلب جهان اسلام آغاز شد و همین امر موجب از بین رفتن هویت اسلامی این امت خواهد شد.
آیت الله اراکی با اشاره به مشکلات جهان اسلام به ویژه تفرقه و دوگانگی که امت اسلامی را فرا گرفته است، از علمای تمامی مذاهب اسلامی خواست تا وحدت، عزت و قدرت این امت را به آنان بازگردانند.
وی همچنین پیشنهاد داد که کشورهای اسلامی بر اساس مشترکات تمدنی، دینی و سیاسی خود با یکدیگر متحد شوند و اجازه دخالت هیچ کشوری را در امور سایر کشورهای اسلامی ندهند.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد: یکی از این مشترکات، موضعگیری یکسان امت اسلامی در قبال حقوق ملت فلسطین و بازپس گیری سرزمین غصب شده آنان است زیرا هیچ یک از کشورهای اسلامی حق شرعی ملت فلسطین را انکار نمی‌کنند. لذا از کشورهای اسلامی می‌خواهم تا با اتخاذ یک سیاست جدید، از ملت فلسطین حمایت کنند.
آیت الله اراکی درباره مشکل دیگری که امت اسلامی با آن روبرو است، خاطرنشان کرد: مشکل دیگری که همه کشورهای اسلامی از آن رنج می‌برند، مسئله تروریسم است که بیش از 4 سال است، امنیت و آرامش این کشورها به ویژه عراق و سوریه را به خطر انداخته است.
وی با اشاره به اینکه همه کشورهای اسلامی خواستار مقابله با این پدیده خطرناک هستند، بر ضرورت وحدت مسلمانان برای مقابله با این خطر تأکید کرد و از علمای مسلمان خواست تا موضع واحدی در برابر تروریسم تکفیری اتخاذ کنند.
آیت‌الله اراکی از سکوت الازهر و موضع ضعیف آن در برابر تروریسم تکفیری ابراز تعجب کرد و گفت: امت اسلامی از این مرکز محترم اسلامی انتظاردارد پرچم خود را در برابر تروریسم تکفیری بالا ببرد و نقش مهم خود را در این زمینه ایفا کند اما متأسفانه این مرکز، به وظیفه خود عمل نکرده است.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پایان اعلام کرد که این مجمع آمادگی دارد طرح ها و پیشنهادهای خود را برای حل مشکلات مسلمانان در اختیار تجمع علمای مسلمان در لبنان و سوریه و دیگر مؤسسات اسلامی قرار دهد.

captcha