جزئیات مسابقات حوزه‌های علمیه کشور اعلام شد/کوتاهی ادارات همدان در برگزاری مسابقات قرآن
کد خبر: 3221851
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶

جزئیات مسابقات حوزه‌های علمیه کشور اعلام شد/کوتاهی ادارات همدان در برگزاری مسابقات قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون تهذیب حوزه‌های علمیه همدان اظهار کرد: در برگزاری مسابقات قرآنی حوزه‌های علمیه کشور انتظار می‌رفت همکاری بیشتر و شایسته‌تری از طرف دستگاه‌های مختلف اداری صورت می‌گرفت.

حجت‌الاسلام حجت‌الله کشوری‌دلاور، معاون تهذیب حوزه‌های علمیه همدان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان گفت: نگاه مسئولین قرآنی استان همدان باید نسبت به گسترش فعالیت‌های قرآنی باز گردد با اینکه ظزفیت لازم در همدان وجود دارد، نتوانسته‌ایم آنگونه که باید و شایسته استان هست عرصه معارف قرآنی را در سطح استان جاری کنیم.

وی افزود: در برگزاری مسابقات قرآنی حوزه‌های علمیه کشور انتظار می‌رفت با توجه به برنامه‌های مختلف قرآنی که ویژه عموم مردم، موسسات قرآنی، مربیان قرآنی، دانش آموزان، دانشجویان و سایر اقشار پیش‌بینی شده بود همکاری بیشتر و شایسته‌تری از طرف دستگاه‌های مختلف اداری صورت می‌گرفت که متأسفانه در این زمینه برخی دستگاه‌‌ها کوتاهی کردند و همکاری لازم را نداشتند البته بعد از پایان مسابقات گزارش جامعی از همکاری دستگاه‌ها ارائه خواهد شد.

کشوری‌دلاور بیان کرد: همه ما باید نسبت به دغدغه رهبر معظم انقلاب که در زمینه توجه به قرآن داشتند با جدیت ورود پیدا می‌کردیم ایشان فرموده‌اند «حجاب‌های افکنده بر روی قرآن را کنار زده و آن را از غربت و انزوا خارج سازیم».

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه همدان اضافه کرد: طبق این فرمایش بر همه واجب است که در زمینه گسترش قرآن به عنوان یک تکلیف شرعی احساس وظیفه کرده و در جهت گسترش معارف قرآن تلاش نمایند و هرگونه قصور و کوتاهی به‌طور قطع قابل بخشش نبوده مورد بازخواست در درگاه الهی قرار خواهیم گرفت.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی حوزه علمیه همدان به سمت میزبانی مسابقات قرآن و حدیث حوزه‌های علمیه کشور برای جهت‌دهی درست در نگاهی که از طرف مسئولین استانی و دست‌اندر‌کاران امور قرآنی وجود دارد و برای محیا کردن فضای قرآنی استان است.

این مقام مسئول عنوان کرد: این مسابقات فضایی برای بهره‌گیری عموم مربیان قرآن، موسسات قرآنی، مربیان قرآن آموزش و پرورش، جامعه‌القرآن و جلسات قرآنی مردمی خود‌جوش است.

حضور 120 روحانی در مسابقات حوزه‌‌های علمیه

وی افزود: مسابقات قرآن و حدیث حوزه‌های علمیه کشور از روز پنج‌شنبه، 17 اردیبهشت ماه به مدت سه روز با حضور 120 نفر از طلاب و روحانیون قرآنی حوزه‌های علمیه سراسر کشور در محل باغ موزه دفاع مقدس همدان و دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار می‌شود.

کشوری‌دلاور با بیان اینکه مرحله مقدماتی مسابقات قرآن و حدیث طلاب کشور اسفند‌ماه با شرکت 15 هزار نفر برگزار شده است، افزود: مراسم افتتاحیه این مسابقات در روز اول یعنی پنج‌شنبه، 17 اردیبهشت ساعت 8 صبح در سالن اجتماعات باغ موزه دفاع مقدس شهر همدان برگزار می‌شود.

