همایش یادبود حسین قندی، استاد روزنامه‌نگاری در مشهد برگزار شد
کد خبر: 3249553
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۸

همایش یادبود حسین قندی، استاد روزنامه‌نگاری در مشهد برگزار شد

گروه اجتماعی: همایش نکوداشت حسین قندی، استاد روزنامه‌نگاری با حضور جمع کثیری از اهالی رسانه، صبح امروز در سالن همایش مؤسسه فرهنگی قدس مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، همایش نکوداشت حسین قندی، استاد روزنامه‌نگاری با حضور جمع کثیری از اهالی رسانه، صبح امروز، 13 اردیبهشت‌ماه در سالن همایش مؤسسه فرهنگی قدس مشهد برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سعید احدیان، رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات خراسان رضوی، ضمن تبریک اعیاد رجبیه و تسلیت رحلت حضرت زینب(س)، حضور خانواده مرحوم قندی را خیرمقدم گفت و افزود: ضایعه فقدان این استاد ارجمند، دردناک بود زیرا ما همه مدیون ایشان هستیم.

وی ابراز کرد: بر این اساس در دوره جدید خانه مطبوعات خراسان رضوی، باید از مقام اساتید برجسته عرصه روزنامه‌نگاری استان تقدیر شایسته‌ای داشته باشیم.

مدیر مسئول روزنامه خراسان در پایان بیت «سعیدیا مرد نکونام نمیرد، هرگز مرده آن است که نامش به نکویی نبرند» را تقدیم به خانواده قندی کرد و ادامه داد: قلم‌هایی که در رثای استاد قندی زده می‌شود، گواه بر خوش‌نامی ایشان است.

در ادامه این برنامه، مجید رضائیان، استاد پیشکسوت عرصه روزنامه‌نگاری به بیان تحلیلی از روزنامه‌نگاری حرفه‌ای پرداخت و افزود: مثلث معروف روزنامه‌نگاری دارای سه ضلع سیاست رسانه، ارزش رویداد و نیاز مخاطب است لذا روزنامه‌نگار حرفه‌ای وظیفه متعادل‌سازی این جنبه‌ها را بر عهده دارد.

وی کلیه رشته‌های جهان را به سه دسته رشته‌های محض، ترکیبی و بین رشته‌ای تقسیم کرد و عنوان کرد: در دنیای مدرن امروز، روزنامه‌نگاری به صورت میان رشته‌ای در آمده و دارای سرویس‌های تخصصی است.

رضائیان، هویت خبرنگاری را فعالیت در محدوده مدیر رسانه‌، صاحب‌امتیاز و ارزش خبری رویداد دانست و ابراز کرد: هنر روزنامه‌نگاری حرفه‌ای آن است که ارزش رویداد و نیاز مخاطب را به سیاست رسانه نزدیک کرده و دوگانگی موجود را رفع کند.

وی علت لطمه‌خوردن به روزنامه‌نگاری حرفه‌ای را عدم توازن بین این اضلاع دانست و گفت: بقای رسانه در نزدیک‌کردن اهداف رسانه و ارزش رویداد است و فرد خبره باید موقعیت‌های حساس را شناخته و راه‌حل مبتکرانه ارائه دهد یعنی باید بتواند به تناسب موقعیت سه ضلع مثلث را کم‌رنگ و پررنگ کند.

مدیرکل روابط عمومی و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی به بررسی یکی دیگر از عوامل آسیب‌رسان به روزنامه‌نگاری حرفه‌ای پرداخت و ادامه داد: در صورتی که در عمل، روزنامه‌نگاری را چند رشته‌ای و تخصصی ندانیم، آسیب جدی به این عرصه وارد می‌شود که امروزه در جهان روش روزنامه‌نگاری تحلیلی همراه با پرسش‌هایی درباره چگونگی و چرایی عرضه شده است.

وی روزنامه‌نگاری را پیچیده‌ترین رشته دنیای ذهنی دانست و گفت: در حادثه 11 سپتامبر، خبرنگاران غربی 8 تا 12 ساعت پس از روزنامه‌های شرقی و ایران تیتر زدند زیرا تصمیم‌گیری در کمترین زمان یکی از دشواری‌های کار روزنامه‌نگاری به شمار می‌رود.

رضائیان استقلال در روزنامه‌نگاری حرفه‌ای را به نفع همه از جمله روزنامه‌نگار، مردم و حاکمیت دانست و ادامه داد: روزنامه‌نگار حرفه‌ای فردی با سواد، عمیق و مسلط بر احساسات است و در مقاطع سخت‌ تصمیم‌گیری می‌کند، در نظر او نه رسانه ابزار قدرت و نه قدرت ابزار رسانه است.

