«خدایان و پادشاهان» فیلمی ضددین است/ محوریت نص قرآن در سریال حضرت موسی(ع)
کد خبر: 3256111
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۸
واکنش سلحشور به ساخته جدید «ریدلی اسکات»:

«خدایان و پادشاهان» فیلمی ضددین است/ محوریت نص قرآن در سریال حضرت موسی(ع)

گروه هنر: کارگردان سریال «یوسف پیامبر(ع)» گفت: فیلم سینمایی «خدایان و پادشاهان» ساخته جدید ریدلی اسکات، یک فیلم دینی نیست و حتی می‌توان آن را فیلمی ضددینی معرفی کرد.

فرج‌الله سلحشور، کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه ساخته جدید ریدلی اسکات هیچ نشانی از یک فیلم دینی ندارد، اظهار کرد: تاریخ قوم بنی‌اسرائیل نشان می‌دهد که این قوم از ابتدا با پیامبران الهی عداوت داشته است. این گفته را به وضوح می‌توان در برگ برگ تاریخ انبیاء مشاهده کرد که چگونه این قوم به آنها ستم روا داشته‌ است. این اتفاق در زمان حال نیز به نوعی در هنر هفتم در حال روی دادن است، زیرا در آثار سینمایی که محور آنان پیامبران هستند، این عداوت به روشنی قابل تشخیص است. آخرین نمونه این قبیل آثار نیز فیلم «خدایان و پادشاهان» ساخته ریدلی اسکات است که با محوریت زندگی حضرت موسی(ع) ساخته شده، اما در عمل به این رسول خدا توهین می‌کند.

وی افزود: در این کار مقام حضرت موسی(ع) تا حد یک انسان عادی و خطاکار پایین آورده شده، در عوض مقام ستمگری چون فرعون، مورد حمایت قرار گرفته و به نوعی رگه‌های مثبت نیز به آن افزوده می‌شود. این نگرش نیز حاصل عداوت 4000 ساله‌ای است که بنی‌اسرائیل نسبت به پیامبران انجام داده‌اند، البته این دشمنی هم تنها معطوف به پیامبری خاص نمی‌شود، بلکه آنها نسبت به تمام بزرگان دینی و رسولان الهی این عناد را دارند. برای همین برای آنان فرقی نمی‌کند که آن پیامبر حضرت نوح باشد یا موسی(ع) و...

این فیلمساز ادامه داد: عداوت صهیونیست‌ها با رسولان الهی از آنجا نشئت می‌گیرد که آنها برای چپاول و غارت خود مجبور هستند که مقابل اندیشه‌های الهی پیامبران بایستند، والا اگر چنین نکنند مجبور هستند که عطای قدرت را به لقایش ببخشند. در ضمن اصرار آنها برای زمینی نشان دادن انبیاء و اینکه آنها هم خطا می‌کردند این است که قدرت و جذابیت شخصیتی را از آنها بگیرند تا به این واسطه گرایش به آنها نیز کمتر شود.

مقام نبوت عاری از خطاست

سلحشور در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: اگر بخواهیم برای پیامبران امکان خطاکاری را هم متصور شویم در حقیقت مقام نبوت را از آنها گرفته‌ایم. با این توضیح باید گفت، این تفکر که مقاوت نبوت هم می‌تواند خطاکار باشد نگاهی اشتباه است که به واسطه تفکرات صهیونیستی شکل گرفته.

وی درباره افراطی‌گری در نگاه بنی‌اسرائیل چنین توضیح داد: همان گونه که امروز گروهی انحرافی در اسلام به اسم تکفیری‌ها به وجود آمده‌اند، صهیونیست‌ها نیز قومی انحرافی هستند که ربطی به یهود ندارند. تفکر صهونیستی خود را قوم برگزیده دانسته و بقیه را غیر انسان می‌داند که قرار است به واسطه قومشان هدایت شوند.

استفاده از لوکیشن حضرت موسی(ع) در سریال جدید سلحشور

این کارگردان دینی کشورمان درباره سریال جدیدی که وی به زودی جلوی دوربین خواهد برد، گفت: خوشبختانه طبق موافقت‌هایی که به عمل آمده این سریال با همکاری سیما جلوی دوربین خواهد رفت. در این کار سعی کرده‌ایم با استفاده از تمام پتانسیل موجود کاری خوب خلق کنیم. در این راستا از لوکیشن حضرت موسی(ع) نیز استفاده خواهد شد تا به نوعی در برآورد هزینه کمکی شده باشد.

سلحشور در انتهای سخنان خود بیان کرد: در این سریال حضرت موسی نقش یک هدایتگر را دارد. در این راستا سعی کرده‌ایم از تمامی منابع موجود هم بهره بگیریم، حتی تورات و انجیل نیز بخشی از منابع را تشکیل می‌دادند، اما محور و پایه اساس، داستان قرآن است.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سارا گلیان
|
-
|
۱۳۹۴/۰۲/۱۵ - ۱۰:۱۰
0
0
واقعا ساختن فیلم هایی با موضوعات قرآنی خیلی شیرین و آموزنده هست از کارگردانان کشورمون درخواست می کنم از این نوع فیلمها بیشتر بسازند.
captcha