نگرانی رئیس سابق نمایشگاه قرآن از تغییر نگاه راهبردی/ آسیب از تعطیلی جشنواره‌ها بود
کد خبر: 3246143
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۶

نگرانی رئیس سابق نمایشگاه قرآن از تغییر نگاه راهبردی/ آسیب از تعطیلی جشنواره‌ها بود

گروه فعالیت‌های قرآنی: دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه نگران آسیب به نگاه راهبردی حاکم بر نمایشگاه قرآن است، گفت: برگزار نشدن جشنواره‌ها اثر بسیار زیادی بر تولید نشدن محتوا برای نمایشگاه قرآن گذاشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در مورد نمایشگاه بین‌المللی قرآن با بیان اینکه یکی از بحث‌های جدی من نوع نگاه به نمایشگاه است، گفت: نگاه من به این نمایشگاه، یک نگاه بسیار راهبردی است؛ نه یک مرکز فروش محصولات و یا ارائه چند اثر.

نگرانی از ضربه خوردن نوع نگاه به نمایشگاه
وی افزود: نگاه راهبردی که از پنج و یا شش سال قبل در برگزاری نمایشگاه قرآن اتفاق افتاد همراه با نظام توسعه فرهنگ قرآنی بود، در واقع  قبل از اینکه هیچ اتفاق دیگری بیفتد نگرانی من از ضربه خوردن این نگاه در برپایی نمایشگاه قرآن است.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با طرح این سؤال که در حال حاضر به نمایشگاه قرآن با چه دیدی نگاه می‌شود؟ تصریح کرد: نمایشگاه قرآن در سطح کشور چه اتفاقی را در حوزه قرآن می‌خواهد راهبری کند، این بحث بسیار مهم و کلیدی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

نوع نگاه به نمایشگاه قرآن؛ مهم‌تر از مکان و زمان برپایی
محمدی با بیان اینکه فارغ از جا و مکان برپایی نمایشگاه قرآن، نوع نگاهی که به آن می‌شود مهم‌تر است، گفت: اینکه یک باره در سال گذشته و در دوره بیست و دوم تنها نیمی از محصولات یک سال قبل‌تر ارائه و نمایشگاه برپا می‌شود و اینکه به راحتی دیده می‌شود که نمایشگاه قرآن هم از لحاظ کیفی و هم از لحاظ کمی دچار افت می‌شود باید ریشه‌یابی شود که چرا اینگونه شد، آیا نگاه به نمایشگاه تغییر کرد یا مسئله دیگری بوده است که باعث شده تا نمایشگاه قرآن به این روز بیفتد.

بررسی عملکرد نمایشگاه قرآن در شورا
رئیس سابق نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم اظهار کرد: همه این افت‌ها زمانی اتفاق افتاده است که هزینه‌ها هم همچنان بالا بوده است، این مسائل قابل بررسی است و در شورا نیز بررسی شد که خود دوستان وزارت ارشاد نیز نقدهای جدی به کار داشتند.

فروشگاهی یا غیر فروشگاهی...؟
وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که در زمان شما نیز نمایشگاه جنبه فروشگاهی داشت، خاطرنشان کرد: بله اینگونه بود اما بخش فروشگاهی ما سه بخش در برابر 37 بخش غیر فروشگاهی بود. نشر مکتوب، نشر دیجیتال و محصولات سه بخش فروشگاهی نمایشگاه قرآن تا دوره بیست و یکم بود، البته این را هم بگویم که اینکه نمایشگاه قرآن فروشگاهی هم باشد چندان بد نیست.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی بیان کرد: زمانی نمایشگاه قرآن دچار آسیب شد که جشنواره‌‌ها برگزار نشد، به چه مجوزی جشنواره قرآنی آیات برگزار نشد؟ در یکی از سال‌ها در جشنواره آیات 100 هزار محصول عرضه شد که محتوای بسیار ارزشمندی برای نمایشگاه قرآن بود.

تبلور محصولات قرآنی در 3 دوره نمایشگاه‌ 
محمدی عنوان کرد: این محصولات توسط مردم تهیه و در جشنواره ارائه و به طور طبیعی باعث می‌‌شد تا محصولات فراوانی تولید شود، در نمایشگاه‌های نوزدهم، بیستم و بیست‌ویکم شاهد تبلوری از محصولات قرآنی بودیم که تنها به برکت جشنواره‌هایی که برگزار شد، به وجود آمده است. این سه نمایشگاه به سطح فاخری رسیده بود که بعید می‌دانم تکرار شود.
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این مطلب که مسئولان نمایشگاه قرآن مدتی بر این بودند تا به دلیل نبود محتوا نمایشگاه را به تعطیلی بکشانند، یادآور شد: من نیز موافق این امر هستم که چون محصول نیست نمایشگاه برگزار نشود، وقتی جشنواره‌ها را برگزار کنند محصول و محتوا تولید خواهد شد، این حرف معقولی است.

برپایی جشنواره آیات بودجه چندانی لازم ندارد
رئیس سابق نمایشگاه بین‌المللی قرآن در پاسخ به این مطلب که برگزار نشدن برخی برنامه‌ها به دلیل نبود یا کمبود بودجه بوده است، گفت: برگزاری یک جشنواره در بهترین حالت خود کمتر از یک میلیارد هزینه داشته است. با ششصد تا هفتصد میلیون تومان می‌توان جشنواره‌ای را برگزار کرد. در دوره گذشته که جشنواره آیات 22 رشته داشت با بودجه محدودی برگزار شد. جشنواره بودجه‌ای نمی‌خواهد تنها بودجه برای جوایز است؛ چرا که ما کار سفارشی نداریم بلکه همه تشویقی هستند.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در پایان خاطر نشان کرد: بزرگترین نقیصه‌ای که در حال حاضر در عملکرد دوستان وجود دارد تعطیلی جشنواره‌ها است که باعث شده تا محتوا برای نمایشگاه تولید نشود.

captcha