وی افزود: روزنامه‌نگار، نظریات علمی خود را از دل تجربیات بیرون می‌آورد و مرحوم قندی نیز تجارب حرفه‌ای خود را در مرکز مطالعات تبدیل به کلاس کرد و پس از پژوهش نتایج را به صورت کتاب عرضه کرد.

استاد پیشکسوت عرصه روزنامه‌نگاری با بیان اینکه روزنامه‌نگاری درست‌نویسی نیست بلکه پاکیزه‌نویسی است، عنوان کرد: متاسفانه برخی افراد دانش بالایی دارند اما ارائه خوبی ندارند لذا در صورتی که می‌خواهید شبیه مرحوم قندی شوید، باید دارای ادبیات قوی باشید.

وی تیتر زدن را نیازمند خلاقیت دانست و ابراز کرد: با وجود آنکه روزنامه‌نگاری استعداد ذاتی است اما در ادامه راه به صورت اکتسابی نقش خود را ایفا می‌کند.

رضائیان در توضیح دو مکتب روزنامه‌نگاری آمریکایی و فرانسوی اظهار کرد: در مکتب آمریکایی اگر بین بقای رسانه و آزادی بیان تعارض به وجود آید، در آن مورد خاص بقای رسانه اهمیت پیدا می‌کند در حالی که در مکتب فرانسوی، در آن مورد خاص آزادی بیان ارجحیت دارد.

وی به بیان خاطره‌ای پرداخت و عنوان کرد: در سفری که به همراه حمیدرضا آصفی، سخنگوی سابق وزارت امور خارجه و سه روزنامه‌نگار به کویت داشتیم، اخبار مذاکرات ما در بسیاری از روزنامه‌های کویت تیتر 1 و 2 بود و سفیر ایران در کویت علت این موضوع را پذیرش بهتر حرف روزنامه‌نگاران از سوی مردم دانست.

مدیرکل روابط عمومی وانتشارات دانشگاه آزاد اسلامی افزود: اگر نقش حرفه‌ای رسانه جا بیفتد، در سخت‌ترین شرایط که افکار عمومی منتظر بیان حقیقت از زبان رسانه هستند، ثمره آن مشخص می‌شود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: روزنامه‌نگاران خراسان رضوی به احترام آثار پژوهشی، کلاس‌ها و تربیت شاگردان مرحوم قندی، روزنامه‌نگاری را حرفه‌ای ببینند.

در ادامه سید سعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، ضمن خیرمقدم به مهمانان و خانواده مرحوم قندی، اخلاق حرفه‌ای در کنار دانش را از مهم‌ترین ویژگی‌های مرحوم قندی دانست و افزود: به اذعان شاگردان مرحوم قندی، ایشان از سخت‌گیرترین اساتید رشته ارتباطات بودند اما به علت اخلاق مداری،‌ ذره‌ای از محبوبیتش کم نشد.

وی ابداع دو تیتر در خبر و ابداع پیش خبر را از مهم‌ترین کارهای ایشان در 40 سال فعالیتش دانست و ادامه داد: ماتم و اندوه بخشی از نکوداشت این استاد فرزانه است و مهم‌ترین بخش نکوداشت، سرلوحه قرار دادن تجربیات ایشان است تا روزبه‌روز شاهد تبلور استاد قندی‌ها باشیم.

پخش کلیپ از دیگر برنامه‌های این نکوداشت بود که به مرور تیتر روزنامه‌های پرتیتراژ کشور در سوگ استاد قندی، بخشی از کارگاه آموزشی استاد قندی، معرفی مهم‌ترین تألیفات استاد و مصاحبه با پیشکسوتان عرصه روزنامه‌نگاری پرداخته شده بود.

بخش دیگر این همایش به صحبت‌های جمیله سرداری، همسر استاد قندی اختصاص داشت، وی مرد را ستون خانه و زن را سقف خانه دانست و عنوان کرد: ما ستون محکمی داشتیم که از دست دادیم.

سرداری ابراز امیدواری  کرد: فکر، سبک، اخلاق، محبت، محبوبیت، علم و اندیشه قندی ادامه یابد زیرا این آرزوی قندی بود.

در پایان این همایش از خانواده مرحوم قندی تقدیر به عمل آمد و یادبودی از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و روزنامه قدس به رضائیان، استاد پیشکسوت روزنامه‌‌نگاری اهدا شد.

یادآور می‌شود، مرحوم قندی متولد 1330 در سبزوار بود که سوم اردیبهشت‌ماه سال جاری بر اثر بیماری درگذشت.

captcha