وی اظهار کرد: مسابقات در 6 رشته شامل حفظ کل، 20، 10 جزء، قرائت، مناجات خوانی، اذان، تفسیر و علوم حدیث برگزار می‌شود، همچنین در راستای این مسابقات از دوم اردیبهشت ماه محافل انس با قرآن کریم در استان آغاز شده که تا شنبه، 19 اردیبهشت ادامه دارد.

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه همدان عنوان کرد: ویژگی مرحله نهایی مسابقات قرآن حوزه‌های علمیه کشور این است که در این مسابقات نخبگان قرآنی کشور حضور می‌یابند از جمله داوران مسابقات حاج ابوالقاسمی، علامی، طوسی، میرزا محمدی، سماواتی و غیره هستند.

برگزاری نمایشگاه قرآنی با 20 غرفه متنوع

وی با تأکید بر اینکه از برنامه‌های جنبی مسابقات قرآن حوزه‌های علمیه برگزاری نمایشگاه قرآنی با 20 غرفه متنوع از چهارشنبه، 16 اردیبهشت به مدت چهار روز است،گفت:  از جمله غرفه‌های نمایشگاه شامل غرفه مشاوره قرآنی، خانواده و تربیت فرزند، کودکان و بازی‌های قرآنی، غنچه‌ها، شهرک معارف قرآن،تصویر سازی سوره قدر ویژه کودکان و نوجوانان است.

وی تأکید کرد: رویکرد این نمایشگاه ارائه محصولات قرآنی، اخلاقی و خانوادگی است در واقع نمایشگاه بیشتر جنبه آموزشی و کاربردی در مورد قرآن را دارد همچنین غرفه‌ای نیز کتب قرآنی و آموزشی با 30 تا 50 درصد تخفیف راه‌اندازی می‌شود؛ در نمایشگاه با حضور استاد اخلاق حجت‌الاسلام رخشاد از شاگردان آیت‌الله بهجت و علامه طباطبائی مشاوره ارائه می‌شود.

برگزاری کارگاه‌های مختلف قرآنی در حاشیه مسابقات قرآن

کشوری‌دلاور گفت: همزمان با برگزاری مسابقات قرآن حوزه‌های علمیه برگزاری کارگاه‌های مختلف قرآنی است که شامل کارگاه روش‌های حفظ موضوعی قرآن با حضور سید مهدی هاشمی نویسنده کتاب حفظ موضوعی، شیوه های آموزش قران به کودکان با حضور حجت‌الاسلام قاسمی نویسنده کتاب روش‌های نوین آموزش قرآن به کودکان است.

وی افزود: چرائی و چگونگی حفظ قرآن کریم، مراحل انس با قرآن، شیوه‌های آشنائی فرزندان با قرآن، سبک زندگی قرآنی، نشست خانواده با دو محور شامل خانواده و تربیت از نگاه قرآن با حضور حجت‌الاسلام تراشیون کارشناس برجسته رادیو قرآن و مراحل تربیت فرزند در خانواده با حضور حجت‌الاسلام همتی نویسنده کتب تربیتی و آشنایی با ترجمه و تفسیر قرآن از دیگر این کارگاه‌ها است.

وی در پایان بیان کرد: برگزاری محفل دعای کمیل در مسجد جامع همدان در روز پنج‌شنبه، 17 اردیبهشت یک ساعت بعد از نماز مغرب و عشاء توسط حجت‌الاسلام میرزا محمدی که وی در مسجد جمکران و حرم حضرت معصومه(س) دعا قرائت می‌کند و برگزاری دعای ندبه در روز جمعه، 18 اردیبهشت در امامزاده عبدالله از دیگر برنامه‌های جنبی این مسابقات است.

captcha