از تلاوت قرآن در دیوان امپراطوری تا تلاش امروزی چشم‌بادامی‌ها برای شناخت اسلام
کد خبر: 3214440
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸
طلوع اسلام در کشور کره/

از تلاوت قرآن در دیوان امپراطوری تا تلاش امروزی چشم‌بادامی‌ها برای شناخت اسلام

گروه بین‌الملل: «کیم آه یانگ»، مدیر مرکز مطالعات اسلامی کره می‌گوید: از برخی اشعار مشخص است که بازرگانان مسلمان در دوره امپراطوری گوریو در کره بوده‌ و آنجا اولین مسجد خود را بنا کرده بودند تا صرفاً برای خواندن نماز و نه تبلیغ از آن استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «Asia One»، ممکن است به نظر برسد که کره و خاورمیانه هیچ نقطه مشترکی با هم ندارند. در ظاهر اینگونه است که این دو منطقه هیچ مسیر مشترکی ندارند زیرا اقتصاد، فرهنگ و ایده‌آل‌های کاملاً متفاوتی دارند و بالاتر از همه این‌ها، دین یکی از نقاط تفاوت این دو منطقه است.

درحالیکه میراث مذهبی ىر کره بیشتر از بودیسم، آیین کنفسیوس و اخیراً مسیحیت ریشه گرفته است، خاورمیانه عمیقاً متأثر از آموزه‌های اسلامی حضرت محمد(ص) است.

با این حال، پژوهشگران می‌گویند که روابط میان فرهنگی دو طرف به قرن هفتم ـ دوران پادشاهی سیلا در کره و عصر طلایی اسلام در خاورمیانه ـ باز می‌گردد. در این زمان جهان اسلام از فیلیپین در شرق تا شبه‌جزیره ایبری در غرب گسترش یافته بود.

به گفته «لی هی ـ سو»، محقق برجسته فرهنگ اسلام و استاد دانشگاه هانیانگ کره جنوبی، اولین مواجهه کره با اسلام صرفاً تجاری بود.

بازرگانان و تاجران مسلمانی که از طریق جاده ابریشم به شهر شیان چین می‌رفتند، با کره‌ای‌هایی که با شیان روابط تجاری و سیاسی نزدیکی داشتند، آشنا می‌شدند.

روابط تجاری میان این دو منطقه در نهایت به فرهنگ، هنر، علوم و فن‌آوری کشیده شد و طرفین یکدیگر را در اشعار و سرودهای خود ترسیم می‌کردند.

«کیم آه یانگ»، مدیر مرکز مطالعات اسلامی کره می‌گوید: از برخی اشعار مشخص است که بازرگانان مسلمان در دوره امپراطوری گوریو در کره بوده‌ و آنجا اولین مسجد خود را بنا کرده بودند تا صرفاً برای خواندن نماز و نه تبلیغ از آن استفاده کنند.

این ارتباط دو طرفه بیشتر در زمینه تجارت بود تا زمانیکه مسلمانان مشارکت خود را در کره افزایش دادند و در زمینه علم و فن‌آوری به یاری امپراطوری جوسان آمدند.

لی توضیح می‌دهد: در آن زمان، عرب‌ها بهترین دانشمندان جهان بودند و در حرکت‌های جدید کره نقش داشتند.

از مسلمانان دعوت می‌شد که در مراسم‌های دیوان امپراطوری جوسان قرآن تلاوت کنند که این نشان از جایگاه مهم آن‌ها در کره دارد.

با وجود این، اسلام در کره به‌زودی به خاطر سیاست درهای بسته به روی فرهنگ و سنن بیگانه به استثنای چین، ناپدید شد، تا زمان جنگ کره(1950-1953) که فرهنگ اسلام با ورود سربازان ترکیه به کره جنوبی دوباره ظهور کرد. ترکیه بعد از آمریکا بیشترین نیروها را در آن زمان برای کمک به کره جنوبی در جنگ داخلی کره اعزام کرد.

اسلام به صورت رسمی پس از بنیان گذاشته شدن فدراسیون مسلمانان کره در سال 1965 در شهر سئول به رسمیت شناخته شد.

این فدراسیون باعث شد که نه تنها فرصت ترویج کلام خدا و حضرت محمد(ص) به وسیله قرآن کریم برای مسلمانان در کره جنوبی حاصل شود، بلکه سبب شد که اولین مسجد رسمی این کشور برای مسلمانان و نیز مردم کره در سال 1976 تأسیس گردد.

در حال حاضر 15 مسجد در سراسر کره وجود دارد و تعداد مسلمانان کره به 200 هزار نفر می‌رسد.

مناسبات اقتصادی میان کره و خاورمیانه نیز دوباره در دهه‌های اخیر شکوفا شده است. اعزام نیروی کار کره‌ای برای ساخت جاده‌ها و پل‌ها در خاورمیانه، توسعه اقتصادی کره در نتیجه گسترش ساخت‌وساز در خاورمیانه و تأمین انرژی کره از طریق کشورهای خاورمیانه از جمله این موارد است و خاورمیانه را به بازاری مهم برای کره تبدیل کرده است.

برخلاف تنازع طولانی غرب با اسلام، کره هیچ درگیری سیاسی یا تاریخی با خاورمیانه در طول بیش از 1000 سال رابطه با این منطقه نداشته است.
کشورهای اسلامی نیز تصویر دوستانه‌ای از کره دارند و موج کره‌ای ـ نو واژه‌ای که اشاره به افزایش محبوبیت فرهنگ کره جنوبی از اواخر دهه 1990 دارد ـ با سریال تلویزیونی «جواهری در قصر» به خاورمیانه رسید.

گرچه اقدامات تروریستی گروه‌هایی مانند داعش و القاعده تا حدی سبب مخدوش شدن تصورات در مورد مسلمانان شده اما چشم‌بادامی‌های کره جنوبی برای استفاده از دومین فرصت اقتصادی در خاورمیانه پس از ساخت‌وسازهای دهه‌های 1970 تا 1980، اکنون به دنبال شناخت بیشتر اسلام هستند.

captcha