بخشی از بودجه جشنواره تئاتر دینی صرف حمایت از اجرای عمومی شود
کد خبر: 3205860
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۵
مرتضی اسدی‌مرام:

بخشی از بودجه جشنواره تئاتر دینی صرف حمایت از اجرای عمومی شود

گروه هنر: جشنواره‌های تئاتر با موضوع انقلاب و دفاع مقدس هرچند مؤثرند اما تأثیرشان مقطعی است، این جشنواره‌ها می‌توانند بخشی از بودجه خود را برای حمایت از اجرای عمومی آثار برگزیده اختصاص دهند.

مرتضی اسدی‌مرام، کارگردان تئاتر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت:  با کارگردانی نمایش «وسط یک معجزه» در پنجمین جشنواره «تئاتر ایثار» شرکت کردم که این نمایش در نخستین دور بازبینی مشروط اعلام شد و با رفع ایرادات فنی، فیلم کار را برای بازبینی دوم به دبیرخانه ارسال کردیم.
وی به داستان این نمایش اشاره کرد و گفت: این نمایش نوشته کامران شهلایی در مورد پرستار زنی است که با حضور در مناطق جنگی به تیمار مجروحان شیمیایی می‌پردازد و سالها بعد گویا او که در ارتباط با این مجروحان بوده خود مبتلا به سرطان می‌شود و از خواهرش که برای پرستاری او از خارج به ایران آمده درخواست می‌کند که او را به مناطق عملیاتی که یادمان شهدا در آن قرار دارد ببرد و...
اسدی‌مرام تصریح کرد: برای نخستین‌بار است که در جشنواره «تئاتر ایثار» شرکت می‌کنم و باید دید که این جشنواره در بعد عملی با چه کیفیتی برگزار خواهد شد با این وجود اعتقاد دارم به ویژه در حوزه تئاتر انقلاب  و دفاع مقدس چیزی که بیشتر از همه موجب جریان سازی می شود، حمایت از اجرای عموم آثار است و برگزاری جشنواره به تنهایی در این زمینه کارساز نیست.
این کارگردان تئاتر در ادامه گفت: نهادهای فرهنگی و انقلابی زیادی در طول سال به برگزاری جشنواره‌هایی با موضوع انقلاب، دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت اقدام می‌کنند که از جمله مهمترین آنها جشنواره «تئاتر ایثار»، جشنواره «تئاتر مقاومت» و جشنواره تئاتر «فتح خرمشهر» است که البته هر کدام از آنها با سیاست‌ها و رویکردهای خاص متولیانشان برگزار می‌شوند و به لحاظ کمی تنوع خوبی را در زمینه پرداختن به تئاتر دینی و ارزشی ایجاد کرده‌اند.
اسدی‌مرام تأکید کرد: با این وجود معتقدم که هر کدام از این نهادها باید در کنار توجه به برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و هنری همچون جشنواره‌های تئاتری، درصدی از بودجه تخصیص یافته به این موضوع را به حمایت از اجراهای عموم اختصاص دهند و به این شکل نباشد که با پایان یافتن جشنواره و معرفی برگزیدگان و تقدیر از آنها همه چیز تمام شود.
وی در پایان افزود: حتی می‌توان این توقع را نیز داشت که هر یک از نهادهای متولی برگزاری جشنواره‌های تئاتری با موضوع انقلاب و دفاع مقدس، در تعاملی نزدیک شرایطی پیش بیاورند که پس از برگزاری هر یک از این جشنواره‌ها، آثار برگزیده نمایشی در شرایطی خوب و با دارا بودن امکانات فنی قابل قبول در یک محدوده زمانی مشخص اجرای عموم داشته باشند.

captcha